Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
Kan det inte också vara så att Polestar tillsammans med Volvo vet var man ska lägga sig med goda marginaler för vad konstruktionen klarar och att man då kan behålla garantierna. För inte är det väl så att man betalar 300-400" för en ny bil och sedan stoppar in en inte fulltestad "trimprogramvara", det känns lite huvudlöst. Har jag redan betalat 300-400" för en bil, inte skulle jag dribbla med några tusenlappar billigare "trimsats" eller få 10-20hk extra jämfört med Polestar.
av xoxo
Varför kan inte Volvo´s motorer ha denna effekt från början?
Varför ska jag betala till Polestar för ngt som Volvo inte klarar av?
Och, varför är Volvos motorer så törstiga jmf med VW Audi mm?
Har tiden gått förbi Volvo??
Användarvisningsbild
av Funk
xoxo skrev:Varför kan inte Volvo´s motorer ha denna effekt från början?
Av miljölagskäl troligen, och framförallt kommande sådana, eftersom man numera mäter förbrukning på alla vagnar som tillverkas av respektive fabrikant och styr mot detta.. Man kan inte sälja bara högeffektsvagnar i framtiden.
xoxo skrev:Varför ska jag betala till Polestar för ngt som Volvo inte klarar av??
För att Volvo inte marknadsför det, helt enkelt av ovanstående anledning.
xoxo skrev: Och, varför är Volvos motorer så törstiga jmf med VW Audi mm?
Jag tror inte riktigt att det är så längre...

/Thomas
av riha

Lasta bilen full eller koppla på ett släp och mät sedan förbrukningen igen så ser du att volvon troligen kommer "vinna".
Sen så är ju inte volvos motorer så värst törstiga idag och såeciellt inte med de nyare som de optimerat.

Sen det med Polestar, det är ju en effekt-trimning. Ställ dig frågan varför ingen annan biltillverkare levererar mer kräm i sina motorer när det i stort sett alltid finns någon trimningsverkstad som kan kräma ur mer, varför klarar inte de andra märkena/tillverkarna av det då?

Nej du, tiden har nog stått still för dig och inte volvo.
av Speedlink
Vad har dina frågor med skillanden efter Polestar uppgraderingen att göra?
Användarvisningsbild
av Funk
xoxo skrev:En xc 60 D5 med förbrukning på 8 liter på 100 km ?
Tiden står stilla!
0,69 manuell och 0,75 automat är dom aktuella siffrorna för en D5 vid blandad körning enligt EU cykeln.

BMW X3 drar 0,63 till 0,87 beroende på motor enligt samma cykel. 0,63 är med 4 cyl diesel på 143hkr...
Den mest rättvisa jämförelsen torde vara BMW X3 med 3.0D på 218hk och den drar 0,74.. woohoo 1cl skillnad !

Mercedes:
ML 300 CDI: bränsleförbrukning blandad körning: 9,1–9,6 l/100 km, ingen vinnare direkt..
Den nya Glk serien.
GLK 350 CDI: bränsleförbrukning blandad körning: 7,9 l/100 km
Och med snålmotorn (170hk):
GLK 220 CDI BlueEfficiency: bränsleförbrukning blandad körning 6,9 l/100 km

Audi:
Q5 med stora 3.0 dieseln (240hk) 0,75 vid blandad körning.
Q5 med lilla 2.0 dieseln (170hk) 0,68 vid blandad körning.

Ganska hyggliga siffror överlag för 1800kg fyrhjuldrivna bilar, och ingen som direkt får Volvon att skämmas vad det gäller bränsletörst i alla fall..

/Thomas
av Amli
Funk skrev: 0,69 manuell och 0,75 automat är dom aktuella siffrorna för en D5 vid blandad körning enligt EU cykeln.

BMW X3 drar 0,63 till 0,87 beroende på motor enligt samma cykel. 0,63 är med 4 cyl diesel på 143hkr...
Den mest rättvisa jämförelsen torde vara BMW X3 med 3.0D på 218hk och den drar 0,74.. woohoo 1cl skillnad !
Jag håller med om att Volvo inte längre behöver skämmas över sina förbrukningssiffror. Men jag skulle nog tycka att det är mest rättvist att jämföra X3 2,0D mot D5. Visst den har "bara" 4 cyl. och 177hk men prestanda siffrorna är däremot ändå väldigt snarlika. Och den drar 0,67 med automat.
av druvan2000
perjak skrev:Då var man 8967:- fattigare men i gengäld 20hk och 50nm rikare.
Jag får min bil uppiggad på onsdag (29/7) men jag visste inte att vridmometet höjs med 50 NM. Enligt vad jag har läst är det endast effekten som höjs till 205 hk på D5:an och att vridet fortfarande ligger på 400 NM. Inte så att jag mår dåligt över 50 extra NM men hur är det egentligen?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 24
Kopplingspedal knarrar

Provat att smörja själva pedalen? Fukt e[…]

Hej Jag har några mindre lackskador på[…]

Nästa elbil från Volvo?

Ny EX40 på gång, man släpper den […]