Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Smorde upp låste själv för en dryg vecka sen, tog två sekunder och blev tvärtyst, använde teflonfett, rätt eller fel... men det funkade..
av EFI93
Min baklucka gnisslade redan vid leverans. Gick direkt ut på forumet kollade in tipsen. Smorde alla gummi lister och klossarna där nere med silikonspray har varit tyst
sen dess (2500 mil). Men nu har jag hört ett gnek framifrån när jag kör sakta över en vägbula eller stort gupp är det motorfästet som gnekar??? Samt att larmlampan
har slutat att blinka. Låsningen funkar, tänker vänta med klagomålen till servicen vid 3000 mil men misstänker att jag är utan larm.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
EFI93 skrev:Samt att larmlampan har slutat att blinka. Låsningen funkar, tänker vänta med klagomålen till servicen vid 3000 mil men misstänker att jag är utan larm.
Öppna och stäng motorhuven! Se om det funkar!
av erc
XC90_Executive skrev:
EFI93 skrev:Samt att larmlampan har slutat att blinka. Låsningen funkar, tänker vänta med klagomålen till servicen vid 3000 mil men misstänker att jag är utan larm.
Öppna och stäng motorhuven! Se om det funkar!
Det där låter intressant. Idag, när jag skulle åka hem efter jobbet, indikerades "motorhuv öppen" i displayen. Motorhuven var inte det minsta öppen, men som en sann IT-tekniker öppnade och stängde jag den varvid informationen försvann. Första gången detta sker.

Är detta något ytterligare känt standardfel på våra vagnar?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
erc skrev:Är detta något ytterligare känt standardfel på våra vagnar?
Nej, det är väl inget vanligt direkt. Men det händer. Det är samma oavsett vilket bilmärke faktiskt.
av erc
Den 5 juni skall jag lämna in bilen för att få ny motorhuv. Garantiärendet skapade tydligen viss förvirring då "det ju inte kunde vara så" enligt Volvo. Min ÅF stod dock på sig varvid godkännandet till slut kom.

Det är i framkant, på bilens vänstra sida, vid ett av vinklarna mot strålkastaren som plåten inte vikts runt på ett korrekt sätt. Svårt att notera tills jag började handtvätta bilen och syna den ordentligt.

ÅF får hem motorhuven och lackar den innan jag lämnar in bilen. Första gången jag hör en plåt- och lackverkstad säga att det är en lätt färg (Ice White) vilket ju bådar gott för resultatet.

Grillen byts också då emblemet tycks ha skavts mot den transparenta plasten som skall skydda.

Någon annan som haft dålig passning på karrossdetaljer eller fult skavda grillemblem?
Användarvisningsbild
av Fraz
Garantiåtgärden

Vovlo V70II 2,4D 2008
Utagen 21 Dec 2007

ca 0 mil. Upptäckte ett märke i ratten som troligen uppstått vid monteringen. Ratten byttes efter alla julhelger utan minsta snack. Man ringde från volvo suport och beklagade det inträffade med den nya bilen. Vi fick en gratis lånebil när våran var inne på verkstad.

ca 500 mil. Bromskivor fram skeva. Körde sådandär eco driving, de gör vi inte längre. Det man spar på bränslet får man köpa bromsar för senare sa mekanikern. Nu används bromsar, så nu skall de hålla.

ca 1700 mil. Bilen går inte att låsa när det är kallt. Det monterades bort en plast plupp(?) i bakdörrarna sedan var de fixat.
Dörhantagen på utsidan går inte tillbaka när man dragit i dom, bildörren "låser" sig inte när man stänger. Nytt fett i handtagen var lösningen.

ca 2000 mil. Motorn blir orkeslös. tappar ladtrycket. Ny programvara tankades i. Fixat.

Ca 2400 mil. Nu skall bilen in och få en programvara för det "snart" monterade draget.
Då skall jag även påpeka att bakluckan knarrar. Och att ett skavande ljud ibland uppkommer från instrument brädan, troligen från vent galret
i mitten av rutan. Samt rostiga hjul muttrar.

Vi har aldrig behöft betala något och det har aldrig varat något snack eller krongel vid garanti jobben.

Vi är efter ca 18 månader med våran v70II nöjda med bilen. Visst kan man tycka att en bil i dessa prisklasser ska hålla bättre. Men som första årsmodellen får man räkna med att en del barsjukdommar kommer. Det har de alltid gjort och kommer nog alltid att göra på nya bilar. s60 v70n var inga problem fria bilar dom första åren, men de har man nu "glömt" och hyllar dessa till skyarna. s80n och v70II kommer om några år, kanske redan som MY10 vara en relativt problemfri bil med många nöjda första och beg ägare med tiden.
Varför vi då köpte en bil som man "vet" kommer att strula. Jo, vi ville inte ha en v70n -07 classic som lika gärna skulle kunna vara en face liftad -01 ( inget illa menat till alla classic ägare ) och steget i pengar var inte så stort häller.

Är v70II en premium bil?
Nja, Volvo har allt en bit kvar till BMW och Mercedes. Men så skiljer det ca 100tkr i nypris också. Vi vet för vi kollade på BMW 5 serie och MB e-classe.
Och om man kan få en ny v70II för 200tkr som en nyligen köpte på forumet då ar det bra, mycket bra tillomed. Mycke fin och skön bil för pengarna..

/Fraz
av XCThord
Som jag ser det, är driftssäkerhet en av massa faktorer som måste vägas in i nyköpet. Jag räknar inte med att få en helt felfri bil då jag köper Volvo, men å andra sidan får man "nästan premium" och mycket komfort och design till ett mycket lägre pris än de dyra tyskarna. Jag tycker inte att det är så väldigt besvärligt att åka in och byta några grejer på garantin, man får ju trots allt lånebil som alltid är lite kul :wink:

För övrigt har min XC60 hittills överraskat med ganska få fel. Det "största" var väl egentligen att bältesvarnarna bak gick igång hela tiden trots att ingen satt där. Volvo fixade det utan något snack. :-)-)
av erc
Idag är min kärra inne på verkstaden igen. De ska göra ett fjärde(!) försök att åtgärda elhissarnas klämskyddsproblematik samt åtgärda bakluckan som nyligen börjat knarra.

Enormt bekvämt att min arbetsplats ligger i samma fastighet som den lokala återförsäljaren. Är faktiskt närmare för mig att lämna in bilen till verkstaden än att parkera på våra parkeringsplatser. :)
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Hej jag har märkt att det kommer diesel ur av[…]

Skruvat i luftfjädringen sen spa xc90in lans[…]

Rätt namn för denna komponent är: M[…]

Tack - Återkommer!