Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av blådåren
Ni kanske skulle göra den där förarkursen istället, för att sitta och kladda på papper...
Uppenbarligen och bevisligen så stannar ju bilfan på angiven stoppsträcka!!.
Att argumentera för att det skulle vara omöjligt, när alla som gjort kursen har klarat just det är ju bara fånigt!!....

(det tog 200 år att räkna ut hur humlan kunde flyga, under tiden sket humlan i det och flög ändå... bil-industrin har rätt skickliga tekniker som har sitt jobb pga av att dom är duktiga på det dom gör, dom vet gissningsvis lite mer om detta?, eller ni kanske kan mer??)
Senast redigerad av 1 blådåren, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Funk
JHg skrev:Här kommer yttligare en tanke:

Om nu bromssträckan skulle minska när man svänger...
Varför bromsar då alla F1 förare klart innan svängen? (I normala fall)
Och ja, jag känner personligen folk som kört formel 3000 och provkört för F1 stall.
Ingen ABS, ingen DSTC eller andra hjälpmedel kanske är en bidragande orsak...

/Thomas
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Självklart har jag provat i verkligheten också men har aldrig lyckats kapa ned 40 meter stoppsträcka vid 100 km/h till 17 meter i vägens riktning genom att svänga fram ochh tillbaka samtidigt.

Får väl skylla på min inkompetens som förare då.

Vore kul att höra från flera som klarar av detta .
av blådåren
Kan ju bli lite skillnad om du har en instruktör som förklarar lite vad som händer och hur, istället för att ge sej ut och vingla på egen hand och sedan "veta" att det är omöjligt...
av Amli
Hur många meter i sidled behöver man förflytta sig för att lyckas med detta stopp?
av jhenrikj
VolvoB20 skrev:Självklart har jag provat i verkligheten också men har aldrig lyckats kapa ned 40 meter stoppsträcka vid 100 km/h till 17 meter i vägens riktning genom att svänga fram ochh tillbaka samtidigt.

Du vill verkligen inte fatta....säg att du kör på en stor öppen yta...rakt framför dig finns en vägg, med 40 meter kvar till väggen börjar du bromsa och svänger samtidigt kraftigt. Efter 5 meter har du svängt så mycket att du kör parallellt med väggen, du kan få 200 meters bromsträcka om du vill efter det , du kör fortfarande parallellt med väggen. Avstånden till väggen är 35 meter och blir aldrig mer än 35 meter, alltså har du lyckats stanna 35 meter innan väggen genom att du ändrade din körriktning i förhållande till väggen, det är ju det det hela handlar om. Fortfarande är den aktuella bromsträckan kanske längre, men det är ju totalt ointressant, genom att svänga och köra åt ett annat håll lyckades du undvika väggen, men du som hävdar att det bästa sättet är att köra rakt fram skulle köra rakt in i väggen.
av jhenrikj
Amli skrev:Hur många meter i sidled behöver man förflytta sig för att lyckas med detta stopp?
Hindret vi skulle väja för är väl 3-4 meter brett
av Amli
17m låter ju otroligt men uppenbarligen möjligt då flera här tycks ha gjort det. Det jag undrar är vilken bilmodell/däck m.m användes? Man drar ju inte direkt en 90graders sväng från 100km/h. Och med tanke på att V70/XC70 kanske klarar max 70km/h i TV älgtestet och fortfarande har ganska hög utgångshastighet skulle jag vara väldigt intresserad av att se hur det gick till (Youtube?), än mer testa själv.
av JHg
jhenrikj skrev:
VolvoB20 skrev:Självklart har jag provat i verkligheten också men har aldrig lyckats kapa ned 40 meter stoppsträcka vid 100 km/h till 17 meter i vägens riktning genom att svänga fram ochh tillbaka samtidigt.

Du vill verkligen inte fatta....säg att du kör på en stor öppen yta...rakt framför dig finns en vägg, med 40 meter kvar till väggen börjar du bromsa och svänger samtidigt kraftigt. Efter 5 meter har du svängt så mycket att du kör parallellt med väggen, du kan få 200 meters bromsträcka om du vill efter det , du kör fortfarande parallellt med väggen. Avstånden till väggen är 35 meter och blir aldrig mer än 35 meter, alltså har du lyckats stanna 35 meter innan väggen genom att du ändrade din körriktning i förhållande till väggen, det är ju det det hela handlar om. Fortfarande är den aktuella bromsträckan kanske längre, men det är ju totalt ointressant, genom att svänga och köra åt ett annat håll lyckades du undvika väggen, men du som hävdar att det bästa sättet är att köra rakt fram skulle köra rakt in i väggen.

Du har en viss friktion mellan däck och asfalt. Denna kan maximalt uppgå till ett visst antal Newton [N].
När kraften blir för stor börjar däcket att glida och friktionen minskar.
Om maximal bromsfriktion är 100N (bara ett exemplet ej verkliga siffror) kan du inte överstiga denna kraft utan att däcket börjar glida. Att svänga bilen utsätter också däcket för en friktionskraft, dock riktad åt ett annat håll.
Säg att friktionskraften för att svänga än 20N, då finns det bara utrymme för 80N till ren bromskraft innan däcket börjar glida.

Tror du den totala bromssträckan blir kortare eller längre jämfört när du bara bromsar och styr rakt fram och utsätter däcket "enbart" för bromskraften på däcket som då kan uppgå till 100N?
av swemax
JHg skrev:Här kommer yttligare en tanke:

Om nu bromssträckan skulle minska när man svänger...
Varför bromsar då alla F1 förare klart innan svängen? (I normala fall)
Och ja, jag känner personligen folk som kört formel 3000 och provkört för F1 stall.
I tävlingssamanhang strävar man ju efter att maximera fart i alla lägen och oftast med ganska begränsat elektroniskt förarstöd.
Här pratar vi om kortaste stoppsträcka "fågelvägen" med hjälp av de understöd som finns i moderna bilar.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Jag gjorde nyligen en dagsresa på 140 mil me[…]

Dragvikt 850 vs. 940?

Förstärkningssats fanns till 850. Med de[…]

B30a i en 740?

B30f var med kat från fabrik om jag minns re[…]