Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

I rest my case.

Inga argument för sakfrågan den här gången heller. Däremot ytterligare en tirad med irrelevant svammel.
Kul debatt.... med en del märkliga argument, jag kan inte se problemet. Jag valde laminerat och är glad för det, bekymmrar mig inte speciellt mycket för att inte komma ut.
Jag håller med andreas_l.
Ja, annars är det lite som att sova med sin säkerhetsdörr (ytterdörr alltså) olåst om man bor i lägenhet. För att det blir lättare att både komma ut och för brandkåren att komma in.

Nä, laminerade rutor på bilen är det som gäller!
Appel skrev:
halmstaden skrev:Det är knappast premium att höra dörrarna låsas upp och låsas om vartannat om man kör stadstrafik e.d., därför är väl dörrarna låsta hela tiden. Jag kan tänka mig att dörrarna låses upp automatiskt vid en olycka/krock..?
Ja, jag vill minnas att det står i handboken att dom låses upp vid kollision, möjligtvis att den triggar på krockkudde och/eller bältesförsträckare.

Autolåsningen skall skydda t ex för rån, men likaväl för någon "fyllis" som vinglar på en vid t ex trafikljus när man står still och sedan vill öppna dörren och be om ursäkt, och när han redan har öppnat dörren så kanske han kan få åka med... Men med låsta dörrar så minimerar man det!
Låset öppnas ju så fort man drar i handtaget första gången för den dörren det gäller, drar man en gång till sen så öppnas dörren som vanligt. Ren makanik som alltid gör att man kan ta sig ut ur bilen.

Jag har funktionen aktiverad efterosm jag kör en stor del utomlands också.
Så tro inte att man automatiskt är inlåst och inte kan komma ut ur bilen utan "el".
Tackar i alla fall för tipset. Det får bli laminerat nästa gång, jag gillar tysta bilar, även om jag tycker att V70II är mycket tyst ändå och möjligen är skillnaden större i vissa andra bullrigare bilar (typ V50) mellan laminerat och inte.

Sen kommer ni kanske ihåg att det förr fanns de som körde utan bälte för att lättare komma ur bilen vid en krock. Genialiskt!
av JHg
riha skrev:Låset öppnas ju så fort man drar i handtaget första gången för den dörren det gäller, drar man en gång till sen så öppnas dörren som vanligt. Ren makanik som alltid gör att man kan ta sig ut ur bilen.
Problematiken infinner sig snarare om bilen är krockad så att dörrarna har kärvat fast i karossen.

PS. Jag har herrgårdspaketet med laminerade rutor, hade det p åmin gamla D5:a och kommer nog att ha det så länge det erbjuds i nya modeller. DS.
av nr7
Jag var också lite bekymrad över det här med att ta sig ut när jag valde Herrgårdsvagnspaketet.

Säljaren tipsade om att framrutan tydligen är relativt lätt att sparka ur ramen inifrån. Skulle man ha oturen att hamna i en sådan situation är det värt ett försök.
riha skrev:
Appel skrev:
halmstaden skrev:Det är knappast premium att höra dörrarna låsas upp och låsas om vartannat om man kör stadstrafik e.d., därför är väl dörrarna låsta hela tiden. Jag kan tänka mig att dörrarna låses upp automatiskt vid en olycka/krock..?
Ja, jag vill minnas att det står i handboken att dom låses upp vid kollision, möjligtvis att den triggar på krockkudde och/eller bältesförsträckare.

Autolåsningen skall skydda t ex för rån, men likaväl för någon "fyllis" som vinglar på en vid t ex trafikljus när man står still och sedan vill öppna dörren och be om ursäkt, och när han redan har öppnat dörren så kanske han kan få åka med... Men med låsta dörrar så minimerar man det!
Låset öppnas ju så fort man drar i handtaget första gången för den dörren det gäller, drar man en gång till sen så öppnas dörren som vanligt. Ren makanik som alltid gör att man kan ta sig ut ur bilen.

Jag har funktionen aktiverad efterosm jag kör en stor del utomlands också.
Så tro inte att man automatiskt är inlåst och inte kan komma ut ur bilen utan "el".
Att dörrarna kan öppnas inifrån bilen efter 2 "drag" hjälper inte t ex räddningstjänsten som kanske befinner sig utanför bilen efter en olycka. Det var det jag menade med att jag tror att bilen låser upp sig om krockkuddar eller bältesförsträckare löser ut så att dörrarna går att öppna utifrån utan att man skall behöva använda onödigt våld.
Guligan skrev:Jag har nyss bytt från en V70II utan laminerat till en V70II med laminerade sidorutor. Kan inte säga att jag (givetvis subjektivt) märkt någon skillnad på ljudnivån. Tveksam om jag kommer välja till det nästa gång.
Precis vad jag trodde och därför valde jag bort dem, eftersom det är den enda fördel de skulle erbjuda mig och att det potentiellt finns en risk med dem gjorde bara valet enklare.
Och efter 260mil blandad körning ångrar jag mig inte det är tyst så det räcker! :D

För övrigt ganska intressant att en del här verkar tro att de är gud eller nåt liknande och endast deras åsikter/argument är "giltiga" medans andras åsikter/argument är "korkade" ??:-/
Freddan1 skrev:Fasen att jag la energi på det. Jag ville bara va bördig mot de andra gubbarna på forumet.
Knepigt va att Andreas va så loj å stursk att han så totalt låter allt som han inte själv är bemedlad med rinna av sig. Jag började fundera på varför det va på detta vis? Med ett enkelt klick på hanses annons kom jag på det. Han e ifrån Fjollträsk. Ingen idé att tjöta på alltså, man får la ställa sig i svalen å skämmas
Man e ju van vid det så att säga här på framsidan.
Freddan1 skrev:En småbil med många hk är mycket inblandad i olyckor än större bilar, skadorna på de som färdas i bilen är oftast allvarligare. I och med att du har valt denna typ av fordon anser jag att du sätter säkerheten i andra hand. Komforten och "sporten" går i första hand. Men en sådan syn på bilägandet så begriper jag att du gärna väljer laminerade rutor för ökad komfort. Att du skulle hamna i en olycka och inte kan ta dig ut är något som du inte prioriterar. För mig är det hela bilägandet och bilköpet fokuserat från ett annat håll. Där skiljer vi oss.
Du menar alltså att sånt här ska kallas argument?
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
XC90 USA Köp med motorproblem

Det låter som ett totalhaveri och ett motorb[…]

V50 2.0D 2005.

V50 2005. 2.0D Turbo stänger av sig spontant.[…]

Volvo som inte startar.

Har du kollat så kamremmen är hel? &Aum[…]