Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Tomas L skrev:
VolvoB20 skrev: Ingalunda alls, det skrev jag inte, tugga inte bara volvos broshyrer, kolla lite med verkliga förare också-
Som t ex taxichaufförer? Inget ont om dem, men de är knappast representativa.v
De är mycket bra referens om man kollar med de förare som ÄGER sina bilar, dels för att de kör väldigt många mil och de har koll på förbrukningen för att köra är deras levebröd och då vill de veta vad de har för utgifter.
Tomas L skrev:[
VolvoB20 skrev: Vill du jämföra med en manuell så gäller att automaten kan lätt dra iväg 2-3 dl mer än den manuella när den håller på och tokvarvar, släpper lockupen och växlar ned titt som tätt, (i stan alltså, pratar inte landsväg, taxi kör ju mycket i stan).

De 1-2 dl extra jag referar till är vad taxichaförerna upplevde som extra mot gamla automaten (inte manuell alltså)

Så om nya mjukvaran kan plocka ned förbrukningen i stan 1-2 dl kommer automataren att landa på ca 1 dl mer per mil än den manuell vilket är helt normalt för en konventionell automatlåda.
Din förklaring till "varför" och "hur" är ett rejält underkännande av Volvos ingenjörer, varför har de försämrat automatlådan? Det är väl ingen som tycker att geartronics märkliga växlingar och varvningar är sportiga? Och om så är fallet, varför har man helt enkelt inte låtit föraren bestämma hur växlingarna ska ske via en knapp med valen "eco/sport"?
Ingalunda något underkännande av volvos ingengörer. De hade nog order om att få nya D5an/lådan mera sportigt och programmerade den då så att den varvar mer och taggar ner oftare och lättare.

Om du läser lite i motorpressen från den tiden när nya lådan kom så var motor-journalisterna rörande eniga om att motor/låda var mera sportiga. Hittade ingen tidning somklagade på ryck så ingengörerna hade gjort precis vad de skulle göra,

Självklart drar det mera bränsle då, det gör det med en manuell också om man kör sportigt och drar ur motor på växlarna, inget konstigt med det

Nu är det andra tider och förbrukning står i focus.

Håller med dig om att adaptiva lådor är skit, jag tycker också en knapp sport-normal-ecco är 100 ggr bättre så man själv kan välja efter humör.
VolvoB20 skrev:Håller med dig om att adaptiva lådor är skit, jag tycker också en knapp sport-normal-ecco är 100 ggr bättre så man själv kan välja efter humör.
Allra roligast hade varit om man i princip hade en potentiometer som man kunde tuna med. :mrgreen:
Det hade verkligen varit något för mig i varje fall.

Tänk, man kan justera hastigheten på vindrutetorkarna, hur känslig regnsensorn ska vara etc. Du kan reglera elstolen utan hack och ratten likaså. Varför då inte växellådan? :idea:

Eller har jag det redan för bra?
betterlead skrev:
VolvoB20 skrev:Håller med dig om att adaptiva lådor är skit, jag tycker också en knapp sport-normal-ecco är 100 ggr bättre så man själv kan välja efter humör.
Allra roligast hade varit om man i princip hade en potentiometer som man kunde tuna med. :mrgreen:
Det hade verkligen varit något för mig i varje fall.

Tänk, man kan justera hastigheten på vindrutetorkarna, hur känslig regnsensorn ska vara etc. Du kan reglera elstolen utan hack och ratten likaså. Varför då inte växellådan? :idea:

Eller har jag det redan för bra?

Remjohan med andra ord.
Har fått svar från min Volvohandlare, mycket bra service av dem att ta reda på detta trots att min bil inte har något problem att tala om.

En special Service mjukvara är tillgänglig för 2WD aut bilar ÅM 08=>.
Denna Service mjukvara reducerar bränsleförbrukningen med 0%-till ungefär 8%
beroende på körsätt (FWD S80/V70 Diesel MY08=> )
Denna mjukvara kan möjligtvis, p.g.a lägre varvtal på motorn, ge brum.
För att sänka bränsleförbrukningen.
bylle skrev:Har fått svar från min Volvohandlare, mycket bra service av dem att ta reda på detta trots att min bil inte har något problem att tala om.

Gäller mjukvaran även för en 09a 2.5FT? tycker min varvar ganska mycket även vid "snålkörning" (innan den ska växla) ibland ?
VolvoB20 skrev:Ingalunda något underkännande av volvos ingengörer. De hade nog order om att få nya D5an/lådan mera sportigt och programmerade den då så att den varvar mer och taggar ner oftare och lättare.
Som sagt, de kunde ändå ha löst det på ett bättre sätt och givit föraren kontroll över lådan. Det blir än mer tydligt när man läser:
VolvoB20 skrev: Om du läser lite i motorpressen från den tiden när nya lådan kom så var motor-journalisterna rörande eniga om att motor/låda var mera sportiga. Hittade ingen tidning somklagade på ryck så ingengörerna hade gjort precis vad de skulle göra,
Numera är det dock ingen som tycker att Geartronic med gamla mjukvaran är särskilt bra, är det något som det gnälls på i tester och på forum är det just automatlådan.
Varför bara framhjulsdrivna? Finns det/kommer det NY mjukvara även till AWD?
bylle skrev: En special Service mjukvara är tillgänglig för 2WD aut bilar ÅM 08=>.
Ser man på, vad är syftet med mjukvaran enligt Volvo? Precis det som vi inte skulle få diskutera i tråden... :mrgreen:
kez_style skrev:
bylle skrev:Har fått svar från min Volvohandlare, mycket bra service av dem att ta reda på detta trots att min bil inte har något problem att tala om.

Gäller mjukvaran även för en 09a 2.5FT? tycker min varvar ganska mycket även vid "snålkörning" (innan den ska växla) ibland ?
Visst - men jag tar inget ansvar för att din bil går bra om du tankar diesel i den :lol:
Jag har iaf konstaterat att min bil går att köra riktigt billigt bara man vill, så jag har valt att inte ge Volvo skulden för att förbrukningen ligger där den gör.

Visst kan säkerligen växlingspunkter i automatlådan m m ha ett finger med i spelet, men samtidigt så är det inget att göra en stor grej av i nuläget eftersom bilen bevisligen går att köra på 0,75 blandad körning om man vill. Att man sedan vill krypa ur kroppen för att det går så långsamt är en annan sak, men det är stor skillnad förbrukningsmässigt på köra 100% lagligt och köra +moms :)
Tomas L skrev:Som sagt, de kunde ändå ha löst det på ett bättre sätt och givit föraren kontroll över lådan.
Det är definitivt INTE volvos grundtanke att ge föraren någon som helst kontroll över något som helst på bilen.
-Föraren ska inte själv få välja hur lådan växlar men något knapp som många andra bilar har typ sport-normal-ecco.
-Föraren ska inte få kunna konfigurera bältesvarnare
-Föraren ska inte få kunna slå av antisladd
-Föraren ska inte kunna slå av baktorkaren när man lägger i backen
-Föraren ska inte få kunna kalibrera färddatorn så den visar rätt förbrukning som det gick på min gamla BMW
-Föraren ska inte kunna slå av autostarten på bränslevärmaren (otroligt att den funktionen finsn på senaste modellen, någon måste fått ett tokslag)
-Föraren ska inte kunna köra med dimljus på dagen och halvljuset avslaget för så fort man slår av tändningen resettas detta automatiskt.
-Föraren ska inte kunna se motortempen så man vet när man kan varva motorn.
-osv
-osv
Listan kan bli hur lång som helst.... volvoföraren ska bara köra, inte kontrollera något, det är volvos grundtanke tror jag.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 19
Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]

Jag hade samma problem i min C30. Jag plockade is&[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga […]

..Nu borde ju läget vara ca 100 miljarder k[…]