Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Jag vill bara flinka in en sak. Som faktiskt har med saken att göra trots att jag har en bensinbil. Min 2,5T är ju i grunden samma motor och den är extremt känslig för körsätt och var man kör. Färddatorn stämmer exakt (har kollat 10-15 ggr, alltid på centilitern rätt om man tankar vid samma pump). Hetsig stadskörning 2,2-2,3. Lugn landsvägskörning med ac och full packning 0,63-0,65. Jag har haft 70-80 bilar men aldrig noterat en sådan spridning i förbrukning så det jag vill säga är att det nog inte är etanolen som gör att ni har stor spridning utan kombon av bil, utväxling (den höga utväxlingen i FT sänker förbrukningen på motorväg men knappast i stan), vikt, aerodynamik etc. gör bilen mycket känslig.

Har kört etanol-Golf en del och den är inte alls så känslig. Mellan 0,9 och 1,1 E85 har de alltid dragit för mig (jag kör inte lugnt).
PH
av PEETER
perhall skrev:Jag vill bara flinka in en sak. Som faktiskt har med saken att göra trots att jag har en bensinbil. Min 2,5T är ju i grunden samma motor och den är extremt känslig för körsätt och var man kör. Färddatorn stämmer exakt (har kollat 10-15 ggr, alltid på centilitern rätt om man tankar vid samma pump). Hetsig stadskörning 2,2-2,3. Lugn landsvägskörning med ac och full packning 0,63-0,65. Jag har haft 70-80 bilar men aldrig noterat en sådan spridning i förbrukning så det jag vill säga är att det nog inte är etanolen som gör att ni har stor spridning utan kombon av bil, utväxling (den höga utväxlingen i FT sänker förbrukningen på motorväg men knappast i stan), vikt, aerodynamik etc. gör bilen mycket känslig.

Har kört etanol-Golf en del och den är inte alls så känslig. Mellan 0,9 och 1,1 E85 har de alltid dragit för mig (jag kör inte lugnt).
PH
(RO) Ville bara säga bra inlägg ))
av Enzo
DrY skrev: Men - är det inte värt nånting att en etanolbil släpper ut hälften så mycket klimatgaser som en dieselbil??

Jag har lite svårt att fatta prioriteringarna. Många är beredda att slänga ut flera hundra tusen på en ny bil - pengar som de aldrig får igen - men är löjligt småsnåla med bränslet. Då är det plötsligt skitviktigt med en 50-öring hit eller dit.

Eller se det så här: varför är det helt OK att betala 2 kr mer för en liter kravmjölk, men inte 1 kr mer per mil för etanolkörning? För de flesta handlar det om en femma eller i värsta fall en tia om dan - det får du inte ens en kvällstidning för!

Berätta - gärna i saklig ton - för jag fattar faktiskt inte hur man tänker. Varför får det inte kosta något? - när alla andra mervärden får kosta ganska mycket.
Det handlar väl kanske om att man i valet mellan motorer för en fyrhjulsdriven bil står mellan en D5 och en T6a, och då är mitt miljöval ganska klart. (och även det ekonmiska, för jag ser ingen som helst ekonomisk fördel med en T6a jämfört med D5 i XC70, det är mer än 50 öre milen då).

Hade det funnits en FT i XC70 och då legat 30 under D5 i inköpspris, så hade det nog blivit en sådan, både med tanke på skattefördelar och miljövänligheten. Men idag, ställt mot T6 som sagt, då var valet givet.

Men en FT har ändock en snikaura över sig jämfört med D5. Det blir oftast så med de mer "folkliga" modellerna.
I synnerhet R-designmodellen.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Enzo skrev:
DrY skrev: Men en FT har ändock en snikaura över sig jämfört med D5. Det blir oftast så med de mer "folkliga" modellerna.
I synnerhet R-designmodellen.
Hmmm....Där jag bor är det definitivt fler D5 är 2,5FT. 2,5FT har jag under hela den tid jag ägt den känt att den är mer ovanlig. Kanske blir det ändring nu som sagt med de förmånliga priserna. Men hursom så var det en prestandan och miljöbilen jag var ute efter och då går D5 bort.
av Mwi
Andra tanken med nya bilen 54,23 liter på 24,16 mil = 2,24 l/mil lite högre än tänkt men man åker ju skönt och skattefritt, tittade lite på diesel innan jag köpte 2,5 FT men kör bara 1000 mil/år så den kalkylen med diesel gick inte ihop. Detta är ren stadskörning 3 km åtgången men använder alltid motorvärmare. Saknar bara min 80 liters tank från 965:an annars är ju 2,5 FT med automat en underbar kombination.
Användarvisningsbild
av erikn
Tänk att jag som "ful"-konverterat min 945:a ligger långt under många. Den drar ca 1,4 (E85), målet är att jag ska chiptrimma den när jag någon gång kommer till skott och då få mer fjong och lägre förbrukning. Än så länge har jag bara bytt spridare. Gammelvolvon ligger (beroende på temperatur) på ca 1,15 till 1,25 i förbrukning, också det E85. Men den är betydligt tröttare, men fram kommer man.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
erikn skrev:Tänk att jag som "ful"-konverterat min 945:a ligger långt under många. Den drar ca 1,4 (E85), målet är att jag ska chiptrimma den när jag någon gång kommer till skott och då få mer fjong och lägre förbrukning. Än så länge har jag bara bytt spridare. Gammelvolvon ligger (beroende på temperatur) på ca 1,15 till 1,25 i förbrukning, också det E85. Men den är betydligt tröttare, men fram kommer man.
Ja det är lite lustigt hur utvecklingen går. Motorerna har blivit snålare "per hästkraft" men hästkrafterna har blivit fler och vikten större på bilarna pga bla säkerhetsutrustning så man står eg kvar på ruta noll när man står vid pumpen ;) Fast min ligger runt 1,1 l E85/mil om jag bara kör fram och tillbaks till arbetet. 1,2 i snitt under ca 2500 mil.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Det är många som glömmer det när dom jämför nya och gamla bilar! Nu minns inte jag vad en 945:a väger in på, men V70II är nog nära på 250kg tyngre, och det har ju i all fall betydelse i stadstrafik när vikten ska igång..
av viktore
erikn skrev:Tänk att jag som "ful"-konverterat min 945:a ligger långt under många. Den drar ca 1,4 (E85), målet är att jag ska chiptrimma den när jag någon gång kommer till skott och då få mer fjong och lägre förbrukning. Än så länge har jag bara bytt spridare. Gammelvolvon ligger (beroende på temperatur) på ca 1,15 till 1,25 i förbrukning, också det E85. Men den är betydligt tröttare, men fram kommer man.
Jag antar att motorn uppfyller euro5 också :mrgreen:
Användarvisningsbild
av erikn
Nope, eftersom den är så idiotiskt skriven. Min bil går bara på E85. Min framtida favoritbil finns inte och kan inte finnas i EURO5 eller EURO6 då den endast gäller Diesel eller Bensin, Naturgas eller Gasol. Enbart E85/E96 finns inte specat. Och det är vad min framtida bil ska kunna köras på. Vad som kommer efter Etanolen som bränsle vet jag inte, för jag tror att det är det enda vettiga bränslet inom överskådlig tid så länge jag lever. Möjligtvis att batterier eller annat kommer sen, men det är inte ekonomiskt försvarbart som det ser ut idag inom överskådlig tid.

Om man ser till den befintliga bilparken (bensin) så kan den med enkla medel konverteras till E85/flexifuel, vilket inte är lika enkelt med gas eller el. Det finns ett flertal Kit godkända i Tyskland och iom EU så börjar de bli godkända runt om i Europa, det är bara en tidsfråga innan de borde bli godkända även här.

http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=2981
http://etanol.nu/forumrecover/viewtopic.php?t=6039
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Det är ju en dieselmotor i bilen och vid norm[…]

Förardisplay xc40 -23.

Tack för återkopplingen ShogunX. Jag av[…]