Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Freddi
perhall skrev:man kan ju tycka att det är dåligt att de släpper ut bilar med ofärdig mjukvara... eller så kan man se det som att bilen förbättras med tiden...
Frågan är om man kan se att bilen "förbättras" egentligen? Det känns mer som att man får en mjukvara som bilen borde ha varit utrustad med redan från början eftersom det (mig veterligen) inte tillkommer ny funktionalitet utan enkom justeringar av funktionalitet som tidigare (uppenbarligen?) inte har fungerat såpass bra som biltillverkaren önskar.

Nu vet jag inte hur det funkar på Volvo, men med min tidigare Audi var jag tvungen att "ta emot" uppgraderingarna för att garantin på bilen skulle fortsätta att gälla. Då känns det inte som tal om "kosmetiska" förbättringar inte...?

Aja... Jag vete katten... Jag lekte mest med tanken att biltillverkare uppenbarligen inte har så bra koll på allt alla sina verktyg till trots. Det är ju inte sällan man hör saker som "Biltillverkare A återkallar 45000 bilar p.g.a. att bromsarna inte funkar".

Det verkar som att biltillverkare till trots även de kan göra tabbar? Måhända kan det vara ett problem med kontroll av underleverantörer kanske? En biltillverkare idag köper ju in många komponenter färsiga i stället för att göra allt själv...
Användarvisningsbild
av StringerBell
Det känns inte helt tryggt OM det är så att service 2.0 smäcker in senaste mjukvara på ren rutin. Även nya uppdateringar kan ju ha buggar, och om man inte har några problem, varför riskera nya buggar.
av perhall
Jag måste nog ändå säga att flera av uppgraderingarna jag har fått har varit bra. Och att se produktutveckling under en modells livscykel som mjukvarufel tycker jag är att ta i. Ett ex är att förbrukningen sjönk 12-14 % efter en uppgradering, ett annat att jag fick grafisk visning av PDC:n.../PH
av Freddi
perhall skrev:Och att se produktutveckling under en modells livscykel som mjukvarufel tycker jag är att ta i.
Ja, det var nog lite att ta i från min sida, men...
perhall skrev:Ett ex är att förbrukningen sjönk 12-14 % efter en uppgradering...
Om förbrukningen sjunker 14%, från t.ex. 0.8 liter milen till 0.68 liter milen så måste ju någon motortekniker ha knarkat den dagen han/hon släppte iväg en mjukvara som drog såpass mycket i "onödan"? Eller...?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Freddi skrev:
perhall skrev:Ett ex är att förbrukningen sjönk 12-14 % efter en uppgradering...
Om förbrukningen sjunker 14%, från t.ex. 0.8 liter milen till 0.68 liter milen så måste ju någon motortekniker ha knarkat den dagen han/hon släppte iväg en mjukvara som drog såpass mycket i "onödan"? Eller...?

Det var väl den uppdateringen som gjorde att färddatorn räknade annorlunda. Så var det för mig i allafall.

Jag har svårt att tro på att verkliga förbrukningen sjönk så pass...

.
av Freddi
ThomasT skrev: Det var väl den uppdateringen som gjorde att färddatorn räknade annorlunda.
Så argumentationen är att Volvo till en början levererar en färddator som inte visar i närheten av korrekt och sedan ska man som kund bli nöjd med att den "vidareutvecklas" så att den fungerar?

Om så är fallet så är det ju lite skrattretande... I alla fall för mig. Dock.... Audi är inte bättre kan jag säga. Min gamla bil var värre än värst när det gällde mjukvarufeatures som inte funkade trots ideliga uppgraderingar...
Användarvisningsbild
av ThomasT
Freddi skrev:
ThomasT skrev: Det var väl den uppdateringen som gjorde att färddatorn räknade annorlunda.
Så argumentationen är att Volvo till en början levererar en färddator som inte visar i närheten av korrekt och sedan ska man som kund bli nöjd med att den "vidareutvecklas" så att den fungerar?

Om så är fallet så är det ju lite skrattretande... I alla fall för mig. Dock.... Audi är inte bättre kan jag säga. Min gamla bil var värre än värst när det gällde mjukvarufeatures som inte funkade trots ideliga uppgraderingar...
Min färdator klippte inte förbrukningen vid motorbroms. Så den visade inte korrekt, nej...

.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Byta lamphus/baklykta xc90 2018

Kanon!! Tack så mkt! Det var lite mer att ta[…]

Vilken mjukvara har ni?

Hade min bil inne på service idag och min PT[…]

Tack för era svar. Bromsskivan sitter inte […]