- mån 29 dec 2008, 21:52
Om du läser lite i motorpressen från den tiden när nya lådan kom så var motor-journalisterna rörande eniga om att motor/låda var mera sportiga. Hittade ingen tidning somklagade på ryck så ingengörerna hade gjort precis vad de skulle göra,
Självklart drar det mera bränsle då, det gör det med en manuell också om man kör sportigt och drar ur motor på växlarna, inget konstigt med det
Nu är det andra tider och förbrukning står i focus.
Håller med dig om att adaptiva lådor är skit, jag tycker också en knapp sport-normal-ecco är 100 ggr bättre så man själv kan välja efter humör.
Tomas L skrev:De är mycket bra referens om man kollar med de förare som ÄGER sina bilar, dels för att de kör väldigt många mil och de har koll på förbrukningen för att köra är deras levebröd och då vill de veta vad de har för utgifter.VolvoB20 skrev: Ingalunda alls, det skrev jag inte, tugga inte bara volvos broshyrer, kolla lite med verkliga förare också-Som t ex taxichaufförer? Inget ont om dem, men de är knappast representativa.v
Tomas L skrev:[Ingalunda något underkännande av volvos ingengörer. De hade nog order om att få nya D5an/lådan mera sportigt och programmerade den då så att den varvar mer och taggar ner oftare och lättare.VolvoB20 skrev: Vill du jämföra med en manuell så gäller att automaten kan lätt dra iväg 2-3 dl mer än den manuella när den håller på och tokvarvar, släpper lockupen och växlar ned titt som tätt, (i stan alltså, pratar inte landsväg, taxi kör ju mycket i stan).Din förklaring till "varför" och "hur" är ett rejält underkännande av Volvos ingenjörer, varför har de försämrat automatlådan? Det är väl ingen som tycker att geartronics märkliga växlingar och varvningar är sportiga? Och om så är fallet, varför har man helt enkelt inte låtit föraren bestämma hur växlingarna ska ske via en knapp med valen "eco/sport"?
De 1-2 dl extra jag referar till är vad taxichaförerna upplevde som extra mot gamla automaten (inte manuell alltså)
Så om nya mjukvaran kan plocka ned förbrukningen i stan 1-2 dl kommer automataren att landa på ca 1 dl mer per mil än den manuell vilket är helt normalt för en konventionell automatlåda.
Om du läser lite i motorpressen från den tiden när nya lådan kom så var motor-journalisterna rörande eniga om att motor/låda var mera sportiga. Hittade ingen tidning somklagade på ryck så ingengörerna hade gjort precis vad de skulle göra,
Självklart drar det mera bränsle då, det gör det med en manuell också om man kör sportigt och drar ur motor på växlarna, inget konstigt med det
Nu är det andra tider och förbrukning står i focus.
Håller med dig om att adaptiva lådor är skit, jag tycker också en knapp sport-normal-ecco är 100 ggr bättre så man själv kan välja efter humör.
Friheten dog i Sverige 1967 när den fria farten försvann.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.
Alla vill dö unga, men helst så sent som möjligt.