Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Variosboy skrev: Beräkningsgrunden är öppningstiden för spridarna och bränsletryck, sen fördelas det på den körsträcka man har under samma tid som spridarmätningen pågått...
DC för spridarna, bränsletrycket och körsträckan vet man. Varför stämmer det inte bättre? Det måste finnas flera faktorer än dessa eller något annat som påverkar.
En av faktorerna som inte är med är ju eventuell bränslevärmare, plus att det såklart finns ett antal felkällor i mätningen och beräkningen, plus att jag tror att Volvo (och andra märken också för den delen) snäll-kalibrerar systemet så man ska tro att det drar mindre än det gör.. Det är ju trots allt inte många privatåkare som räknar ut själv vid sidan av bilens angivelse hur mycket den förbrukar per mil..
Guru skrev:DC för spridarna, bränsletrycket och körsträckan vet man. Varför stämmer det inte bättre? Det måste finnas flera faktorer än dessa eller något annat som påverkar.
-Svensk MK1 diesel har lägre viskositet och lägre densitet än Eurodiesel som systemet är kalibrerat för vilket gör att det visar för lite.

-Tillverkarna verka ha kalibrerat systemet att alltid visa lite glädjesiffor för att köra kunderna mera nöjda (hatighetsmätaren visar för mycket och färddatorn för låg förbrukning) för 90% av förarna dubbelkollar ju inte inte.
kave skrev:VolvoB20: Faktum är att det stämmer till 99% på vissa bilmodeller och på andra stämmer det inte alls. Jag har väldigt svårt att tro att Volvo PV medvetet försämrar nogrannheten i XC70 och inte 2.4D Automat.
Jag åkte V70 2.4D aut innan och den visade precis lika mycket fel som min nya XC70 D5.

Jag har aldrig stött på en bil där färddatorn visar mycket mera än vad som går åt i verkligheten. Så borde det ju vara i 50% av fallen om det bara är en naturlig slumpmässig avvikelse.
VolvoB20 skrev:
kave skrev:VolvoB20: Faktum är att det stämmer till 99% på vissa bilmodeller och på andra stämmer det inte alls. Jag har väldigt svårt att tro att Volvo PV medvetet försämrar nogrannheten i XC70 och inte 2.4D Automat.
Jag åkte V70 2.4D aut innan och den visade precis lika mycket fel som min nya XC70 D5.

Jag har aldrig stött på en bil där färddatorn visar mycket mera än vad som går åt i verkligheten. Så borde det ju vara i 50% av fallen om det bara är en naturlig slumpmässig avvikelse.
Vi BIlägare har testat färddatorer några gånger. Ibland stämmer de exakt (typ), oftast visar de alldeles för lite, 10-20% är vanligt... suck./PH
Köpte en MY09 2.4D sista augisti förra året. Polestaruppgraderad av migtill 205HK/450NM samt automat. Färddatorn har stämt väldigt bra faktiskt, inte alls några större skillnader. Jag kör 80% motorväg (ung 120 km/h) samt 20% vanlig landsväg/stad och min medelförbrukning just nu är 0,72l/mil. Tycker det är helt ok.

Kör dubbat 16" sedan oktober dessutom, annars med 17".
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Det har inte sålts så många &aum[…]

Låg räckvidd Volvo ex30

Jag kan i princip garantera dig att det inte ä[…]

Men om man nu ej har automatisk avbländande. […]

Som exempel så, AC i sommarstugan, en vanlig[…]