- fre 25 dec 2020, 20:19
Volvos enda vettiga alternativ är de femcylindriga dieslarna, och även om de är mil bättre än VEA-spisarna så har man ju läst om problem med Volvos femmor överlag.
Det finns ju konkurrenter till XC60, några av dem imponerar vid provkörning (CX-5, CR-V, X3, i viss mån Tiguan) men de är ju inte Volvos....
fjohan82 skrev:Jo så är det, ska man åka Volvo så är valet enkelt och en VEA blir det inte. Jag hade en V70 D4 VEA MY2016 som var inne på verkstad två ggr för EGR-problem innan den såldes, första gången vid drygt 3000 mil och andra gången vid cirka 5000 vill jag minnas.UnleashFusion skrev: ↑tor 24 dec 2020, 22:104-cyl VEA med AWD och diesel finns inte i dessa bilar, så valet är enkelt.Leafs skrev: ↑tor 24 dec 2020, 21:48 Jag "riskerar" att hamna i Volvoträsket igen.Hade tagit 5-cyl motorerna över VEA-motorerna(4-cyl) alla dagar i veckan om jag skulle köpa en awd&diesel.Eftersom jag vill ha AWD så kommer det i så fall att bli en 5 cyl diesel. Vad säger forumets expertis om dessa femmor som sitter i XC70/XC60/V70 är de lika skottsäkra som det sägs rent allmänt?
Man har ju fortfarande i minnet drivremsproblematiken som kan slakta en motor på mindre än en sekund. Eller de som skenar sig till döds p.g.a. fel oljenivå. (Ägarrelaterat kanske förvisso?) Är en D4/D5 2016 ett stabilt köp?
Volvos enda vettiga alternativ är de femcylindriga dieslarna, och även om de är mil bättre än VEA-spisarna så har man ju läst om problem med Volvos femmor överlag.
Det finns ju konkurrenter till XC60, några av dem imponerar vid provkörning (CX-5, CR-V, X3, i viss mån Tiguan) men de är ju inte Volvos....
- By Wimso