Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Janne_L
Johnny83 skrev:Måste poängtera en sak.
Guiden som skaparen har skrivit är riktigt bra, men det finns en orsak till att man måste såga av (2pipigt) skruva loss (1 pipigt) avgassystemet. skruvarna till draget skall nämligen momentdras+ vinkeldras. jag skulle vilja se den som lyckas dra detta på korrekt vis utan att ta bort avgasröret, det är omöjligt. Jag skulle inte våga använda min dragkrok om jag visste att jag inte dragit skuvarna på korrekt vis. minns jag inte helt fel så är det 80 nm + 60 grader dem skall dras. Detta går ej att utföra med en lednyckel/blocknyckel ><.
Rätta mig om jag har fel :)

Det som är fel med Nm plus graddragningen är att den är verkningslös då man inte har kontroll på friktionskoefficienten. Nio av tio mekaniker använder dessutom gänglåsning då man momentdrar, detta gör att man får fel friktionskoefficient. Då får man fel sträckning på skruven och således fel klämkraft.

En M6 12.9 skruv kan som max dras med 16.9Nm, det gär en klämkraft på starx under 100kg. Då måste man använda grafitpasta, som har en jämn fördelning av friktion över hela momentet. Med detta vill jag tala om att utan pasta så är det extremt svårt att nå en exakt klämkraft. och om volvo ansåg det som ett kritiskt förband(det benämns så där jag jobbar) så skulle de föreskriva gängpasta.

Om du är orolig för din dragrok så kan du gärna lyssna med montören så han gjort rätt med pasta osv. Annars är dina Nm+vinkeldragning verkningslösa.Det enda det ger är en garanti att man är inom ett intervall gällande klämkraften. Men det intervallet är för stort för att man skall kunna klassa det som ett säkert förband. Fråga Ves- tas om detta, dem tappade ett rotorblad på en vindturbin med moment- + vinkel-dragna skruvförband.

Dessutom tar ju besiktningen en nyckel och känner så allt sitter fast, 62 grader ger för stor sträckning på skruven och risk för sprickbildning. drar gubben åt andra hållet så blir det lite för liten klämkraft.

Jag känner mig helt trygg med mitt montage av dragkroken.

Janne
av Raymond
Janne_L skrev:
Det som är fel med Nm plus graddragningen är att den är verkningslös då man inte har kontroll på friktionskoefficienten. Nio av tio mekaniker använder dessutom gänglåsning då man momentdrar, detta gör att man får fel friktionskoefficient. Då får man fel sträckning på skruven och således fel klämkraft.

Janne
Du har tydligen koll på detta, blev lite interreserrad! Har just monterad krok en V60, och om jag inte kommer ihåg fel skulle man dra med 140 Nm och så vinkeldra 60 grader. Og det står INGENTING om gjänglåsning eller monteringspasta. Forstår att det inte är idealistisk, men det måste jo vara mycket mer noggrant en at bara "dra til rejält!".

Vi har en mycket smidig Snap-on momentnyckel som man kan dra vinkel med, MED spärrfunktion, den räknar altså grader upp til du har korrekt vinkel, och når du har korrekt vinkel, får du upp i displayen max moment du har användt.
av SverreK
Hoppas det kommer fler åsikter kring detta... Själv är jag lite kluven... Man vill ju gärna följa anvisningar. Samtidigt har jag aldrig använt momentnyckel under alla år som jag bytt sommar/vinterdäck och såvitt jag vet har jag aldrig dragit sönder varken bult eller fälg. Inte heller har någon bult lossnat. Jag funderar också på att eftersom besiktningen "kontrollerar" dragningen så borde ju bultarna till draget vara åtkomliga efter montaget. Då borde man ju rimligtvis kunna efterdra efter några veckor eller så....
av Janne_L
Raymond skrev:

Du har tydligen koll på detta, blev lite interreserrad! Har just monterad krok en V60, och om jag inte kommer ihåg fel skulle man dra med 140 Nm och så vinkeldra 60 grader. Og det står INGENTING om gjänglåsning eller monteringspasta. Forstår att det inte är idealistisk, men det måste jo vara mycket mer noggrant en at bara "dra til rejält!".

Vi har en mycket smidig Snap-on momentnyckel som man kan dra vinkel med, MED spärrfunktion, den räknar altså grader upp til du har korrekt vinkel, och når du har korrekt vinkel, får du upp i displayen max moment du har användt.
Det som man inte vet är om det är en fast mutter, den kan då ha preapplicerad gängpasta. Men då går det JÄTTE trögt när man gängar skruven genom muttern.

Genom vinkeldragning åstadkommer man ett intervall för en klämkraft. att vinkeldra innebär egentligen att man sträcker skruven till 70% av sin totala sträckgräns. man kan dock inte kontrollera det då man ine kan garantera att man har nått rätt klämkraft med angivet moment. Klämkraften är det som man utgår ifrån när man räknar och således är det viktigt att man har kontroll på alla faktorer som rör appliceringen. Om du använder en gängpasta så har du en angiven friktion som den hjälper förbandet med. Om du använder gänglåsning så flyter friktionen ut. det blir lite grann som att försöka gjuta med ett flytspackel. Det stannar inte där man vill att det ska stanna. detta beror på att toleranserna för gängor är ganska "lösa". Det för att en spelt mellan gäng och mutter kan variera enl. angiven tolerans och man får en flytning av det "smörjande" och låsande mediumet. Pastan flyter inte, den ligger kvar och man har 100% kontroll.

Verktygen i sig är inte fel, klämkraftsintervallet de räknat fram är heller inte fel. Men förbandet kan inte vara ansett som kritiskt med tanke på monteringsanvisningen.

Om folk vill momentdra eller inte är upp till alla och envar.För min del vore det viktigare att moment dra fälgarna vid däckbyte med moment.

Självklart är det bättre att dra med angivet moment än att hänga på en led-/urings-nyckel. Vill man så finns det en briljant uppfinning som heter Rotabolt. Den gör samma jobb som en momentnyckel fast direkt i skruven.
Användarvisningsbild
av poseidon
På en förbandskurs jag va på hos Colly Components så sa de att om du sällan drar moment med momentnyckel så är det inge problem å få en spridning på +/-10% på åtdragningsmomentet.

Det bekräftades senare då vi själva fick testdra moment med olika pastor å bultar.
Användarvisningsbild
av 1Burken
Kanontråd!!
Jag har en krok hemma från Jönköping som ska monteras inom kort.
Anledningen till att den inte är på plats än är att jag försöker hitta en demonterbar... Det är skvatt omöjligt. Kollar bildelsdatabasen i princip varje dan med finner ingenting.
Är det någon som har ett tips på hur man kan få tag på en bra för vettiga pengar?
Användarvisningsbild
av poseidon
Välj ut en V70II med avtagbar dragkrok på gatan, sikta på bilen med något stort å hårt så den måste skrotas. Fråga om sen ägaren om du kan köpa loss kroken. :lol:
av bmwtomas
Jag skall montera delbar dragkrok på min D5 och kollade i monteringsinstruktionen om avsågning av avgasrör.
Åkte till den lokala ÅF och skulle köpa skarvmuffen men påväg till butiken hälsade jag på en kompis på verkstan,bredvid honom stod en av utrustarna och monterade en krok på en V70II var på jag frågade honom om avgasröret på dubbelpipiga bilar, han tittade på mig som jag var dum i huvudet och sa -Du kan väl inte såga av avgassystemet på en ny bil. Han hade monterat hundratals krokar och det går med vilja att flytta avgassystemet så mycket i sidled så det går att momentdra.
Får väl se hur väl detta stämmer när jag monterar min krok nästa vecka :)
Den har ju trots allt legat i garaget sen min förra V70II där den inte kom på plats så behovet är ju inte så stort :???:
Men har man fått fatt på en delbar krok begegnad till ett helrätt pris så tvekade jag inte på att handla
av SverreK
Instämmer med att det är en mycket bra tråd detta :)
Lutar åt att investera i en momentnyckel. Då har jag en till däcken sen också.

/Sverre
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]

Ljud från koppling

Rasslar det lika om du trycker lite lätt p&ar[…]