- ons 25 feb 2009, 15:50
#264366
Och vilken människa ligger på tvåan i 70km/h i vardagskörning?
För att återgå till topic. Ska bli intressant att se hur mycket V70 1.6D DRIVe verkligen drar. 0,49l/mil låter onekligen bra. För att jämföra med konkurrenter: BMW 520d 177hk drar i EU 0,53, men 0,72l/mil (!) i TVs Sverigecykel och Passat Bluemotion 105hk drar i EU 0,52 men 0,58 i Sverigecykeln. Vet inte när bromskraftåtervinningen kom till 5-serien, fanns det i denna 520d? TVs test var från 2/2008. Kommer start/stopp och bromskraftåtervinning till V70 verkar den ju ta ledningen i klassen rätt klart. Fast skulle BMW stoppa i 143-hästaren i 5-serien skulle den nog ge V70 en match. Start/stopp finns inte på 5-serien än, måhända blir V70 först i klassen? Vad skulle V70 start/stopp och bromsåtervinning komma ner till tro? 0,45 är nog inte orimligt.
MVH
Arese skrev:Nja, inte så enkelt så att man bara kan titta på motoreffekten. Effektkurva, vikt, aerodynamik och växellåda (aut i D5:an i fallet) spelar såklart också in. Och inte minst utväxlingsförhållandet spelar in, när man startar i 70 km/h lämnar 2,0F ca 132 hk på 2:an, D5 ger ca 157 hk på 3:an en skillnad om 25 hk eller 16%. Skillnaden i tjänstevikt är ca 250 kg eller 14 %. Resten äts med stor sannoliket upp av automatlådan och frontarean.Ja, gick nog lite väl snabbt för mig. Tänkte också på V70 i båda fallen, dvs likadan aerodynamik och mindre viktskillnad. Pratar vi manuella lådor i båda fallen vinner nog knappast 2.0F. Vad är sifforna för omkörningsacc förresten?
Den av många kritiserade låga utväxlingen i 2,0F gör det enkelt att krama maxeffekten ur motorn.
Mvh
Arese
Och vilken människa ligger på tvåan i 70km/h i vardagskörning?
För att återgå till topic. Ska bli intressant att se hur mycket V70 1.6D DRIVe verkligen drar. 0,49l/mil låter onekligen bra. För att jämföra med konkurrenter: BMW 520d 177hk drar i EU 0,53, men 0,72l/mil (!) i TVs Sverigecykel och Passat Bluemotion 105hk drar i EU 0,52 men 0,58 i Sverigecykeln. Vet inte när bromskraftåtervinningen kom till 5-serien, fanns det i denna 520d? TVs test var från 2/2008. Kommer start/stopp och bromskraftåtervinning till V70 verkar den ju ta ledningen i klassen rätt klart. Fast skulle BMW stoppa i 143-hästaren i 5-serien skulle den nog ge V70 en match. Start/stopp finns inte på 5-serien än, måhända blir V70 först i klassen? Vad skulle V70 start/stopp och bromsåtervinning komma ner till tro? 0,45 är nog inte orimligt.
MVH
Utan bilen stannar Sverige!!