Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Thho
Jefe skrev:Jag provade förra vintern att köra över 230 med vinterdäcken och det var tur att det skedde på två filig motorväg för jag behövde nästan bägge filerna för att hålla bilen på vägen.Men huvudsaken var att BMW ägaren hamnade långt bakom det var det värt. Jag kör på dubbade 195/65-16 på vintern.
Nu kommer väl den förpubertala skäggfjunmaffian upp ur hålorna igen men det är just den typen av ansvarslöst (mot sig självoch andra) beteende som ovan som jag talade om tidigare i tråden.

Hur tänkte du där? Viktigare att köra ifrån BMW än att behålla livet? Otroligt korkat tycker jag men så har jag ju passerat puberteten och rakar mig varje dag också!
Användarvisningsbild
av Jefe
Nu verkar du inte läsa alla inlägg för jag skrev ju senare att det inte fanns några andra bilar i närheten utom BMW´n.Sen har jag kommit upp i en ansenlig ålder och har väl kanske lite mer rutin än dom du kallar "förpubertala skäggfjunmaffian" och vet kanske var gränsen går och vad man kan och inte kan göra.Sen kan det alltid hända nått som man inte rår över men det är ju en annan femma.Att köra en kort stund på en tom tvåfilig motorväg i en hastighet som överstiger däckens hastighetskod är väl inte att jämföra med att köra 200 på en fullt trafikerad väg.Det skulle vara ett mer ansvarslöst beteende.
av erc
Verkar vara en hel del som gladeligen skulle beställa tillvalet "frivillig toppfartspärr 130km/h". Hmm... eller tycker det borde vara obligatorium på alla automobiler.
av AndS
Någon form av kunskap kan man väl ändå begära att en körkortsinnehavare ska ha, så att man känner till att man med vinterdäck inte ska köra med för hög hastighet.
Det är ju lika tokigt som att säga att bilens toppfartspärr inte hindrade mig när jag körde av vägen på en slingrig 70-väg :wink:
Har förstört en omgång Michelin dubbfria genom att köra med för hög fart så att lamellerna på däcken "vulkades" samman. Hastighetsklassen säger bara att däcken håller samman, men inte om att deras egenskaper försämras/förstörs.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
AndS skrev:Någon form av kunskap kan man väl ändå begära att en körkortsinnehavare ska ha, så att man känner till att man med vinterdäck inte ska köra med för hög hastighet.
Det är ju lika tokigt som att säga att bilens toppfartspärr inte hindrade mig när jag körde av vägen på en slingrig 70-väg :wink:
Har förstört en omgång Michelin dubbfria genom att köra med för hög fart så att lamellerna på däcken "vulkades" samman. Hastighetsklassen säger bara att däcken håller samman, men inte om att deras egenskaper försämras/förstörs.
Det jag vänder mig mot är det konstiga i att den kunskapen bara krävs halva delen av året.

På vintern behöver jag inte har rätt hastightetsklass utan det är förarens ansvar att kolla däcken innan färd och anpassa farten efter däcksklassen.

På sommaren däremot så blir det helt plötsligt tillverkarens ansvar istället att spärra bilen så inte däckens hastighetsklass överskrids

Det känns som det haltar lite......

Oj oj, smälta ihop en bara dubfria däck, de brukar ju klara nästan 200 blås, vad körde du då 250-270 ??? Eller var det sommar och varmt så det skedde mycket tidigare?
av AndS
VolvoB20 skrev:Oj oj, smälta ihop en bara dubfria däck, de brukar ju klara nästan 200 blås, vad körde du då 250-270 ??? Eller var det sommar och varmt så det skedde mycket tidigare?
Torr asfaltsväg och hastighet kring 150-160km/h i dryga timmen, tempen minns jag inte. Det var Michelin "friktionsdäck" (kan ha haft namnet Maxi Ice eller liknande) de där med fyrkantiga gummiblock som var "sajpade", dvs mängder med småflikar. Kanterna på gummiblocken var rundade och massa av småflikarna satt samman. Gummiverkstan som jag kollade med ansåg att däcken gått varma och den mjuka gummiblandningen inte klarade det. Men däcken kanske blivit bättre nu, för detta är väl ca 10år sedan, men jag chansar inte idag då jag nu skippat förmånsbilen och får betala ur egen plånbok.
Användarvisningsbild
av Brainy
Nu bad trådskaparen om tips på hur han avlägsnar fartspärren, inte om fördömmanden om att man inte ska köra så fort i en familjebil eller ändå inte kan nyttja toppfarten.

Snälla, håll er till ämnet. Skapa en ny tråd om ni vill ha en där ni diskuterar varför fartspärren ska finnas i en familjebil eller om Volvo är miljöhycklare.

/Anders
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag hämtar ut min 2,5FT summum nästa vecka där Volvo tagit bort hastighetsspärren utan att jag ens bett om det. Kanske för att jag valt sportchassiet eller för att det är 17-tummare på sommardäcken. Skall kolla med återförsäljaren om han vet mer varför....Skall också kolla vad det atår i reg.beviset kring konstruerad toppfart och däcksdimension. Återkommer med rapport på fredag.....
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Sådär - Idag fick jag min 2,5FT. Frågade återförsäljaren varför toppfartsspärren togs bort med automatik på min bil utan att jag ens bett om det. Han svarade att det var p.g.a. att 2,5FT tidigare såldes med 16-tumsdäck (Även Summum) eftersom den skulle klara att klassas in som miljöbil. 16-tumshjulen var inte klassade för de högre fartena och därav spärren ända fram till i höstas. Med den nya motorn så klarar man miljökraven och då har 17-tumshjulen åkt på igen i Summumpaketet och då tar man bort fartspärren. Det har alltså med däcken att göra.

Men han kunde hålla med om att vinterdäcken inte är klassade för de högre hastigheterna men det behöver de tydligen inte vara - räcker att sommardäcken är det.
Användarvisningsbild
av tagetuff
Tja, vad ska jag säga...skapade denna tråd för ett par veckor sen och är hänförd över hur mycket skit som skrivits och hur lite andvändbart....Men många av er har tydligen ett behov av att spy galla över det ena och det tredje. Tyvärr är det väl ingen som direkt besvarat min fråga hittills, trots 80 inlägg...Men det närmaste vi kommit är nog att muta Volvo verktsan eftersom det verkar ok på 2010:orna att lyfta spärren då större hjul sitter på. Vad anges topphastigheten till då? Och snälla, bespar oss alla jävla moral och miljökrav! Jag är 36 bast o kalla mig vad ni vill, men vill jag toppa bilen som har samma förutsättningar som en(aktivt chassi o progressiv styrning samt aut. nivåreglering) T6:a är det väl min jävla ensak, allt jag frågade efter var om nån hittat nån firma som billigare 4500kr tar bort fartspärren! Ni som pissar ner på Volvo, vad fan gör ni på detta forum? Runka på nått jävla BMW el. Porsche forum då då! Anledningen att jag har en FT 2,5 är att det var mest bil för pengarna (ca 360") med komfort, sport och utrymme för mitt jobb som resande säljare. Självklart finns det snabbare och bättre bilar, men allt är en fråga om kostnad också, de 20% lägre förmånsvärde på Etanolbilen bidrog och att jag i efterhand kan klämma ut 260´hk slänga på 18-20" och förmodligen toppa den 240-250 skadar inte. Mest bil för pengarna helt enkelt, men visst fan gillar jag Volvo (skulle aldrig välja en Folkvagn(Audi) el. Saab, möjligen Merca el BMW)). SÅ, nån jävel som luskat ut detta med toppfartspärren?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]

Har du någon koll på i vilken ordnin[…]

Inte helt ovanligt att det är rejält med[…]