Om jag inte minns fel kan man justera hur högt luckan ska öppnas genom att stoppa den när den är på väg upp med ett snabbt tryck och sedan hålla inne knappen i det läget. Nästa gång den öppnas stannar den där igen.
En automobil framföres av människor. Grundprincipen för allt konstruktionsarbete är och måste därför vara: Säkerhet. - Gustaf Larsson 1936
Funktionen att kunna stänga med fjärren är bara så djävla bra att jag inte fattar varför inte volvo har det som standard.
Har "städat" i garaget nu så jag hittar alla småprylar som har en fantastisk förmåga att gömma sig när man behöver dem som bäst.
Men nu så skall jag sparka ut jyckarna och sen gå och slafa...
apersson850 skrev:Det är en 2012 som jag byggt in detta i. Där funderar det, så det är nog något mysko med din bil då.
Ja jag har gjort ungefär på samma sätt (ser inte exakt likadant ut på 10:an som på 12:an) men det enda som är annorlunda är matningen till nr belysningen och där sitter inte felet för det kommer 12v på primärsidan.
Har antagligen inte fått full kontakt vid anslutningen till stängingsknappen.
Jobbar med allt möjligt så det blir till att meka kvällstid i mörkret då garagen är välfyllda :D
Säkringen va till förardörrspanelen (prövade att stänga 2 stängda fönster)
Har bränt ett antal säkringar till el- hissarnas manöverpanel förardörr (även fotbelysningen fram går på den säkringen misstänker att det har ett samband med att luckan inte funkar som den ska.
Har inte prioriterat detta då jag har en del annat för mig.
Återkommer då jag har kollat bättre.
Hade växlat tåtar på knappen till bakluckestängningen. Nu så funkar det men inte hundra. Säkringarna håller, luckan öppnar dock inte alla ggr typ varannan gång jag tänder lampan och varannan gång jag försöker stänga.
Skall ta tag i detta ordentligt så snart jag får riktigt med tid, inte bara 5 min mellan uppdragen.
Morgondagen är körd då jag är igång från tidig morgon till tidig morgon nästa dag sen sova några timmar och förhandlingar därefter så nästa lucka är 2/10 som det ser ut nu.
Konklusions.
Det funkar utmärkt när man kopplar rätt och har bra kontakt.
Gör arbetet när det är ljust ute, inte som jag i mörkret :)
Jag prenumererar på en Volvo-kanal på Youtube där en gubbe gör små fina och informativa filmer. Senast släppte han en där han monterar en manick så att luckan kan stängas med hjälp av öppna-knappen, både på fjärr och instrumentpanel. Det verkar som att han dessutom säljer manicken, sannolikt till god förtjänst (jag har inte skickat prisförfrågan än). Undrar vad det är för något han använder och om det kanske finns tillgängligt på eBay för noll och inga pengar?
Jag tänkte att det kanske kunde vara intressant för nån? Själv hade jag gärna haft en sådan lösning men priset kan ju vara ett problem. Jag ska ta och skicka en prisförfrågan och återkommer.
Här ser ni instruktionsfilmen:
Edit:
Jag fick ett autosvar, inkl Word-instruktion på ett Dropbox-konto:
"The device works on cars XC60, V70, XC70 with a hydraulic drive (up to MY2012) and an electromechanical drive (starting from MY2012 onwards).
The cost of the device 55 euros. The price includes shipping with track number.
If you want to buy a device that let me VIN number.
Now the device is not available.
When the device is available, I will contact you and let you know how you can make a payment."
Kör: V70 T6 AWD MY08 - Passion red - Four-C, CWAB, prog. servo, Premium sound, RTI, vent. säten, taklucka etc.
Smart. Manicken lyssnar (troligen) på canbus:en efter knappen vid föraren och håller koll på luckans status (öppen/stängd). Sedan skickar den samma meddelande som luckans fabriksmonterade stängknapp när man trycker på nytt.