Appel skrev:perhall skrev:Det kanske inte var ljug, det var sannolikt lite rörigt på Volvo i samband med att beslutet fattades.
Även om man skulle sälja 50 T6 per år är det en dålig affär, dels måste man ha bilar hemma, dels kanske 30 av de 50 köper en D5 istället.
Jag kanske missförstår dig, men dom bygger inte bilar för lager utan endast mot kundorder. Dvs dom bygger aldrig bilar i förväg på spekulation, volvohandlare kan däremot beställa bilar som inte är sålda i förväg och då "riskar" dom om dom har beställt något som inte går att sälja.
Det jag menar är att man kan tycka att det är väl bra om Volvo säljer 50 T6 per år - bättre än inga alls, men om den finns i sortimentet så måste Volvohandlare ha den hemma (hur många Volvohandlare finns det i Sverige? 100? Det måste ju finnas en per landskap i alla fall så att man kan provköra om man är intresserad), och då är det inte någon bra affär längre.
Jo, de bygger rätt mycket bilar på "spekulation" - kolla i hallen på Bra Bil i Göteborg eller någon annan större Volvohandlare, där står massor bilar som byggdes för några månader sedan och inte är sålda än. Men visst, när en modell är ny är det mest beställningar.
PH