- ons 18 feb 2009, 10:57
#262114
Det blir intressant att se hur Volvo prissätter 2.4D FWD relativt nya D5 AWD ... jag misstänker att det kommer att bli lite "premiumtillägg" på D5 AWD, på samma sätt som BMW sätter orimligt höga priser på sina största motorer för att de vet att kunderna som ska ha det värsta inte bryr sig så mycket om priset.
För snart 10 år sedan så kostade en BMW 328i (med 193 hk) 329.000 i grundpris, vilket var ca 75.000 mer än 320i med 150 hk. Året efter kom 325i med 192 hk och såldes för 289.000 ... 328i ersattes av 330i (231 hk) som kostade 339.000. När 328i var toppmodell så kostade den 40.000 kr mer än (efterföljande) 325i, trots att den bara hade 1 hk mer. Prisskillnaden kan alltså bara förklaras med att den var "top of the line" och kunderna var beredda att betala mer för att ha det värsta som fanns (M3 ej inräknad).
EDIT: Skrev fel, ändrat 30.000 -> 40.000.
bilgalen skrev:Är det bara tillfälligt som 2.4D inte går att kombineras med 4wd?Jag tror man kan dra slutsatsen att Volvo inte vill att man köper nya 2.4D AWD och sedan chippar den i stället för att köpa en D5 AWD. Den har ju redan lika mycket vrid som nya D5 (sannolikt inte lika brett register dock, singelturbo lär inte kunna matcha D5:ans dubbelturbo) och bara 10 hästar mindre än befintliga D5.
För om jag nu inte tänker helt fel så blir ju resultatet att man är tvingad att köpa största motorn om man vill ha 4wd i en Volvo (oavsett modell eller bensin/diesel). Det låter väldigt konstigt i mina öron. Jag vill ha 4wd men är absolut inte intresserad av största motorn, vi är hänvisade till andra märken alltså?
Det blir intressant att se hur Volvo prissätter 2.4D FWD relativt nya D5 AWD ... jag misstänker att det kommer att bli lite "premiumtillägg" på D5 AWD, på samma sätt som BMW sätter orimligt höga priser på sina största motorer för att de vet att kunderna som ska ha det värsta inte bryr sig så mycket om priset.
För snart 10 år sedan så kostade en BMW 328i (med 193 hk) 329.000 i grundpris, vilket var ca 75.000 mer än 320i med 150 hk. Året efter kom 325i med 192 hk och såldes för 289.000 ... 328i ersattes av 330i (231 hk) som kostade 339.000. När 328i var toppmodell så kostade den 40.000 kr mer än (efterföljande) 325i, trots att den bara hade 1 hk mer. Prisskillnaden kan alltså bara förklaras med att den var "top of the line" och kunderna var beredda att betala mer för att ha det värsta som fanns (M3 ej inräknad).
EDIT: Skrev fel, ändrat 30.000 -> 40.000.
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.