Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

RCE skrev:
KKR skrev:En fråga: Med all den utrustning ni efterfrågar, vad är ni beredda att betala för en V 70II
Pris till kund och tillverkningskostnad är ju inte direkt samma sak. De få tusenlappar de skulle gå miste om pga generösare standardutrustning skulle de antagligen ta igen med råge genom att faktist sälja fler bilar istället. Konkurrensen på den internationella marknaden blir bara tuffare för varje år och antalet aktörer är får många. Utanför Sveriges gränser är det inte lika lätt att sälja en Volvo som premiumbil där kunden måste lägga till options för en 50 tusen för att få en något tillfredställande känsla. Trots att jag verkligen gillar Volvo som bil så måste jag nog säga att idag är det mest prislappen som skriker premium, inte själva bilen.

Hur tänke permiuntillverkaren exempelvis när man tog beslutet att lackanpassad nederdel på V70 skall vara ett sätt att lättare sälja momentum-paket? För varje V70 med enbart Kinetic-paket man säljer rullar det en massa bilar med svarta plastdetaljer à la 70/80-tal. Brevid en helt lackanpassad fiat för halva priset torde det inte vara någon lysande reklambil. Kort och gott jag tror inte deta är en vinnande affärsstrategi om man vill öka sin internationella försäljning, särskilt inte när de flesta utom BMW och VW börjat bli allt generösare.
Ja, man skall också tänka på att det som är tillval idag blir standard i morgon. Sådan är utvecklingen. Volvo tjänar inget på att ligga sist i utvecklingen och komma sist ut bland konkurrenterna. Dessutom går det att sälja saker i förmånliga "paket". Jag själv har mycket extrautrusning utöver bilens grundpris så jag är def beredd att betala mer. Men det är kundmervärde att iaf kunna välja. Och som variosboy skriver så finns det många saker som är rent "dåliga" tekniska lösningar som är bra att åtgärda oavsett.
Elvärmd vindruta har en nackdel som iaf jag upplever. Vid möte i mörker kan man besväras av värmetrådarna i rutan. Däremot vore det inte dumt med värme i torkarna/bladen för att slippa att de förvandlas till isklumpar vid ymnigt snöfall.

Hälsningar

Henry
På dieselbilarna så vore det bra med någon sorts indikering när regenereringen av partikelfiltret pågår (detta för att inte avbryta det mitt i processen då det tydligen inte är så bra i längden).
Sen så skulle jag önska att man i menyn kunde aktivera en utökad färddator (för dom som så önskar) så att man kan få upp information om t.ex. motortemp och dylikt.
Linqid skrev:
MatsP skrev:Digital hastighet i hasighetsmätare
Åkte med i en S80 MY10, USA-spec, som hade denna funktion. Gick att se i den högra visaren, dvs som ett val i färddatorn (likt förbrukning, medelhastighet, osv.).

Visserligen inte någon funktion jag direkt saknar, men varför inte.. :)
Jag har en USA-spec XC70 (overseas delivery) och hade stor nytta av digitala hastigheten i KM under körning i Europa. Tyvärr kan man inte ändra visningen till MPH. Hörde av Volvo i Göteborg att om den analoga mätaren visar KM, då är den digitala i MPH, och vice versa.

freezingalaskan
1. Se till att bilens klocka synkar med radions RDS-ur. Lätt som en plätt, finns på de flesta andra bilar.

2. Lägg till datum på tiduret till bränslevärmaren. Perfekt när man långtidsparkerat. Den nuvarande tiduret omfattar bara 24 h.

3. Dolt 12V-uttag till fast monterad 3e-parts navigator
av MrT6
Jag tycker detta skulle finnas på V70:

- Delad golvlucka i bagagerum så man kan ta ut/lägga in diveres saker under golvet även när man har ca halv bagagerummet lastat. Alltså som på t.ex. Volvo 745.

- Att aktuell växel visas istället för bara ett D (eller S) när man kör automatisk växling. Jag har svårt att veta vilken växel automatlådan använder.

- Innetemperaturmätare i kupén med sensor på bra ställe. Bra att veta hur varmt/kallt det är, och kolla mot inställda temperaturer på ECCn.

- Vattentemperaturmätare så man inte belastar motorn för hårt när den är kall, eller behöver fundera på om det är fel på värmen strax efter kallstart.

- LED-lampor till parkeringsljus och andra lampor som lyser hela tiden bilen är igång, så man slipper byta glödlampor när det passar som sämst.

- Hjulbultar som inte rostar, självklart.

(Jag har en V70 T6 2008).
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Volvo 740 startar inte

Hej igen, Nu har jag bytt batteri igen och borsta[…]

Kamremsbyte V70N

Jag frågade grabbarna på volvo nä[…]

Volvo som inte startar.