Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
#262114
bilgalen skrev:Är det bara tillfälligt som 2.4D inte går att kombineras med 4wd?

För om jag nu inte tänker helt fel så blir ju resultatet att man är tvingad att köpa största motorn om man vill ha 4wd i en Volvo (oavsett modell eller bensin/diesel). Det låter väldigt konstigt i mina öron. Jag vill ha 4wd men är absolut inte intresserad av största motorn, vi är hänvisade till andra märken alltså?
Jag tror man kan dra slutsatsen att Volvo inte vill att man köper nya 2.4D AWD och sedan chippar den i stället för att köpa en D5 AWD. Den har ju redan lika mycket vrid som nya D5 (sannolikt inte lika brett register dock, singelturbo lär inte kunna matcha D5:ans dubbelturbo) och bara 10 hästar mindre än befintliga D5.

Det blir intressant att se hur Volvo prissätter 2.4D FWD relativt nya D5 AWD ... jag misstänker att det kommer att bli lite "premiumtillägg" på D5 AWD, på samma sätt som BMW sätter orimligt höga priser på sina största motorer för att de vet att kunderna som ska ha det värsta inte bryr sig så mycket om priset.

För snart 10 år sedan så kostade en BMW 328i (med 193 hk) 329.000 i grundpris, vilket var ca 75.000 mer än 320i med 150 hk. Året efter kom 325i med 192 hk och såldes för 289.000 ... 328i ersattes av 330i (231 hk) som kostade 339.000. När 328i var toppmodell så kostade den 40.000 kr mer än (efterföljande) 325i, trots att den bara hade 1 hk mer. Prisskillnaden kan alltså bara förklaras med att den var "top of the line" och kunderna var beredda att betala mer för att ha det värsta som fanns (M3 ej inräknad).

EDIT: Skrev fel, ändrat 30.000 -> 40.000.
Senast redigerad av 1 dali, redigerad totalt 0 gånger.
av Amli
#262118
Är även Hill Descent Control standard på FWD modellerna? Om den kommer till lite nytta på AWD lär den komma till INGEN nytta på FWD. Slit bort den så spara man ytterligare lite...
av dali
#262120
andreas_lofgren skrev:En höjd framhjulsdriven bil ger absolut inga fördelar för andra personer än de som har rörelseproblem och svårt att sätta sig. Är det kanske så vi ska se XC70 FWD, som en modern permobil? :mrgreen:
För några år sedan funderade jag på varför XC70 var så populär, det är trots allt bara en V70 AWD med höjd fjädring och lite plast. Begagnatpriserna var sanslösa (inte i nivå med XC90, men nästan) och folk slogs om slitna XC70 med massor med mil på mätaren.

Det kan till viss del bero på att folk vill ha en image av att vara "friluftsmänniskor", men jag tror att en starkt bidragande orsak är sportchassihysterin som tog över bilbranschen under 00-talet. Folk blev helt enkelt less på att räkna vägskarvar i sina tokhårda "sportbilar", när de satte sig i en XC70 med fullt fungerande fjädring så kunde de äntligen erkänna för sig själva att det är rätt skönt med en mjukare gång. XC70 kunde man köra utan att ses som en gubbe, till skillnad från Mercedes E-klass, gamla Audi A6 mfl.

Min teori är alltså att XC70 erbjöd den komfort som saknades i många av konkurrentbilarna utan att ha gubbstämpel. Mer traditionella SUV-modeller (5-10 år gamla) har också bra fjädringskomfort, men köregenskaperna är betydligt sämre och ljudkomfort, inredningskvalitet mm är inte i närheten av en XC70.
av Amli
#262122
dali skrev:
bilgalen skrev:Är det bara tillfälligt som 2.4D inte går att kombineras med 4wd?

För om jag nu inte tänker helt fel så blir ju resultatet att man är tvingad att köpa största motorn om man vill ha 4wd i en Volvo (oavsett modell eller bensin/diesel). Det låter väldigt konstigt i mina öron. Jag vill ha 4wd men är absolut inte intresserad av största motorn, vi är hänvisade till andra märken alltså?
Jag tror man kan dra slutsatsen att Volvo inte vill att man köper nya 2.4D AWD och sedan chippar den i stället för att köpa en D5 AWD. Den har ju redan lika mycket vrid som nya D5 (sannolikt inte lika brett register dock, singelturbo lär inte kunna matcha D5:ans dubbelturbo) och bara 10 hästar mindre än befintliga D5.
Nja, då borde ju resonemanget vara det samma på FWD modellerna. Personligen tycker jag att det skulle vara perfekt att trycka i nya 2.4D med AWD modellerna och håller med om att det är dumt att endast de största motorerna har det. AWD borde vara ett tillval såsom metallic lack.
av Lövet
#262123
dali skrev: För snart 10 år sedan så kostade en BMW 328i (med 193 hk) 329.000 i grundpris, vilket var ca 75.000 mer än 320i med 150 hk. Året efter kom 325i med 192 hk och såldes för 289.000 ... 328i ersattes av 330i (231 hk) som kostade 339.000. När 328i var toppmodell så kostade den 30.000 kr mer än (efterföljande) 325i, trots att den bara hade 1 hk mer. Prisskillnaden kan alltså bara förklaras med att den var "top of the line" och kunderna var beredda att betala mer för att ha det värsta som fanns (M3 ej inräknad).
Håller med om det mesta ovan men måste dock kommentera 328vs325vs330.
325 är ersättaren till 323 och inte 328. Det skiljer runt 50nm mellan 325 och 330 (kommer inte ihåg exakt) vilket innebär att körupplevelsen är ordentligt annorlunda. 325 är mycket spetsigare och saknar helt det drag i mellanregistret som 330 har.
Användarvisningsbild
av halmstaden
#262142
dali skrev:Jag tror man kan dra slutsatsen att Volvo inte vill att man köper nya 2.4D AWD och sedan chippar den i stället för att köpa en D5 AWD. Den har ju redan lika mycket vrid som nya D5 (sannolikt inte lika brett register dock, singelturbo lär inte kunna matcha D5:ans dubbelturbo) och bara 10 hästar mindre än befintliga D5.
Men varför finns då 2.4D AWD idag? 163 och 185hk är som bekant samma motor, medan skillnaden mellan 175 och 205hk är en turbo, dvs en mycket större skillnad. Ska vi jämföra med BMW, vi tar E60, så var ju skillnaden mellan 525d och 530d väl bara mjukvara som mellan 163 och 185? Båda går att få med xDrive. Nu är ju 530D/330D uppdaterad, men innan dess var väl skillnaderna rätt små..? 530D har väl inte två turbo nu?
av dali
#262145
andreas_lofgren skrev:
dali skrev: För snart 10 år sedan så kostade en BMW 328i (med 193 hk) 329.000 i grundpris, vilket var ca 75.000 mer än 320i med 150 hk. Året efter kom 325i med 192 hk och såldes för 289.000 ... 328i ersattes av 330i (231 hk) som kostade 339.000. När 328i var toppmodell så kostade den 40.000 kr mer än (efterföljande) 325i, trots att den bara hade 1 hk mer. Prisskillnaden kan alltså bara förklaras med att den var "top of the line" och kunderna var beredda att betala mer för att ha det värsta som fanns (M3 ej inräknad).
Håller med om det mesta ovan men måste dock kommentera 328vs325vs330.
325 är ersättaren till 323 och inte 328. Det skiljer runt 50nm mellan 325 och 330 (kommer inte ihåg exakt) vilket innebär att körupplevelsen är ordentligt annorlunda. 325 är mycket spetsigare och saknar helt det drag i mellanregistret som 330 har.
Jag skrev också att 330i ersatte 328i. 325i ersatte inte någon motor (inte i Sverige i alla fall, 323i såldes inte här MY98/99/00, 323Ci dök upp våren -99), det fanns bara 320i och 328i under ett par år. När 325i kom till E46 hösten -00 så hade den nästan samma effekt som 328i till ett betydligt lägre pris, vilket var poängen med mitt inlägg: BMW tog ut mer pengar för dåvarande toppmodellen (328i) än vad som kunde motiveras med prestanda. De som köpte en 328i våren 2000 måste ha känt sig rätt blåsta när 325i dök upp några månader senare med likvärdig prestanda till 40.000 kr lägre pris (skrev fel tidigare, det var inte 30.000).
av dali
#262150
Amli skrev:
dali skrev:Jag tror man kan dra slutsatsen att Volvo inte vill att man köper nya 2.4D AWD och sedan chippar den i stället för att köpa en D5 AWD. Den har ju redan lika mycket vrid som nya D5 (sannolikt inte lika brett register dock, singelturbo lär inte kunna matcha D5:ans dubbelturbo) och bara 10 hästar mindre än befintliga D5.
Nja, då borde ju resonemanget vara det samma på FWD modellerna. Personligen tycker jag att det skulle vara perfekt att trycka i nya 2.4D med AWD modellerna och håller med om att det är dumt att endast de största motorerna har det. AWD borde vara ett tillval såsom metallic lack.
Det är det ju ... du kan inte köpa V70 2.4D AWD, du måste köpa V70 D5 AWD. Det är bara XC60 som har kunnat få 2.4D med AWD. Håller med om att AWD borde vara ett tillval, som på Audi.
halmstaden skrev:Men varför finns då 2.4D AWD idag? 163 och 185hk är som bekant samma motor, medan skillnaden mellan 175 och 205hk är en turbo, dvs en mycket större skillnad.
Min teori är att det är precis det som Volvo ville ändra på, nya D5 är inte längre en "chippad" 2.4D. Du kan inte köpa (nya) 2.4D AWD (med lägre skatt/försäkring) och sedan chippa upp den till (mer än) en D5 AWD till lägre pris. Det är inte längre samma motor och du kan inte få nya 2.4D med AWD.
av Lövet
#262160
dali skrev: När 325i kom till E46 hösten -00 så hade den nästan samma effekt som 328i till ett betydligt lägre pris, vilket var poängen med mitt inlägg: BMW tog ut mer pengar för dåvarande toppmodellen (328i) än vad som kunde motiveras med prestanda. De som köpte en 328i våren 2000 måste ha känt sig rätt blåsta när 325i dök upp några månader senare med likvärdig prestanda till 40.000 kr lägre pris (skrev fel tidigare, det var inte 30.000).
Och jag hävdar fortfarande att skillnaderna mellan 325 och 328/330 är betydligt större än vad 1hk antyder. :wink: Eftersom det märks att du vet vad du pratar om, så undrar jag om du verkligen kört 325/328/330? 325 är märkbart svagast och tunnast av dessa tre. Det enda den hänger med i är acceleration på absolut maxvarv annars är den märkbart efter 328/330 på alla punkter.

Men nu måste vi nog sluta diskutera detta eftersom tråden annars leds in lite väl offtopic.
Användarvisningsbild
av halmstaden
#262164
Men varför är Volvo ensamma (?) om att föra en sån politik? Varför kan man få 525xd och 530xd? Varför kan man få E280 CDI och E320 CDI med 4MATIC? Varför kan man få 2.7 TDI och 3.0 TDI med Quattro? osv
Skillnaden mellan 175 och 205 torde vara ganska stor iom twinturbo. Därför borde AWD kunna erbjudas till båda.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

synd att XC60 inte har amber-ventilerat nappa -l&a[…]

Igår tvärnitade bilen igen pga "ko[…]

Tid för service - volvo s60 2017

Jag förstår det som att serviceindika[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]