Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
Steff 99 skrev:
KKR skrev:
Jag är nog en av de du åsyftar. Det jag skrivit är bland annat att jag under mina över trettio år som taxiägare i Stockholm haft bland andra 14 Volvo. Med dem har åkeriet bara behövt bryta 2 arbetspass på över 300.000 mil. Men givetvis om man tar med trasiga glödlampor och annat som åtgärdats vid ordinarie servicetillfällen, så visst har det funnits "fel". Jag lurar varken mig själv eller omgivningen.
Fantastiskt..jag har kört ca 300.000 mil också i en mängd olika bilar , tror inte att jag kört någon bil där det inte funnits fel att åtgärda, men det beror nog på vilka krav man ställer.
Förmodligen är det så att det som jag uppfattar som fel märker inte andra.
När jag arbetade inom bilsälj, när någon skulle byta in en bil så var alla felfria enligt ägarna, jag tror att merparten inte brydde sig därför upptäckte dom inte att både det ena o andra inte fungrade.
Nu läste du nog mitt inlägg lite slarvigt, jag skrev att det visst har funnits "fel" på mina taxibilar. Och jag har ställt otroligt höga krav på mina bilar, de har ju varit mitt levebröd och skall bara fungera. Men jag har bedömt vilket som är bäst, att köra med ett litet oljud eller en liten vibration i bromspedalen till nästa service eller avbryta arbetspasset och störta till verkstad. Men du har nog rätt i det du skriver, att vi bedömmer vad som räknas till "fel" lite olika.
Användarvisningsbild
av micke011
Det är tydligt att detta är en tråd som gärna halkar av vägen ;) Jag gör ett tappert försök att få tillbaka oss on-topic 8)

De problem vi haft på vår 2,5FT (uttagen 090909) är
- bränslemätaren visar för lite
- sidoruta, förarplats går inte upp med automatik
- larmet går så fort man använder kupévärmaren
- brus i radion så fort turbon börjar jobba
- luckan som täcker tanklocket låser inte utan fjädrar tillbaka

Det mesta har åtgärdats av vår ÅF (mycket seriös och trevlig tekniker på Rejmes i Norrköping) men larmet går fortfarande så fort kupévärmaren används. Någon annan som råkat ut för samma sak?
av JHg
micke011 skrev:men larmet går fortfarande så fort kupévärmaren används. Någon annan som råkat ut för samma sak?
Använd sökfunktionen och du hittar en tråd som täcker in detta... ??:-/
(Jag kan trösta dig med om att du är inte ensam på forumnet om detta)

Skönt med dieselvärmare som inte berörs! :mrgreen:
Användarvisningsbild
av micke011
OK tackar för tipset, hade faktiskt inte sökt på det.

Pratade f ö med en kollega som kör en S80 -07 och i den finns "hundknappen" för att stänga av röreslsesensorn i kupén kvar men den saknas i vår bil. Numera verkar det snarare vara en sak som styrs i menyn, man får väl tillämpa det tills dess att Volvo får ordning antingen på känsligheten i sina sensorer eller tills man själv tappar tålamodet och låter bilfan stå och tjuta på parkeringen. Man kan åtminstone ställa in så att bilen frågar varje gång man stiger ur, värt att testa..
av JHg
Sid 57 i manualen:

Reducerad larmnivå
Aktiva menyval indikeras med ett kryss.
Navigering
ENTER
MENU
EXIT
För att undvika oavsiktlig aktivering av larmet –
om man t.ex. lämnar en hund i bilen eller vid en
färjeresa – kan rörelse- och lutningssensorerna
tillfälligt stängas av. Det görs på följande sätt:
1. Gå in i menysystemet under
Bilinställningar (för utförlig beskrivning av
menysystemet, se sidan 116).
2. Välj Nedsatt skydd.
3. Välj Aktivera en gång:
> Instrumentpanelens display visar meddelandet
Nedsatt skydd Se handbok
och rörelse- och lutningssensorer
stängs av när bilen låses.
eller
Välj Fråga vid urstigning.
> Varje gång motorn stängs av visar ljudanläggningens
display meddelandet
ENTER minskar skyddet tills bilen
har startats. Tryck EXIT för att
avbryta. – välj då något av alternativen.
Om rörelse- och lutningssensorer ska
stängas av:
Tryck ENTER och lås bilen. (Är bilen utrustad
med Blockerat låsläge* stängs det av
samtidigt, se sidan 54.)
> Nästa gång motorn startas, nollställs
systemet och instrumentpanelens display
visar meddelandet Fullt skydd och
därmed är rörelse- och lutningssensorer
samt Blockerat låsläge åter inkopplade.
Om sensorerna inte ska stängas av:
Gör inget val alls och lås bilen.
eller
Tryck EXIT och lås bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JHg skrev:Sid 57 i manualen:

Nästa gång motorn startas, nollställs
systemet och instrumentpanelens display
visar meddelandet Fullt skydd
Åhhh vad jag hatar den här funktionen, varför ska den nollställas automatiskt varje gång jag trycker på starten !!!!

Jag kan leva med att jag kör värmare halva året och därför inte kan använda larmet, men att behöva knappa in detta 46394857 ggr i rad är frustreande.
av JHg
Vadå nollställs?!
Jag får frågan varje gång jag stänger ab motorn utan att behöva göra några inställningar efter jag startat den.

Perfekt att bara trycka enter de gånger jag inte vill ha full skudd innan jag låser bilen.

behöver inte göra något annat...
Användarvisningsbild
av micke011
Det händer bara om man valt "Aktivera en gång". Om man istället väljer "Fråga vid urstigning" så händer det inte, då visas alltid texten "ENTER minskar skyddet tills motorn startas igen. EXIT avbryter" på stereodisplayen, vilket man kan antingen ignorera (fullt skydd) eller bekräfta med <Enter> och ha nedsatt skydd. Inte en perfekt lösning men bättre än att ha bilen larmandes varenda gång man vill ha värme i bilen.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
JHg skrev:Vadå nollställs?!
Jag får frågan varje gång jag stänger ab motorn utan att behöva göra några inställningar efter jag startat den.

Perfekt att bara trycka enter de gånger jag inte vill ha full skudd innan jag låser bilen.

behöver inte göra något annat...
Fan man glömmer ju trycka "enter" varannan gång man hoppar ur bilen så står den där och tutar....

Varför ska den resetta varje gång jag startar bilen, den kan väl komma i håg att jag valt begränsat skydd.... man måste ju ändå köra med det halva året då man har värmare i bilen.

Ingen ide att slå på fullt skydd innan sommaren kommit och värmaren åker ur bilen.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 16
Brandsläckare i V90?

Vill minnas att Volvo har erbjudit sådan eft[…]

Jo, 18” har ET 55. Det har även 19&rdqu[…]

Motorvärmare 850

Beställde nyss slangvärmaren RE480 och m[…]