Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Honke
perhall skrev:Jag måste ju säga att XC60:n trots AWD och högre vikt inte bara är mycket snabbare, utan också verkar mycket roligare. En bil som växlar vid 3500 vid fullgasacc... ska jag verkligen ha en sån... får vänta och se vad BSR kommer på.... /PH
Men är den mycket snabbare? Enligt volvo så är den ju 1 sekund tröttare än V70 D3 aut 0-100Km/h http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... 946_SE.pdf
XC60 2.4D 175hk klarar det på 10,2 sekunder. Automat.
XC60 2.4D 163hk klarar det på 10,9 sekunder. Automat.
V70 D3 163hk klarar det på 9,9 sekunder. Automat.
Användarvisningsbild
av Honke
Aha! :D Jag trodde såklart ni jämförde original mot original, det är ju det som är intressant.
Användarvisningsbild
av PaNi
Nu har jag kört min nya V70 D3 Summum drygt 200 mil, de flesta av dessa mellan Göteborg och Idrefjäll. Så långt är jag väldigt nöjd! Några spontana reaktioner:

- Får fortfarande kärringstopp stup i kvarten. Den gamla V50 D5:an (-09) hade grymt vrid på tomgång och hoppade snällt igång utan gaspådrag även i uppförsbackar. D3:an kräver lite varv för att inte dö, ungefär som en bensinare. Jaja, jag vänjer mig säkert vad det lider.

- Vägmätaren visar 2,5% kortare sträcka än GPS:en. Är väl iofs positivt eftersom den verkliga förbrukningen då är 2,5% lägre än den man rägnar ut med hjälp av vägmätaren (förutsatt att det är GPS:en som har rätt)

+ Fantastiskt fint skinn i stolarna (beige Dynamic). V50:n var rena galonen jämfört med detta.

+ Elektrisk bagagelucka är inte så dumt, bara man lär sig att trycka på fjärren innan man kommer fram.

+ Dynamiska cruisen är grym! Äntligen kan man använda cruisen även när man inte är helt ensam på vägarna.

Återkommer med fler reflexioner efter ytterligare några tankningar.
av DijonXC60
eos1ds skrev:Hej igen, en update! Hände inget från Bilia ang "sportläget" däremot så skickade jag en hel del mail till volvo pv. Fick först ett svar att det endast finns på v70 med D5/T6 enda anledningen till s106 i manualen var att XC70/V70 delar instruktionsbok!? Fick i e.m.ytterligare ett till mail från volvo pv då jag inte godtog förklaringen. Nu gick det plötsligt!!
"Kommer att gå in på XC70/XC60 10w35 och kan uppdateras på bilar 10w20-10w35." Så standard from prod.datum -10 vecka 35, from vecka 20 tom v35 kan uppdateras i efterhand!!! Så det verkar som jag kan få mitt "sportläge". Ha det gott!
Intressant att höra, Jag fick min XC60 D5 R-design med Geartroniclådan V28, Efter att ha läst en del artiklar inför leveransen så konstaterade jag att det nu finns Sportläge till D5 och T6 bilarna V70, XC70 och XC60.. Jippie tänkte jag så jag till volvobilarna jag haft saknat Sportläge för snabba och roligare omkörningar...
Döm till min förvåning när jag åkte från Skobes i Nyköping och glatt skulle prova (S) läget...
Inget händer.. Jag ringer upp säljaren direkt och frågar varför och han vet inte ens om att lådan har Sportläge till MY11.. Bra koll.
Han lovade att vi skulle kolla på det efter semestern och jag hoppas verkligen att det är en mjukvaru uppdatering och att dom slipper byta låda...
Kul att höra dom fixar det till dig, då kan jag få mitt efterlängtade Sportläge.. :D
Vilka ingrepp gjorde dom i bilen?
av Drenalin
Har haft min s80 my11 i snart 4 veckor,Kört 300 mil och får säga att jag är mycket mera nöjd med denna, än jag varit med någon tidigare modell jag haft. Har 1,6 an och legat på ett snitt på 048 enligt färddatorn och 050 verklig förbrukning, sen får vi se var det hamnar, jag har inte drivefälgar utan dom 17 tummarna man kunde välja till( tror dom heter ariane) en riktigt skön långtursbil. Skall iväg ner till Frankrike, så skall bli spännande att se hur förbrukningen är efter den turen. :D
av HerrC
Har precis hämtat ut min V70 MY11, D3 , business active mm mm
Kört 46 mil hem från bilfirman , o märker nu när jag har handlat monteringssats till GPS:en att den troligen ligger kvar i gamla bilen :oops:
463 km , snittfart 102 km/h , förbrukning 6.8l/100km enligt färddatorn.

Går som en klocka.......hur har jag stått ut i Ford Mondeo i 2 år ??

Ska jag bara fylla USB:t med musik , sen e man redo........(kanske för nya 46 mil för att hämta GPS ?:-/ )

Bild
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
"Sentry mode" kamera?

Hej. Jag funderar att skaffa en kamera som har Tes[…]

Kan man kolla upp varför den vibrerar på[…]

Är det länge sedan skivan byttes har den[…]