Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Columbus
#470418
mellanslag skrev:2,4D ÅM-10 ett år på fredag 2450mil 0,61l/m visat, 0,67 uppmätt. Pendlar 6 mil per dag. Mycket farthållare i 80 tempo någon omkörning för nöjet med 195/460 skull. Förbrukningen är exakt samma som före Polestar men allt är mycket roligare.
Manuell eller automat?
Användarvisningsbild
av philipsguy
#470419
Mina 5 cent är att jag som intresserad lekman anser att sjättte växeln på D3 automat borde gå i lite tidigare än ca 85 km/h vid jämnt gaspådrag? Eller spelar tidigare iläggningar av högre växel mindre roll för förbrukningen så länge man accellererar på någon av de högre växlarna?
av Tobbev
#470443
mellanslag skrev:2,4D ÅM-10 ett år på fredag 2450mil 0,61l/m visat, 0,67 uppmätt. Pendlar 6 mil per dag. Mycket farthållare i 80 tempo någon omkörning för nöjet med 195/460 skull. Förbrukningen är exakt samma som före Polestar men allt är mycket roligare.
Jag har likadan bil som du, fast äldre. Min blir 1 år på torsdag :)
av stavas
#492958
Ynot skrev:Jepp så tänkte jag med, 25000:- mer för D5:an nja.

Så det blir en D3:a för mej med Polestar (8900:-)till våren :D

När det gäller förbrukning så ligger min grannes S60 D3 manuell (800mil) just nu på en förbrukning 0,62 blandad körning.
Finns det en Polestarmodifiering för D3:an? Hittade den inte på deras hemsida.

*Edit* Såg nu att andra hade skrivit att den inte finns ännu...

// Torbjörn
av perhall
#492985
Idag kan man ju välja mellan normal och sport![/quote]

Det är ju bara på D5 och T6 den möjligheten finns.[/quote]

Vill minnas att den även finns på D3AWD - någon har skrivit det här på forumet - men definitvt inte på D3FWD/PH
av perhall
#493606
En annan sak som ju gör att Volvos diesel-automat uppfattas som törstig:
på de flesta bilar varvar automaten betydligt mindre när man kör snabbt. T ex vissa BMW kan varva 3000 i 130-140 med manuell men bara drygt 2000 med automat då. Man kan då kompensera en högre förbrukning i stan med lägre på motorväg (och i viss mån landsväg, om man kör tillräckligt snabbt...) På Volvo-D5-serien är det tvärtom: dieseln varvar mer. D3 är värst: manuell 2000 i 126 och automat 2000 i 113... det blir samma effekt som på en 83:a 244 GLE (som visserligen därtill saknar lock-up på 3-stegsautomaten) eller 88:a MB 300 E: automaten varvar betydligt mer på motor- och landsväg = högre förbrukning./PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#493678
perhall skrev:En annan sak som ju gör att Volvos diesel-automat uppfattas som törstig:
på de flesta bilar varvar automaten betydligt mindre när man kör snabbt. T ex vissa BMW kan varva 3000 i 130-140 med manuell men bara drygt 2000 med automat då.
RIktigt så stor skillnsd på manuell och automat var det inte på de BMW som jag kört och ägt, Visst var den manuella lägre växlad än automaten med exakt samma motorer (det var nog för att den skulle vara sporigare som manuell)

Det skillde inte så mycket som 2000 till 3000, det var kanske 200 rpm som skilde vid 130.

Att volvo har tvärs om är väl för att automaten inte tål lika mycket moment som den manuella och därför är lägre växlad och för att det är så stora förluster i automatlådan att det skulle bli enormt stor skillnad på 0-100 tiden om man inte växlat automataren lägre.

Och visst syns det på förbrukningen att det är lägre växlat med aut.
av perhall
#493701
De två BMW jag haft där det har skilt mest mellan aut och manuell har varit: 525i-95 (3000 resp. 2300 i 120) samt 528i-98 (2800 resp. 2000 i 120 - eller, vilket är anmärkningsvärt, 130 på 3000 varv i manuell och 180 på 3000 varv med aut), allt mätarhastighet. Men fortfarande varvar de rätt mycket mindre med aut. Och det gäller nog de flesta bilar sen Volvo införde 5-stegsaut MY84 (760 MY82) och MB införde 5-stegsaut (det började väl med E300-24 MY90?), utom D5-gruppen... ja, det talar för att konstruktionen inte är bra. Med D5:s vrid ska man inte behöva ha så mycket varv!/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#493750
perhall skrev:: 525i-95 (3000 resp. 2300 i 120)
Det skiljer ju bara 2% i toppfart standard på denna bilen med man/aut, men 30% i utväxling säger du, så stor var inte skillanden normalt, du måste haft race-bakaxeln med diffbroms på den manuella 525an för den var så mycket lägre växlad som du anger.

Med 3000 rpm redan vid 120 km/h mätarfart så är det väl 110 km/h äkta fart på en E34a och då kommer du ju att slå i varvstoppet nästan innan du når toppfart.
av perhall
#493770
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:: 525i-95 (3000 resp. 2300 i 120)
Det skiljer ju bara 2% i toppfart standard på denna bilen med man/aut, men 30% i utväxling säger du, så stor var inte skillanden normalt, du måste haft race-bakaxeln med diffbroms på den manuella 525an för den var så mycket lägre växlad som du anger.

Med 3000 rpm redan vid 120 km/h mätarfart så är det väl 110 km/h äkta fart på en E34a och då kommer du ju att slå i varvstoppet nästan innan du når toppfart.
Jag hade 3 st e34 525i manuell och alla varvade ca 3000 i 120 på femman. Fr o m Dubbel-Vanos MY93 blev det lite bättre drag på mellanvarv men de var hela tiden pigga vid omkörning på högsta växeln. Ca 6000 varv vid toppfart 240 km/h. En bit kvar till varvstopp vid 6400 (vill jag minnas).

Med automat, däremot, så var det ett hiskeligt växlande mellan 4, 5 och lock-up vid motlut på motorväg och landsväg. Lockupen gick i vid 90/ca 1500r/m men ur så snart man andades... körde man långa etapper i 140 till 170 sparade man dock 1-1,5 dl/mil på automat. Faktum är att jag spenderade nästan hela 90-talet i e34 och e39 så jag minns utväxlingarna rätt bra... /PH
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]