Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Det var något som förvånade mig också: Varför vet inte säljarna något om det här med att slippa R-lädret?!? Jag fick upprepade gånger be dem kontakta Volvo, för att kolla, då deras benhårda svar (hos alla återförsäljare) alltid var "nej, det går inte".
Det får en att undra hur mycket annat som de inte vet?
Snacksalig skrev:Det var något som förvånade mig också: Varför vet inte säljarna något om det här med att slippa R-lädret?!? Jag fick upprepade gånger be dem kontakta Volvo, för att kolla, då deras benhårda svar (hos alla återförsäljare) alltid var "nej, det går inte".
Det får en att undra hur mycket annat som de inte vet?
Om de inte kan alla tekniska detaljer och hur många Nm overbooost T4 har så ok, men detta är ju extremt viktigt.

Jag gillade inte alls R-klädseln och inte min fru heller. Det var en snäll kollega på forumet som berättade för mig om Dynamic-möjlighetern.
PH
Min säljare visste om det med klädseln, men jag valde två-färgade till slut ändå... så det är väl lite olika kanske. Å andra sidan visste han inte med varför stänkskydd bak inte funkade. Men men.

Om det inte är prisavdrag på byte 18" -> 17" skulle jag valt 18" och sedan sålt/bytt dem på blocket eller forumet. Så går du säkert plus ett par tusen när du hittar en uppsättning begagnade fina 17" volvofälgar. Perfekt årstid nu/snart att sälja snygga 18"-are :)

Men det är sportchassit som står för 90% av stötigheten tycker jag. 17 eller 18 tum spelar mindre roll faktiskt (beroende på hur hårt du pumpar dem också förstås, men hellre hårda än så lite luft som manualen säger).
Grattis till beställningen! Nu kommer bästa tiden - längtan till leverans.

Om du inte gillar att känna vägskarvar och liknande i ryggslutet bör du nog byta till 17" - för bilen blir stötig med sportchassi och 18". Dessutom blir biilen ganska spårkänslig med breda 18" - du får korrigera med ratten ideligen om du kör på spårslitna vägar. Å andra sidan behöver du inte bromsa när vägen svänger kraftigt utan kan ligga kvar i samma hastighet som vid rak väg :)
lobbysleeper skrev: Om det inte är prisavdrag på byte 18" -> 17" skulle jag valt 18" och sedan sålt/bytt dem på blocket eller forumet. Så går du säkert plus ett par tusen när du hittar en uppsättning begagnade fina 17" volvofälgar. Perfekt årstid nu/snart att sälja snygga 18"-are :)

Men det är sportchassit som står för 90% av stötigheten tycker jag. 17 eller 18 tum spelar mindre roll faktiskt (beroende på hur hårt du pumpar dem också förstås, men hellre hårda än så lite luft som manualen säger).
Jag har faktiskt funderat på att göra just som du säger.
Det borde ju finnas några här på forumet, om inte annat, som just köpt en V70 Momentum, med std-chassi och 17" fälgar, som inte skulle ha något emot att byta upp sig till 18" stilhjul, och lägga några tusenlappa emellan.
Men jag ska köra den i originalsetting från ÅF, och känna på den, först.

VI har egentligen mer bekymmer med sänkningen, då vi kör en del besvärliga och dåliga vägar på semestern - men det som den sportsänkta S60n har klarat i 3 år, ska väl V70 R-Design fixa, tycker man?
_ skrev: Om du inte gillar att känna vägskarvar och liknande i ryggslutet bör du nog byta till 17" - för bilen blir stötig med sportchassi och 18". Dessutom blir biilen ganska spårkänslig med breda 18" - du får korrigera med ratten ideligen om du kör på spårslitna vägar. Å andra sidan behöver du inte bromsa när vägen svänger kraftigt utan kan ligga kvar i samma hastighet som vid rak väg.
Jag brukar inte köra så fort att jag behöver bromsa vid kurvor... oh boy, den här turbomotorn kommer undra om den köpts av en Madrassfabrikör eller en 190 år gammal gubbe...
Snacksalig skrev:
lobbysleeper skrev: Om det inte är prisavdrag på byte 18" -> 17" skulle jag valt 18" och sedan sålt/bytt dem på blocket eller forumet. Så går du säkert plus ett par tusen när du hittar en uppsättning begagnade fina 17" volvofälgar. Perfekt årstid nu/snart att sälja snygga 18"-are :)

Jag har faktiskt funderat på att göra just som du säger.
Det borde ju finnas några här på forumet, om inte annat, som just köpt en V70 Momentum, med std-chassi och 17" fälgar, som inte skulle ha något emot att byta upp sig till 18" stilhjul, och lägga några tusenlappa emellan.
Men jag ska köra den i originalsetting från ÅF, och känna på den, först.

VI har egentligen mer bekymmer med sänkningen, då vi kör en del besvärliga och dåliga vägar på semestern - men det som den sportsänkta S60n har klarat i 3 år, ska väl V70 R-Design fixa, tycker man?
_ skrev: Om du inte gillar att känna vägskarvar och liknande i ryggslutet bör du nog byta till 17" - för bilen blir stötig med sportchassi och 18". Dessutom blir biilen ganska spårkänslig med breda 18" - du får korrigera med ratten ideligen om du kör på spårslitna vägar. Å andra sidan behöver du inte bromsa när vägen svänger kraftigt utan kan ligga kvar i samma hastighet som vid rak väg.
Jag brukar inte köra så fort att jag behöver bromsa vid kurvor... oh boy, den här turbomotorn kommer undra om den köpts av en Madrassfabrikör eller en 190 år gammal gubbe...
OBS! Tänk på helbilsgodkännandet! Du får inte byta till andra dimensioner än vad reg.beviset säger. Dock finns ingen myndighet som kollar detta ännu men det är en EU-regel som funnits några år.
Racetwin2 skrev:OBS! Tänk på helbilsgodkännandet! Du får inte byta till andra dimensioner än vad reg.beviset säger. Dock finns ingen myndighet som kollar detta ännu men det är en EU-regel som funnits några år.
Hur gör man med de 16" som vinterdäcken ligger på då? Kör alla olagligt, som inte har samma dimension på sommar- och vinterdäck?!?
Användarvisningsbild
av Bosa
Racetwin2 skrev:OBS! Tänk på helbilsgodkännandet! Du får inte byta till andra dimensioner än vad reg.beviset säger. Dock finns ingen myndighet som kollar detta ännu men det är en EU-regel som funnits några år.
Njae det där är väl inte helt rätt längre, var väl förut det var på det viset. :)

Bilprovningen

Vilka däckregler gäller för personbilar?

De här reglerna är du formellt skyldig att följa vid reparation och utbyte av däck och fälg. Vi har delat upp personbilen i två grupper. Den nationellt godkända bilen och den EG-typgodkända bilen.
Den nationellt godkända personbilen
1. Den däcksdimension som registrerats för bilen är alltid o.k.
2. Däck av annan dimension ska uppfylla följande:

Belastningskrav - däckets bärighet ska i princip överensstämma med originaldäckens, med andra ord klara bilens axelbelastning vid totalvikt.
Hastighetskrav - vinterdäck minst 160 km/h, sommardäck minst 180 km/h.
Monteringskrav - frigång vid fulla styr- och fjädringsutslag för hjulen, fälg och däck, i hjulhus, för hjulupphängning, bromsok m.m.
Spårvidden får inte överstiga den maximalt tillåtna.

EG-bilen (helfordonsgodkänd personbil)
Följande däck får monteras utan krav på registreringsbesiktning.
Däck och fälgkombinationer som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Dessutom får byte ske utan reg.bes. om följande villkor uppfylls:

Däcken ska vara dimensionerade minst för bilens garanterade axelbelastning och konstruktiva hastighet. Vinterdäck dock högst 160 km/h.
Däcken ska ha en rullningsomkrets som ligger inom de min-/ maxgränser som finns angivna i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får inte ge spårviddsförändringar utöver vad som är tillåtet i helfordonsgodkännandet.
Fälgar får ha annan diameter och däcken mindre bredd än vad som anges i helfordonsgodkännandet om däcken har en rullomkrets inom de tillåtna gränserna.

Uppgifter om de däcks- och fälgdimensioner som är godkända för biltypen finns i bilens hos tillverkaren/generalagenten eller märkesverkstäder. Du kan också titta i bilens instruktionsbok där man även anger de däck och fälgalternativ som rekommenderas för vinterdäck.

Transportstyrelsen

Däckbyte på personbil
Typgodkända däck
När du köper nya däck ska du se till att de är typgodkända: antingen E-märkta eller e-märkta.

Däcken ska vara typgodkända enligt ECE-reglemente 30, EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 108 (regummerade däck).

Andra regler gäller för däck till fordon som är av 1980 års modell eller äldre.

Skärpta bullerkrav från 1 oktober 2009
Nya däck som tagits i bruk på bil och släpvagn den 1 oktober 2009 eller senare ska uppfylla skärpta bullerkrav och vara typgodkända enligt EG-direktiv 92/23/EEG eller ECE-reglemente 117. Det innebär att däcken ska vara S-märkta (sound) tillsammans med E-märkningen. Avsikten med kravet är att begränsa det buller som uppkommer vid kontakten mellan däck och vägbana.

Undantagna från bullerkraven är:
•regummerade däck,
•vinterdäck med dubbar,
•däck avsedda för hastigheter under 80 km/tim,
•däck med fälgdiameter som är 10" och mindre samt 25" och större,
•reservdäck för tillfälligt bruk.
De bullernivåer med gränsvärden i dB(A) som gäller för däck i olika klasser och kategorier, infördes genom ändringsdirektiv 2001/43/EG som trädde i kraft den 4 augusti 2001. Motsvarande bullerkrav finns i ECE-reglemente 117 som trädde i kraft den 6 april 2005. Övergångsbestämmelser har gällt fram till den 1 oktober 2009 då flertalet nya däck ska uppfylla de skärpta kraven.

Belastningsförmåga
Däcken ska ha en belastningsförmåga som motsvaras av bilens största tillåtna axelbelastning.

På E- eller e-märkta däck anges en belastningskod (Load Capacity Index) på däckets sida. Till exempel innebär belastningskod 86 att däcket klarar en belastning på 530 kg.

Hastighetskapacitet
Sommardäck till följande bilar ska ha en hastighetskapacitet som överensstämmer med eller är högre än bilens högsta konstruktiva hastighet:
•EG-typgodkända personbilar
•nationellt godkända personbilar som har tagits i bruk den 1 januari 1996 eller senare.
På övriga personbilar behöver sommardäcken inte vara dimensionerade för högre hastighet än 180 km/tim.

Vinterdäck till EG-typgodkända personbilar får vara dimensionerade för en högsta hastighet av minst 160 km/tim.

Nationellt godkända personbilar som tagits i bruk före den 1 januari 2002 behöver dock inte ha vinterdäck som är dimensionerade för högre hastighet än 130 km/tim.

På E- eller e-märkta däck anges hastighetskapaciteten med en beteckning på däckets sida. Här följer exempel på några vanliga hastighetsbeteckningar:

Q 160 km/h H 210 km/h
S 180 km/h V 240 km/h
T 190 km/h W 270 km/h

Däckets hastighetsbeteckning i registreringsbeviset är inte samma sak som bilens högsta konstruktiva hastighet. Uppgift om bilens högsta hastighet kan finnas i registreringsbeviset. Om det inte finns där, kan du vända dig till en märkesrepresentant för besked.

Typ av däck
Alla däck på ett fordon ska vara av samma typ (diagonaldäck, radialdäck, sommardäck eller vinterdäck).

Registrerade dimensioner
Uppgifter om registrerade däck- och fälgdimensioner finns på Del 1 av registreringsbeviset.

Alternativa dimensioner
En personbil kan ha flera alternativa däck- och fälgdimensioner som ingår i bilens godkännande. Dessa kan finnas angivna i registreringsbeviset, under rubriken Övriga uppgifter (tekniska data, dispenser med mera). Om uppgiften saknas, kan en märkesrepresentant informera om vilka däck- och fälgstorlekar som ingår i bilens godkännande.

Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

•är typgodkända
•uppfyller kraven på belastningsförmåga
•uppfyller kraven på hastighetskapacitet
•är av samma typ.
Dessutom ska däck och fälg

•ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
•ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
•ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
•täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).
En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.
Användarvisningsbild
av Camel
Snacksalig skrev:Jag är ny här, men ville bara passa på att tacka alla er på forumet som bidragit med kunskap kring mitt bilköp!
Bra och ofta mycket intressant läsning. TACK!
Jag har heller inte några bilintresserade i min omgivning, och jag ville få berätta för någon om hur glad jag är för mitt bilköp, så det blir för er...

Jag lade igår min beställning på en V70 2,5FT R-Desgin Automat.
Jag är inte mycket för extrautrustning, så bilen blev ganska sparsmakad på så vis. (om R-Desgin med sina "look-at-me" backspeglar och två kromade kyltorn i aktern, någonsin kan vara sparsmakad?)
- Titanium Grå Metallic (business, jag vet - men jag är ganska trist som person, och en röd bil skulle bara få folk att undra om jag hade slagit i huvudet)
- Mörgrått Dynamicläder (tack ni som upplyste om att man kunde slippa det giraffläckiga - jag hade velat ha ljus inredning, men det gick absolut inte!)
- High Performance Audio (hoppas nu att den är värd sin uppdatering från Performance? Jag lyssnar mest på P1, men har upplevt att en bättre stereo gör att man inte behöver höja så mycket, även med pratprogram. I dagsläget har jag en S60 med HU650 och high performance-högtalare, som jag är mycket nöjd med, och hoppas väl på ett liknande ljud)
- Mörktonade rutor, 5 st
- Nyckelavst. krockkudde
- Vinterdäck 215/60 R16, på Alufälg.

Summa summarum: 325 840 kr.
Jag är väl ingen mästerprutare, men är ganska nöjd själv, och det är väl huvudsaken. Det är ju inte mycket att pruta på med så lite extrautrustning, heller...
Bruttopris på bilen (nettoprissatt), med utrustning, är 345 000 kr och jag har fått ca 6% på totalen = nöjd.

Jag är lite orolig för hur hård och stötigt sportchassit, med sänkning och allt, samt 18"-däcken är i kombination. Jag har inte kunnat provköra allt samtidigt, utan fått låna lite olika bilar och sammanställt intrycken. Vad säger ni som har bilen redan? Kanske kan man byta bort sina 18" mot lite mer komfortabla 17", utan merkostnad, eller?

Leverans kring v17-18, så nu är det bara väntan, och försäljning av gamla S60n som gäller.

Tack än en gång!
Helt ok pris tycker jag. Grattis till beställningen! Titanium grå är verkligen snyggt. Svart kanske hade varit snyggare men damm syns mer på svart än grått. Jag beställde en 2,5FT (med Titanium grå!) förra veckan med prel. lev v14. Ser fram emot din rapport hur du upplever bilen när du hämtat den.
Camel skrev: Helt ok pris tycker jag. Grattis till beställningen! Titanium grå är verkligen snyggt. Svart kanske hade varit snyggare men damm syns mer på svart än grått. Jag beställde en 2,5FT (med Titanium grå!) förra veckan med prel. lev v14. Ser fram emot din rapport hur du upplever bilen när du hämtat den.
Jag lovar att återkomma med en rapport, när bilen är uthämtad.
Men du får ju din för mig, så jag antar att du kommer hinna avlägga bikt dessförinnan.

Vad fick du ge, och vad hade du för utrustning?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Storlek bromsskivor fram T4 R-design

Vilken storlek ska det va på bromsskivor f[…]

Läckande retur V70 drive

Om du inte hittar en ny oring så tror att du[…]

Mätarn är i bott har 5 volt i kabeln til[…]