Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av kave
Kan man inte ha en av varje? Vi har en A4 som vi funderar på att byta till en Beg XC90. Det tycks finnas många hyllvärmare ute på beg marknaden.
av XCThord
Jag tycker personligen att XC90 är en grymt fin bil trots att den har några år på nacken. Invändigt är den kanske lite mer omodern än XC70:n, men allt funkar bra och med de sköna R-designstolarna + RTI både känns och ser den inte direkt billig ut!

Trots att vi ytterst sällan är fler än två i bilen, skulle jag lätt valt en XC90 om det inte vore för att jag kör inne i Sthlms innerstad flera gånger i veckan. En XC90 är för svårmanövrerad och kräver för stora p-platser för att funka bra där tycker jag. Men i övrigt är de riktigt fina och jag skulle inte tackat nej till en röd XC90 R-design med lite "lull-lull" :)

Byggde snabbt ihop två bilar på Volvocars.se. En V70 D5 AWD och en XC90 D5. Då båda bilarna var utrustade som jag ville, var XC90:n bara 26 000 kronor dyrare. Med tanke på rabattmånen skulle det inte förvåna mig om båda bilarna hamnar på ungefär samma slutpris. För mig skulle XC90:n då varit ett självklart val!

P.S. Nära bekant kör en maxad XC90 D5 Sport MY07. Han är extremt nöjd.
av Amli
XCThord skrev: Trots att vi ytterst sällan är fler än två i bilen, skulle jag lätt valt en XC90 om det inte vore för att jag kör inne i Sthlms innerstad flera gånger i veckan. En XC90 är för svårmanövrerad och kräver för stora p-platser för att funka bra där tycker jag.
Är nog en psykologisk grej eftersom du sitter högre upp. XC90 är nämligen bara 2 cm bredare än XC70. XC70 är däremot 3 cm längre än XC90.
av UffeXC
NU är den bokad! En XC90 R-design med allsköns utrustning enligt tidigare utsago i vitt. Återstår att se vad det blir för leveranstid.
Användarvisningsbild
av Thho
Amli skrev:Ska inte försöka ta något från XC90, det är säkert en på jättemånga sätt en kanon bil!!! Men att jämföra gamla XC90 med ML, Q7 och X5 skulle jag säga att den åker på stryk på alla punkter, bortsett från utrymme och pris.
Men jag tycker ändå efter alla dessa år att utvändigt är den fortfarande snygg (R-design paket ett måste...). Invändigt känns den dock vääääldigt gammal.
Instämmer. Har skrivit om mina intryck av XC90 vs Q7 och LC100 tidigare och domen är inte nådig. Pris och utrymmen till Volvons fördel, visst men resten får den stryk i. Värst är ändå känslan av att köra en vattensjuk kamel som gungar fram när man kör XC90. Bilen har ju samma beteende på vägen som saligen avsomnade Volvo 340. Nickar och gungar fram på vägen. Q7-an ligger i jämförelse platt på vägen och man har känslan av att man sitter "I" bilen. Inte "PÅ" bilen som med XC90. Motorerna ska vi inte tala om. Visst V8:an i Volvon är fin men det är V8:an i Audin också och 4.2 TDI/V8 Diesel i Audin är en dröm.

Vill man ha en riktig SUV ska man titta på Toyota Landcruiser V8 men den ligger ju liksom Q7 i en helt annan prisklass än Volvon. Kan faktiskt inte se någon anledning, annan än image (?), att välja en XC90 framför tex en XC70eller ännu hellre en V70II AWD men det är ju jag det.
av UffeXC
7 säten är ett argument som jag värderar högt :) En Q7 eller X5 med 7 säten blir avsevärt dyrare och V/XC70 är då inget alternativ, så kom inte och snacka om image min vän.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Jag körde en MY07 XC90 Executive innan, pärlemovit med kastanjebrunt softläder/vita sömmar och vit piping. Fick helt sjukt mycket positiva kommentarar från folk. Detta var ju iofsig ett par år sedan. Men så mycket tror jag iten att XC90 har tappat i image på den tiden.
Användarvisningsbild
av MatsJoha
UffeXC skrev:NU är den bokad! En XC90 R-design med allsköns utrustning enligt tidigare utsago i vitt. Återstår att se vad det blir för leveranstid.
Grattis!!! Beställde min veckan innan Lucia och fick leverans vecka 10.
Hmmm, vit blir nog snygg - kanske har jag beställt fel färg... :shock:

// Mats
av Tobbev
UffeXC skrev:NU är den bokad! En XC90 R-design med allsköns utrustning enligt tidigare utsago i vitt. Återstår att se vad det blir för leveranstid.
Underbart. Avundsjuk blir man!
av XCThord
Amli skrev:
XCThord skrev: Trots att vi ytterst sällan är fler än två i bilen, skulle jag lätt valt en XC90 om det inte vore för att jag kör inne i Sthlms innerstad flera gånger i veckan. En XC90 är för svårmanövrerad och kräver för stora p-platser för att funka bra där tycker jag.
Är nog en psykologisk grej eftersom du sitter högre upp. XC90 är nämligen bara 2 cm bredare än XC70. XC70 är däremot 3 cm längre än XC90.
Mycket möjligt :) Har iofs inte så stor erfarenhet av att köra XC70 eller XC90. Jag har själv en XC60 som är lite kortare och smidigare då det kommer till parkering och sånt.

Kan för övrigt flika in att jag tycker att XC90 R-Design exteriört är bland de absolut snyggaste SUV:arna som finns på marknaden. X5:an är lika snygg om inte ännu snyggare, men Q7, alla MB, Santa Fé m.m. har inte mycket att komma med designmässigt. Tycker inte heller att Q7:an är skönare att köra än XC90:n, men sånt är ju en smaksak...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hittar inget nytt. Någon som har o vill s&au[…]

köpa en Volvo S / V60

Ok, tack.

Någon som kört med 235/45-18 med et45[…]

Volvo 240 usa front

Är det en original USA front är det v&au[…]