Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Continental
När Jag nu äger en 325:a och har planer på att köpa en XC70 så ligger det väl ganska nära till hands att jämföra dessa motorer??? Varför jämföra med en Allroad som Jag ändå inte är intresserad av?
Det är ju dessa två bilar Jag kommer att nyttja.

Kliver jag direkt från min 325:a efter 15mils körning och sätter mig i XC´n och provkör så är det kanske svårt att bortse från skillnaden?
Och ska Jag nu lägga mellan 420 och 450.000 på en bil så vill Jag gärna vara nöjd med den.

Volos femma är betydligt trevligare.
av Petjos
Det som gör att det nu ligger nära till hands att jämföra Volvo och Bmw är ju att Volvos priser gått upp ganska mycket. Den Volvo som nu disskuteras här, XC70 3.2 går väl loss på nästan 450kkr med lite utrustning. Denna peng får man även en fin Bmw för, speciellt om vi nu tänker på 3-serien som ju trådskaparen har.[/quote

att volvo har blivit dyrare kan jag hålla med om. men vill man ha en liknade bil som volvo xc70 3.2 så är det bmw 530xi som är mest lik sett till effekt, fyrdjulsdrift, storlek mm. och den volvon som du tar som exempel här börjar på 377 990:- och bmw börjar på 451 000:- så det är väl en viss skillnad prismässigt iaf? sen så kan det väl tilläggas att volvo har mera standardutrustning än bmw så med liknade lull lull så drar det iväg än mer dom 70 000:- som skilljer i grund pris.
av Petjos
Continental skrev:När Jag nu äger en 325:a och har planer på att köpa en XC70 så ligger det väl ganska nära till hands att jämföra dessa motorer??? Varför jämföra med en Allroad som Jag ändå inte är intresserad av?
Det är ju dessa två bilar Jag kommer att nyttja.

Kliver jag direkt från min 325:a efter 15mils körning och sätter mig i XC´n och provkör så är det kanske svårt att bortse från skillnaden?
Och ska Jag nu lägga mellan 420 och 450.000 på en bil så vill Jag gärna vara nöjd med den.

Volos femma är betydligt trevligare.

om jag har förstått det rätt så gillar du bmw skarpt? och du är ute efter en bil med fyrhjulsdrift och lite högre markfrigång samt ändå bra vägegenskaper. då kan jag personligen lägga ett mycket gott ord för Bmw x3 med dom nya diesel motorerna, 2.0d samt 3.0d den största 3.0sd har jag inte kört å jag har ingen uppfattning om den. väljer du 2.0d så hamnar du under xc70 i pris om du går på en 3.0d så kliver du upp ganska mycket i pris. mycket trevliga bilar kan jag bara säga kanske värt att slänga ett öga på eftersom du verkar gilla bmw.
av Continental
Nej, det är inte så att Jag gillar BMW skarpt. Detta är min första BMW och Jag bytte in min S40N mot den.
Jag har kokat ner ett antal bilmodeller till två nu, Freelander II och XC70II.
BMW X3 faller bort helt enkelt på grund av att Jag tycker att den är störtful. Riktigt ful alltså. Andra bilar faller bort på samma tema, plastighet, ergonomi, ekonomi, mm.

Jag försöker inte skapa en BMW vs Volvo-debatt, absolut inte. Jag jämför bara vissa delar från respektive märke.

Det är nog bara så att Jag är så pass nöjd med just motor och drivlina i BMW´n att det är svårt att acceptera något som är mycket sämre, när man nu lägger samma pengar.
av Petjos
Continental skrev:Nej, det är inte så att Jag gillar BMW skarpt. Detta är min första BMW och Jag bytte in min S40N mot den.
Jag har kokat ner ett antal bilmodeller till två nu, Freelander II och XC70II.
BMW X3 faller bort helt enkelt på grund av att Jag tycker att den är störtful. Riktigt ful alltså. Andra bilar faller bort på samma tema, plastighet, ergonomi, ekonomi, mm.

Jag försöker inte skapa en BMW vs Volvo-debatt, absolut inte. Jag jämför bara vissa delar från respektive märke.

Det är nog bara så att Jag är så pass nöjd med just motor och drivlina i BMW´n att det är svårt att acceptera något som är mycket sämre, när man nu lägger samma pengar.
självklart ska man gilla bilen om man lägger ut dom summorna som det handlar om i samanhanget, har du blivit något klokare på volvo då? d5v.s3.2?
av Continental
Ska Jag vara helt ärlig så har Jag inte blivit ett skvatt klokare i frågan.
Jag tänkte ta och boka in bägge bilarna för lite längre turer på Måndag för att kunna bilda mig en ordentlig uppfattning. Bilen i sig är det inget fel på, bortsett från stolarna som kanske känns lite korta.
det är motorerna som det hänger på. 2.5T som satt i gamla XC70 kändes betydligt piggare än 3.2:an och ljus´det och gången i den var som sagt lite mer som förväntat, vilket inte kan sägas om 3.2...

Jag avvaktar mina nästa provkörningar innan Jag uttalar mig mer om motorerna, för att det inte ska uppfattas som att Jag spyr galla över Volvo här på forumet. :wink: :D
Användarvisningsbild
av mattes
XC90_Executive skrev:Senaste gången jag körde XC70II 3.2 i stan låg den på 1.6l/mil.
Nu ligger ju min T6 AWD också där någonstans i stan så den siffran är nog helt rätt.

När jag körde en längre tur (Motorväg ca 120 mil och snittfart på 110) så lyckades jag pressa ner den till 1.0 /milen

Men om man bara är ute efter förbrukningen så får man nog köpa något annat (litet och lättare).

:lol:
av Continental
Jag provade D5:an igen en kort tur nu. På något sätt så känns det lättare att leva med ljudet i den än med 3.2:ans ljud. Inte för att dieselfemman är ett under av precision eller fin gång, men ändå.
Den låter ju mer än sexan, men förväntningarna Jag har haft på de bägge motorerna gör att det känns mer rätt med en D5 just nu.
(Jag hinner säkert ändra mig ett tiotal gånger innan eventuell beställning :wink: )
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Continental skrev:Jag provade D5:an igen en kort tur nu. På något sätt så känns det lättare att leva med ljudet i den än med 3.2:ans ljud. Inte för att dieselfemman är ett under av precision eller fin gång, men ändå

Wow, menar du att D5an åter bättre än Bensin 6an, då måste 3.2an låta grymt illa ..... för inte är det någon skönsång i D5an .....
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.