- tor 04 mar 2010, 16:59
RCE skrev:Ja, man skall också tänka på att det som är tillval idag blir standard i morgon. Sådan är utvecklingen. Volvo tjänar inget på att ligga sist i utvecklingen och komma sist ut bland konkurrenterna. Dessutom går det att sälja saker i förmånliga "paket". Jag själv har mycket extrautrusning utöver bilens grundpris så jag är def beredd att betala mer. Men det är kundmervärde att iaf kunna välja. Och som variosboy skriver så finns det många saker som är rent "dåliga" tekniska lösningar som är bra att åtgärda oavsett.KKR skrev:En fråga: Med all den utrustning ni efterfrågar, vad är ni beredda att betala för en V 70IIPris till kund och tillverkningskostnad är ju inte direkt samma sak. De få tusenlappar de skulle gå miste om pga generösare standardutrustning skulle de antagligen ta igen med råge genom att faktist sälja fler bilar istället. Konkurrensen på den internationella marknaden blir bara tuffare för varje år och antalet aktörer är får många. Utanför Sveriges gränser är det inte lika lätt att sälja en Volvo som premiumbil där kunden måste lägga till options för en 50 tusen för att få en något tillfredställande känsla. Trots att jag verkligen gillar Volvo som bil så måste jag nog säga att idag är det mest prislappen som skriker premium, inte själva bilen.
Hur tänke permiuntillverkaren exempelvis när man tog beslutet att lackanpassad nederdel på V70 skall vara ett sätt att lättare sälja momentum-paket? För varje V70 med enbart Kinetic-paket man säljer rullar det en massa bilar med svarta plastdetaljer à la 70/80-tal. Brevid en helt lackanpassad fiat för halva priset torde det inte vara någon lysande reklambil. Kort och gott jag tror inte deta är en vinnande affärsstrategi om man vill öka sin internationella försäljning, särskilt inte när de flesta utom BMW och VW börjat bli allt generösare.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson