Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Om det är värt pengarna eller ej är otroligt svårt att svara på. Beror ju på hur mycket stålar man har :D

Vi har haft både V70N och två V70II och visst är II:an en bättre bil, men det är ingen revolution. Den är lite rymligare, lite bekvämare och lite trevligare att köra.

Är man bara ute efter en reko familjebil att åka från A till B med och inte måste ha det senaste kan man gott köpa sig en V70N -06 eller -07 och spara 150 kkr mot en ny. Om det bara skiljer 50 kkr mellan en sen V70N diesel och en lätt beggad V70II skulle jag valt en V70II, du får säkert igen minst hälften av dessa pengar vid byte om 3 år.

Mvh
Arese
Jag åker fortfarande V70N och som det ser ut nu så vette sjutton om jag tycker V70II är värd pengarna. Handlaren här ska få in en XC70II D5 -08 iofs en Summum men 340k begärs för den och den ska då ha rullat 5-6000 mil. Personligen så klarar jag mig med en mindre bil typ V50 AWD och för dagen tycker jag att den ger mer bil för pengarna. Men det kan ju förstås ändra sig när det väl är dags för mig att byta bil om 1-2 år, prisläget kan ju vara annorlunda då. :)

Däremot så kan jag nog garantera att det inte blir en V70N igen, ska man byta så vill åtminstone jag att det ska märkas att man byter mer än en annan färg.
Bosa skrev:Jag åker fortfarande V70N och som det ser ut nu så vette sjutton om jag tycker V70II är värd pengarna. Handlaren här ska få in en XC70II D5 -08 iofs en Summum men 340k begärs för den och den ska då ha rullat 5-6000 mil. Personligen så klarar jag mig med en mindre bil typ V50 AWD och för dagen tycker jag att den ger mer bil för pengarna. Men det kan ju förstås ändra sig när det väl är dags för mig att byta bil om 1-2 år, prisläget kan ju vara annorlunda då. :)

Däremot så kan jag nog garantera att det inte blir en V70N igen, ska man byta så vill åtminstone jag att det ska märkas att man byter mer än en annan färg.
Har man åkt i andra bilar såsom exv. V70II ett tag och sedan sätter sig i en V70N så märker man snabbt att detta är en gammal modell.
V70II har tagit ett par kliv framåt , vad jag saknar är modernare motorer speciellt D5:orna, de känns ålderdomliga, visserligen är de pigga men ack så bullriga.
Steff 99 skrev:
Bosa skrev:Jag åker fortfarande V70N och som det ser ut nu så vette sjutton om jag tycker V70II är värd pengarna. Handlaren här ska få in en XC70II D5 -08 iofs en Summum men 340k begärs för den och den ska då ha rullat 5-6000 mil. Personligen så klarar jag mig med en mindre bil typ V50 AWD och för dagen tycker jag att den ger mer bil för pengarna. Men det kan ju förstås ändra sig när det väl är dags för mig att byta bil om 1-2 år, prisläget kan ju vara annorlunda då. :)

Har man åkt i andra bilar såsom exv. V70II ett tag och sedan sätter sig i en V70N så märker man snabbt att detta är en gammal modell.
V70II har tagit ett par kliv framåt , vad jag saknar är modernare motorer speciellt D5:orna, de känns ålderdomliga, visserligen är de pigga men ack så bullriga.
Håller helt med. Och jag tycker inte alls att de nya dieslarna är så tysta som väntat - "en helt ny dieselmotor" hette det ju ungefär. Hur mycket tystare uppfattar du/ni nya D5 vara jämfört med gamla(-MY09)?
Steff 99 skrev:Har man åkt i andra bilar såsom exv. V70II ett tag och sedan sätter sig i en V70N så märker man snabbt att detta är en gammal modell.
Givetvis så har det hänt en hel del iom V70II och att det är skillnad mot V70N är det inget att snacka om heller. Det jag däremot funderar på är om jag tycker att V70II är värd pengarna, i mitt fall så blir det 4wd i nästa bil och då skenar priserna iväg ganska bra på V70II/XC70II där V70 inte ens finns med manuell. Och jag kör ganska mycket så då är en bil med relativt låga mil att föredra vilket gör bilen ännu dyrare. Tål att funderas på. :)
Har kört lite mer "i stan" nu med bilen (2.4D-175 manuell) tycker att stegningen i lådan är perfekt 1-2-3'an, dock känns hoppet mellan 3'an och 4'an klart större än mellan 2'an och 3'an. Jag hamnar ibland på lite väl lågt varv på 4'an efter växling. 4-5-6 känns oxå helt ok när det går lite fortare.
Iofs en pytteliten detalj, men i alla fall tillräckligt för att man upprepat ska notera det.
Bosa skrev:V70 inte ens finns med manuell. Och jag kör ganska mycket så då är en bil med relativt låga mil att föredra vilket gör bilen ännu dyrare. Tål att funderas på. :)
Ja det är ju helt bizzart, Jag ville ju ha V70II D5 AWD men den kunde volvo inte sälja till mig, ville man ha manuell blir man tvingad till att ta XC70II istället, skitdumt tycker jag.
Falk skrev:Har kört lite mer "i stan" nu med bilen (2.4D-175 manuell) tycker att stegningen i lådan är perfekt 1-2-3'an, dock känns hoppet mellan 3'an och 4'an klart större än mellan 2'an och 3'an. Jag hamnar ibland på lite väl lågt varv på 4'an efter växling. 4-5-6 känns oxå helt ok när det går lite fortare.
En ytterligare nackdel med XC70II är att den är mycket lägre växlad än V70II så motorn varvar mer och dricker helt onödigt mer på landsvägen,
VolvoB20 skrev:
Bosa skrev:V70 inte ens finns med manuell. Och jag kör ganska mycket så då är en bil med relativt låga mil att föredra vilket gör bilen ännu dyrare. Tål att funderas på. :)
Ja det är ju helt bizzart, Jag ville ju ha V70II D5 AWD men den kunde volvo inte sälja till mig, ville man ha manuell blir man tvingad till att ta XC70II istället, skitdumt tycker jag.
Falk skrev:Har kört lite mer "i stan" nu med bilen (2.4D-175 manuell) tycker att stegningen i lådan är perfekt 1-2-3'an, dock känns hoppet mellan 3'an och 4'an klart större än mellan 2'an och 3'an. Jag hamnar ibland på lite väl lågt varv på 4'an efter växling. 4-5-6 känns oxå helt ok när det går lite fortare.
En ytterligare nackdel med XC70II är att den är mycket lägre växlad än V70II så motorn varvar mer och dricker helt onödigt mer på landsvägen,
Har man slutat med D5 awd man?
För det har funnits, min kollega har 08 eller 09 D5 awd manuell.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Men jag förstår inte riktigt. Kan de in[…]

Nu när dom har tagit bort körlägesr[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. […]

077 och 085 skillnad

Vet någon om det är någon skillna[…]