Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Arese
Femman är ju ingen sportbil så den är ju såklart inte lika kul som en 911, Boxster eller för den delen en treserie. Men jämfört med en V70 är den ju rena nöjesmaskinen. Maken till oinspirerande bil som V70 får man leta efter... Just därför den är så bra med familjen ombord, bilen pockar ju inte på att köras.

Gillar också interiören i V70II, lite Mercedes w124 som ju var en härlig vagn. Har kört 8k mil i V70II Summum och sätter man sig i en F10 så är det en annan värld både avseende atmosfär och känsla enligt mig. Har överhuvudtaget svårt att tro att någon som kört nya femman tycker att en V70 är en seriös konkurrent på något område utom möjligen bagageutrymme och, såklart, ekonomi.

Jag har väldigt svårt för diesel, härom veckan provkörde jag 523i och 530d och föredrar faktiskt den svagare bensinaren även om den är mycket långsammare. Gång- och ljudkultur samt den mycket trevligare effektkurvan gör att bilen känns mycket mer premium. Motor och drivlina är bilens hjärta - bensin ger fortsatt mest till den som uppskattar att köra bil inte bara åka med.

När det gäller 528i så undrar jag om det finns någon bil i klassen som slår 0-100 på 6,7 sek,250 i toppfart kombinerat med 0,76 l bensin per mil? Just denna motor känns som den mest "BMW-mässiga" med maxeffekt vid 6600 varv :D Faktiskt lite sugen på att ta den istället för 535:an.

För er som har svårt för ams så kan jag meddela att de föredrog D5 motorn framför BMW:s 2-litersdiesel ur körglädjeperspektivet... Dessutom är det första gången jag sett att den fått en anständig accelerationstid 8,2 sek till 100.

Mvh
Arese
av Enzo
Steff 99 skrev:
betterlead skrev:När jag var och tittade på nya BMWn för ett par veckor sedan, fick jag nästan en chock av den plastiga känslan dörrhandtaget gav mig. Det kändes som att ta tag i en blisterförpackning.
Bilen i övrigt är solid på de flesta punkter, men det finns plumpar, enligt mig, även på denna bil.

Men hörni, riktig körglädje? - hittar inte i BMWs 5-serie. Känns lite som att släpa runt på en tung gipsad fot. Och nu duckar jag. ;)
Ja , skall man välja så är det bättre med en gipsad fot än att vara amputerad....det är väl jämförelsen mellan 5-serie och V70 för det kan ändå inte vara någon som kan påstå att en V70 är rolig att köra. .........Men V70 är praktisk :|
Fast inte är en 5-serie rolig att köra den heller. Det är ju familjefraktare vi pratar om.

Jag kan ju säga att jag har bra mycket roligare i min rejsbil som kostat 50 papp än en 5-serie touring. Det är väl det här som gör mig så negativt inställt till BMW-killarna, de tror att de får en sportbil bara för att det är en blå propeller i ratten. *Nu duckar jag också*
av Arese
Märker man ingen skillnad mellan en BMW och en Volvo ska man naturligtvis köpa en Volvo och spara stålar 8)

Förövrigt hade jag många glada stunder med en 240 på en sjöis i 20-årsåldern :D

Mvh
Arese
av Amli
Allt beror ju givetvis på vad man jämför med. Men man bör ju ändå jämföra inom samma klass, att jämföra med riktiga sportbilar känns ju lika avlägset som att klaga på en 911 att den har så litet bagage gentemot en V70...
Men om man ska uttrycka sig på ett annat sätt, 5-serien är mindre tråkig att köra än V70.
av Tobbev
Jag hänger inte riktigt med på hur du har räknat.

BMW 520d Touring med automat, komfortpaket och tonade rutor har ett listpris på 413.300:-.

Volvo V70 D3 Automat med det som BMW'n innehåller har ett listpris på 341.200:-.

Du har alltså räknat med en rabatt på Volvon på 4.7%, medan 8% på BMW'n. Eftersom F10 är så pass ny så borde siffrorna i alla fall vara omvända (och förmodligen upp mot 10% på Volvon), eller är detta siffror du har fått av handlare?

En annan sak jag funderar över är din uppskattade värdeminskning. Du har antagit ett tapp på 37.5% på volvon och 34.2% på BMW'n. Min erfarenhet säger att dessa siffror är i underkant. Jag skulle nog gissa att siffrorna snarare är kanske runt 40% på BMW'n och lite mer på Volvon (kanske 45%).
av Tobbev
Här är ett test från januari i år

http://www.teknikensvarld.se/files/1003 ... -kombi.pdf

Där uppskattas värdeminskningen på 3år/6000 mil till 49.5% för BMW 525D och 45% på V70 D5. Nu är det ju andra motorer/bilar (E61) än de du tittar på, men jag påstår fortfarande att den uppskattade värdeminskningen som presumptiva BMW-köpare gör ofta inte stämmer speciellt bra med verkligheten när det väl är dags att sälja bilen.
av Tobbev
En annan sak som slog mig. Du uppskattar värdeminskningen på BMW'n till 34.2%. Detta skulle ju innebära att värdeminskningen på den bilen är i princip konstant över hela dess livslängd.

Om man antar att BMW'n du tittar på är värd runt 30.000 kr när den har gått 24.000 mil (bara ett antagande), då har bilens värde sjunkit med 350.000:-, dvs 14.60kr/mil under denna tiden. Din uppskattning är att BMW'n sjunker med 16.2kr/mil under de första 8000 milen, vilket låter på tok för lågt i mina öron, eftersom det stora värderaset sker under just dessa första 8000 mil.
Användarvisningsbild
av kave
Arese skrev:
Jag har väldigt svårt för diesel, härom veckan provkörde jag 523i och 530d och föredrar faktiskt den svagare bensinaren även om den är mycket långsammare. Gång- och ljudkultur samt den mycket trevligare effektkurvan gör att bilen känns mycket mer premium. Motor och drivlina är bilens hjärta - bensin ger fortsatt mest till den som uppskattar att köra bil inte bara åka med.

När det gäller 528i så undrar jag om det finns någon bil i klassen som slår 0-100 på 6,7 sek,250 i toppfart kombinerat med 0,76 l bensin per mil? Just denna motor känns som den mest "BMW-mässiga" med maxeffekt vid 6600 varv :D Faktiskt lite sugen på att ta den istället för 535:an.

Mvh
Arese
Jag håller helt med, det enda störmomentet är att 530i e60 är ännu bättre, mer prestanda och lägre förbrukning.
Frågan är om nya serien har sämre CV värde eller vad som är fel.
Jag provade 320DT idag med nya motorn och den upplever jag inte på något vis som sportig. Bullrar och rister mer än min D5 och har ett tristare register och motorljud.
Tänk om man kunde få nya modellen med gamla 530i motorn och urplockad iDrive.
Användarvisningsbild
av StringerBell
Arese skrev:
Du får snart sluta att skriva andra på näsan vad körglädje är. Vi har av alla dina inlägg förstått att du vill varva ur vid varje gathörn, och föredrar motorer som vaknar till liv vid 5000varv. Men sluta för fan med att upphöja din egen personliga upplevelse till allmän sanning.
av Arese
StringerBell skrev:
Arese skrev:
Du får snart sluta att skriva andra på näsan vad körglädje är. Vi har av alla dina inlägg förstått att du vill varva ur vid varje gathörn, och föredrar motorer som vaknar till liv vid 5000varv. Men sluta för fan med att upphöja din egen personliga upplevelse till allmän sanning.
Varför tar du så illa upp? Du borde nog jobba lite med din självkänsla om du blir så uppjagad över att någon inte gillar diesel :D

Olika åsikter och därav diskussioner är ju vad ett forum är till för.

Och, vänligen, vårda ditt språk!

Mvh
Arese
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]