Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Jag lägger ingen egen värdering angåenge subventionerna, men jag skulle gissa att anledningen till att dieseln enligt ditt resonemang är billigare för att gynna företagen efterssom den största delen diesel hamnar i lastbilar och firmanbilar i övrigt.. Det är ju bara å kolla vad de flesta tjänstebilsförare åker runt i..
av DrY
Jag tror du har rätt Variousboy - och där har du nog också svaret på varför Volvo satsar på diesel framför biobränsle. Ett mainstreambränsle som subventionerats de senaste 20 åren, med starka lobbygrupper som åkeriföreningarna och två stora svenska arbetsgivare bakom sig, vilket garanterar fortsatta subventioner för lång tid framöver och där Volvo har lång erfarenhet av tekniken...

I kristider har företag inte råd att chansa på att politikerna står vid sitt ord - och som historien visar: det är en mycket befogad inställning.
Användarvisningsbild
av Funk
Ett stort problemet med etanolen i dagsläget är väl att väldigt få med flexifuelbilar verkligen kör på den... till syvende och sist är det i de flesta fall plånboken som styr. Sedan kan det ha sålts hur många flexibilar som helst...

/Thomas
av erc
DrY skrev:Jag tror du har rätt Variousboy - och där har du nog också svaret på varför Volvo satsar på diesel framför biobränsle. Ett mainstreambränsle som subventionerats de senaste 20 åren, med starka lobbygrupper som åkeriföreningarna och två stora svenska arbetsgivare bakom sig, vilket garanterar fortsatta subventioner för lång tid framöver och där Volvo har lång erfarenhet av tekniken...

I kristider har företag inte råd att chansa på att politikerna står vid sitt ord - och som historien visar: det är en mycket befogad inställning.
Att förbereda en motor för E85-drift är ju knappast en dyr högriskchansning.

Vidare funderar jag på vari Volvos långa erfarenhet av dieselmotorer ligger? Förutsätter att vi snackar Volvo PV och inte Volvo LV. Den andra "svenska" och "stora" arbetsgivaren du nämner lär ju knappast ha varit medlem i diesellobbyn då de så sent som i förrgår började erbjuda sina bilar med GM/Fiat-dieslar...
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Jag tänker inte gå med i etanoldebatten, jag har hållt på med det innan och jag har sagt mitt här tidigare ang detta.

I övrigt fina motorer men att kalla en spis med fyra burkar i för en T5a verkar lite skruvat. Det gör mig lite besviken att vi inte har någon ren bensinturbofemma i programmet. Alla här är jag övertygad om att de vet hur en sådan motor låter när man drar på. Det kommer jag sakna.
Kul dock att T6 levererar så pass mycket nu som 304hk 440Nm :mrgreen:

Dieselarna ser också fina ut och ska bli spännande se kombinationen med powershift och AWD på D5.

Själv kör jag diesel för att jag gillar diesel och det har ingeting med vad det kostar. Jag har kommit till den punkten i mitt bilägande då jag inte köper en bil som staten vill att jag ska köpa utan jag köper det JAG vill ha.
av DrY
De stora svenska arbetsgivarna jag syftade på var Volvo LV och Scania.

Att optimera en motor för etanoldrift har hittills bara gjorts i konceptversion - då har man fått fram värden på 40 % lägre energikonsumtion än dieselbilar (se t.ex. BEST-projektet, eller SAABs PHEV på 100 % etanol). Dessa fina värden kanske inte går att få fram vid massproduktion, men det finns en stor potential att göra både etanol- och biogasbilar betydligt bättre än de quick-fix-modeller vi ser på gatorna idag. Du kan ju jämföra Passat biogas med V70 biogas så ser du skillnaden på att satsa en aning forskning jämfört med att motsträvigt ta fram något man inte riktigt tror på. Utveckling kräver dock mycket forskning och framför allt pengar. Inget som en biltillverkare i kris satsar på - och absolut inte om bränslet riskerar att försvinna från marknaden innan bilen är färdigutvecklad.

Volvo PV kan luta sig på 100 års tidigare forskning på dieselbilar. Etanolbilsforskningen är helt i sin linda - det var bara det jag menade.
av perhall
FiddeUBC skrev:Jag tänker inte gå med i etanoldebatten, jag har hållt på med det innan och jag har sagt mitt här tidigare ang detta.

I övrigt fina motorer men att kalla en spis med fyra burkar i för en T5a verkar lite skruvat. Det gör mig lite besviken att vi inte har någon ren bensinturbofemma i programmet. Alla här är jag övertygad om att de vet hur en sådan motor låter när man drar på. Det kommer jag sakna.
Kul dock att T6 levererar så pass mycket nu som 304hk 440Nm :mrgreen:

Dieselarna ser också fina ut och ska bli spännande se kombinationen med powershift och AWD på D5.

Själv kör jag diesel för att jag gillar diesel och det har ingeting med vad det kostar. Jag har kommit till den punkten i mitt bilägande då jag inte köper en bil som staten vill att jag ska köpa utan jag köper det JAG vill ha.
Sånt gillar vi att höra! I Tyskland är de galna i tester där man räknar ut brytpunkten mellan bensin och diesel: 13223 km per år eller 27741 beroende på bilmodell... men om man gillar det ena mer än det andra tycker jag också att man ska välja det. 1. Det är svårt att räkna ut vilket som är billigast (vilken bensinare ska man jämföra en diesel med få hk men många nm med - försäkring - service - skatt i framtiden - andrahandsvärde.. 2. alltid osäkerhet med motorers hållbarhet och andrahandsvärde. Först höll ju dieslar längst, sen bensinare när dieslar fick väldigt många hk, nu kommer direktinsprutade bensinare som orsakar andra problem som liknar dieslarnas... /PH
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
FiddeUBC skrev:Dieselarna ser också fina ut och ska bli spännande se kombinationen med powershift och AWD på D5.

Då får du vänta länge! :wink: Vad jag vet är det vanlig automat på D5.
av Lövet
DrY - Du glömmer (medvetet?) en ganska uppenbar post i din kalkyl - nämligen att vägskatten på en dieselbil är ungefär 3 gånger högre.

Diesel är inte subventionerat annat än i etanolbilsåkarnas sinne.
av DrY
Nej, fordonsskatten är inte glömd.

Fordonsskatten för exv en VW Passat TDi är formellt 1210 kr/år - men du betalar ingen skatt de första 5 åren. Därefter betalar du 360 kr/år (Prop 2008/09:162)

Fordonsskatten för en VW Passat Ecofuel (Biogas) är formellt 590 kr/år, men den är likaledes skattebefriad de första 5 åren. Därefter betalar du 390 kr/år - alltså aningen mer än för dieselversionen.

(10.000-kronorsfrågan: vilket bränsle ger upphov till mest förlorade skatteintäkter?)

Bränsleslukare som släpper ut mer än 120 g CO2/km beskattas något hårdare - men redan 2012 ska ju medelbilen släppa ut högst 120 g CO2/km, så bara om du absolut måste ha ett stort åbäke så åker du på den något högre skatten (som också den minskas med 30-40% jfrt med idag). Denna högre skatt är f.ö. en miljöavgift som ska kompensera för att dieselbilar släpper ut så mycket cancerogena ämnen och nanopartiklar (de partiklar som inte fångas av partikelfiltret).
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front