- tor 12 jan 2012, 20:54
#606806
Det som är fel med Nm plus graddragningen är att den är verkningslös då man inte har kontroll på friktionskoefficienten. Nio av tio mekaniker använder dessutom gänglåsning då man momentdrar, detta gör att man får fel friktionskoefficient. Då får man fel sträckning på skruven och således fel klämkraft.
En M6 12.9 skruv kan som max dras med 16.9Nm, det gär en klämkraft på starx under 100kg. Då måste man använda grafitpasta, som har en jämn fördelning av friktion över hela momentet. Med detta vill jag tala om att utan pasta så är det extremt svårt att nå en exakt klämkraft. och om volvo ansåg det som ett kritiskt förband(det benämns så där jag jobbar) så skulle de föreskriva gängpasta.
Om du är orolig för din dragrok så kan du gärna lyssna med montören så han gjort rätt med pasta osv. Annars är dina Nm+vinkeldragning verkningslösa.Det enda det ger är en garanti att man är inom ett intervall gällande klämkraften. Men det intervallet är för stort för att man skall kunna klassa det som ett säkert förband. Fråga Ves- tas om detta, dem tappade ett rotorblad på en vindturbin med moment- + vinkel-dragna skruvförband.
Dessutom tar ju besiktningen en nyckel och känner så allt sitter fast, 62 grader ger för stor sträckning på skruven och risk för sprickbildning. drar gubben åt andra hållet så blir det lite för liten klämkraft.
Jag känner mig helt trygg med mitt montage av dragkroken.
Janne
Johnny83 skrev:Måste poängtera en sak.
Guiden som skaparen har skrivit är riktigt bra, men det finns en orsak till att man måste såga av (2pipigt) skruva loss (1 pipigt) avgassystemet. skruvarna till draget skall nämligen momentdras+ vinkeldras. jag skulle vilja se den som lyckas dra detta på korrekt vis utan att ta bort avgasröret, det är omöjligt. Jag skulle inte våga använda min dragkrok om jag visste att jag inte dragit skuvarna på korrekt vis. minns jag inte helt fel så är det 80 nm + 60 grader dem skall dras. Detta går ej att utföra med en lednyckel/blocknyckel ><.
Rätta mig om jag har fel :)
Det som är fel med Nm plus graddragningen är att den är verkningslös då man inte har kontroll på friktionskoefficienten. Nio av tio mekaniker använder dessutom gänglåsning då man momentdrar, detta gör att man får fel friktionskoefficient. Då får man fel sträckning på skruven och således fel klämkraft.
En M6 12.9 skruv kan som max dras med 16.9Nm, det gär en klämkraft på starx under 100kg. Då måste man använda grafitpasta, som har en jämn fördelning av friktion över hela momentet. Med detta vill jag tala om att utan pasta så är det extremt svårt att nå en exakt klämkraft. och om volvo ansåg det som ett kritiskt förband(det benämns så där jag jobbar) så skulle de föreskriva gängpasta.
Om du är orolig för din dragrok så kan du gärna lyssna med montören så han gjort rätt med pasta osv. Annars är dina Nm+vinkeldragning verkningslösa.Det enda det ger är en garanti att man är inom ett intervall gällande klämkraften. Men det intervallet är för stort för att man skall kunna klassa det som ett säkert förband. Fråga Ves- tas om detta, dem tappade ett rotorblad på en vindturbin med moment- + vinkel-dragna skruvförband.
Dessutom tar ju besiktningen en nyckel och känner så allt sitter fast, 62 grader ger för stor sträckning på skruven och risk för sprickbildning. drar gubben åt andra hållet så blir det lite för liten klämkraft.
Jag känner mig helt trygg med mitt montage av dragkroken.
Janne
***Blanda aldrig etanol och bensin***