Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tobbev
Jag har funderat lite kring det där. Min fru kör varje dag till polishuset vid ullevi. Hon hävdar att det går snabbare via järntorget/allén, men jag kommer prova lite olika alternativ. Vägen via oscarsleden->järntorget->allén är som du säger den kortaste vägen, men behöver ju inte för det vara den snabbaste.

Det beror ju lite på när man kör också, trafiken kring gasklockan och gårda/ullevi avfarten kan ju vara mördande kring 08-08.30.
av perhall
sandberg80 skrev:Start/Stop känns är ju bara nån bluffgrej. Hur mycket gör det för snittåkaren? Hur ofta måste startmotorn bytas ut?
Det är väl samma grej som hybrid men i mindre skala.

Kör du bara snabbt på Autobahn ger det ingen nytta men kostar mer (fr a hybrid - mera vikt = högre förbrukning)
Kör du mkt i stan är det bra.

Startmotorn är mer väldimensionerad. Och, som bekant, så går startmotorer inte sönder så ofta längre så de är nog redan överdimensionerade som de är/PH
av perhall
Racetwin2 skrev:
perhall skrev:En sak som borde komma är ju S/S, åtminstone på T4 eftersom nya Focus med samma motor har S/S... och Volvo snackar ju om att få ned förbrukningen med 5% per år. Nu ligger visserligen T4 bra till men det vore snyggt att få ned den från 7,0 i EU-mix till 6,7 eller nåt sånt (har en känsla av att S/S ger stort genomslag i EU-mixen, men begränsat i verklig körning...)/PH
Ja, T4 har ju redan Start/Stopp på V60 manuell låda. Dock inte S/S med Powershift.
OK, har missat det. Eftersom den har 6,9 i EU-mix och V70 7,0 så har väl även V70 T4 det då... men Volvo har ju inga broschyrer där de senaste motornyheterna presenteras så svårt att veta. Att behöva gå igenom pressarkivet känns inte helt modernt.../PH
av eijo
...och så kan man ju fundera på varför man inte har S/S med powershift. Borde ju funka ännu bättre än en manuell låda? Traditionell automat kan man ju förstå... skulle nog ta för lång tid att bygga upp hydraultrycket igen. T5F med powershift och S/S är numera min dröm. Provkörde en manuell T5 igår. Blev faktiskt lite impad! Dock visade den väldigt hög snittförbrukning på min korta provtur... 1.91 l/mil. Men det var nog ingen EU cykel direkt :D
av perhall
eijo skrev:...och så kan man ju fundera på varför man inte har S/S med powershift. Borde ju funka ännu bättre än en manuell låda? Traditionell automat kan man ju förstå... skulle nog ta för lång tid att bygga upp hydraultrycket igen. T5F med powershift och S/S är numera min dröm. Provkörde en manuell T5 igår. Blev faktiskt lite impad! Dock visade den väldigt hög snittförbrukning på min korta provtur... 1.91 l/mil. Men det var nog ingen EU cykel direkt :D
Ja, mkt bra fråga.
Du är ju precis som jag van vid hög förbrukning men 1.91 låter högt även om du körde hårt. Min drar aldrig över 2,2... o T5 borde ju vara klart snålare.../PH
av eijo
T5:an var helt kall när jag tog den. Is på rutorna. Körde bara 6-7 km, inte extremt hårt men det klart att jag testade att fullgas acca några gånger på olika växlar. Trodde oxå den skulle dra mindre.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:Bluff är det inte , kör man mycket i stadstrafik så funkar det ganska bra, beroende på hur bra man trimmat tekniken .
Men bor man på landet så har det väl ingen effekt alls.
Min storaD5 dieselfemma drar bara 0.6 liter per timma på tomgång. Jag antar att de mindre dieslarna drar långt mindre än så, de borde klara sig på 0.4 l/h.

Då får man stå grymt länge på tomgång om man ska spara något med S/S
av Tobbev
Håller med att det låter konstigt, men Start/Stop har ju en bevisad effekt på certifieringscykeln i alla fall.
av sandberg
perhall skrev:
sandberg80 skrev:Start/Stop känns är ju bara nån bluffgrej. Hur mycket gör det för snittåkaren? Hur ofta måste startmotorn bytas ut?
Det är väl samma grej som hybrid men i mindre skala.

Kör du bara snabbt på Autobahn ger det ingen nytta men kostar mer (fr a hybrid - mera vikt = högre förbrukning)
Kör du mkt i stan är det bra.

Startmotorn är mer väldimensionerad. Och, som bekant, så går startmotorer inte sönder så ofta längre så de är nog redan överdimensionerade som de är/PH
Men det är precis det jag vill åt. Man får en större startmotor, och vad kostar inte den miljömässigt att tillverka? Säkerligen 80-85% av Sveriges befolkning kör inte direkt rusningstrafik varje morgon. Är det miljömässigt lönsamt då med start/stopp?
Ibland låter det som en revolution, men jag håller inte riktigt med. Det kräver väl också att man lägger ur växeln för att den ska stanna också? Hur ofta gör man det vid ett rödljus? Hade inte EU-cykeln funnits hade nog inte start/stopp funnits heller.
av Steff 99
sandberg skrev: Men det är precis det jag vill åt. Man får en större startmotor, och vad kostar inte den miljömässigt att tillverka? Säkerligen 80-85% av Sveriges befolkning kör inte direkt rusningstrafik varje morgon. Är det miljömässigt lönsamt då med start/stopp?
Ibland låter det som en revolution, men jag håller inte riktigt med. Det kräver väl också att man lägger ur växeln för att den ska stanna också? Hur ofta gör man det vid ett rödljus? Hade inte EU-cykeln funnits hade nog inte start/stopp funnits heller.
Hade du nu kört i storstadstrafik och stått still vid rödljus så kan man stå ganska länge innan det rör sig, då lägger jag t.o.m min aut på p-läge .
Hur det är på Volvo vet jag inte, men flera har så att man kan avaktivera själv och S/S avaktiveras när det är riktigt kallt .
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 40

Verkar som att ID.7 GTX kan få 1800kg fö[…]

Ventilationsgaller V90-18

Tack för hjälpen!

Mycket tråkigt att det överhuvudtaget h[…]

Problem med dörrlås v60