Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Steffe3
Det jag hade velat ha möjlighet på torkaren bak är att justera hastigheten, det långsammaste är ganska ofta för snabbt.

Får hoppas att eventuell "function extender" (dom säger att dom jobbar på den..) till den här generationen ger många bra möjligheter till anpassning.
av andersuw
Ja det skall bli intressant att se vad de hittar på till den när den kommer, vilket rimligen borde vara rätt snart. Jag gissar att du med "dom" menar Volvotech.eu eller ...? Ett säkert tips är nog att man får möjlighet att stänga av den torkarautomatik som tycks reta gallfeber på vissa i vart fall. ;-)

När det gäller detta med torkarbeteende kommer jag annars osökt att tänka på Jacques Tatis sista film om Monsieur Hulot, nämligen Trafic (1971). Spana in scenen här, från ca 8 minuter in i klippet och framåt. ;-)

Nu blir jag sugen på tryckluftsdrivna torkare, som i Volvo Viking. En ratt vid varje sida gav individuell torkarhastighet för förare och passagerare. Inte många bilar som kan skryta om det idag!
Men de vakuumdrivna i Volvo PV 444 kan vi hoppa över. Långsammast torkning vid omkörning var en diskutabel egenskap.
av andersuw
För dem som verkligen vill ha full koll på de enskilda funktionerna kan man ju också tänka sig en återgång till rutspolning med handkraft för finjustering av trycket, självklart då åtskilt inte bara för fram och bak utan också för förar- och passagerarsida. :wink:
andersuw skrev:Ja det skall bli intressant att se vad de hittar på till den när den kommer, vilket rimligen borde vara rätt snart. Jag gissar att du med "dom" menar Volvotech.eu eller ...? Ett säkert tips är nog att man får möjlighet att stänga av den torkarautomatik som tycks reta gallfeber på vissa i vart fall. ;-)

När det gäller detta med torkarbeteende kommer jag annars osökt att tänka på Jacques Tatis sista film om Monsieur Hulot, nämligen Trafic (1971). Spana in scenen här, från ca 8 minuter in i klippet och framåt. ;-)

Ja de kunde fan "torka sig" :mrgreen:
Användarvisningsbild
av Derank
Steffe3 skrev:Yes, det var volvotech jag tänkte på :)

"Yes, work in progress... " var svaret jag fick i mitten av december, så vi får se hur det går ^^
Efter sommaren räknar de med att ha den ute på marknaden. Försökte förhandsboka modulen till xc60 som bla disablade start stopp, men det gick lnte.

skickat från min SMIF004 galaxy a5 via ett crackat tapatalk över wifi levererat av riksnet genom en svindyr router köpt på siba.
Nästa önskemål är väl att man skall sippa rattvärme då man slår på stolsvärme.
andersuw skrev:
patnil68 skrev:
andersuw skrev:Även här i Mellansverige brukar det faktiskt stämma att när det regnar fram så regnar det också bak. Och skulle vattnet ha en tendens att frysa medan man kör brukar jag använda den där mackapären som kallas defroster. Jag har ju lite svårt att tro att den slutar fungera bara för att man passerar Gävle men man vet förstås aldrig ... ;-)
Anders, antingen så var det ironi eller så är den geografiska mittpunkten för dig något feljusterad...
Uppsala-Ystad : 678,0 km söderut...
Uppsala- Riksgränsen: 1304,7 km norrut...
Mellansverige är i Sundsvall-Östersund-Örnsköldsvik...

Att passera Gävle har nog ingen betydelse för defrosterfunktionen, åk åtminstone 50 mil så att du är ovanför Umeå - då är underkylt regn och snörök på vintern en större utmaning :P

Ps. Den riktiga geografiska mittpunkten för Sverige är Flataklocken i Medelpad / Ånge kommun
Vad får dig att tro att jag refererade till den geografiska mittpunkten? Med Mellansverige avses i vedertaget språkbruk området kring den demografiska mitt- eller tyngdpunkten, d.v.s. landskapen kring sjöarna Hjälmaren, Mälaren, Vänern och Vättern.

De av oss som har grundläggande kunskaper om Sveriges klimatologiska betingelser samt någotsånär bred erfarenhet av bilkörning under nämnda betingelser vet också att varken underkylt regn eller snörök är obekanta företeelser i någon del av landet samt att de inte ger upphov till några problem med defroster- eller torkarfunktion, förutsatt att dessa används på rätt sätt och vid behov i kombination.
Jag har ofta fått problem med just snörök och isgegg och vatten som rinner och så när man kör i motorvägsfart och det är kallt. Då orkar det inte med att tina. Det är först när man kör mycket långsamt eller står stilla som det börjar få effekt igen.
Senast redigerad av 1 Xanthopteryx, redigerad totalt 0 gånger.
andersuw skrev:
MurreR skrev:Vissa här verkar ju bo i någon slags drömvärld där rutorna aldrig fryser igen trots defroster, aldrig blir repiga pga grus på torr ruta, där torkarna aldrig tar skada av grus och is, samt att bakrutan alltid blir blöt även vid lätt duggregn från helt fel vinkel där dropparna på något vis bryter fallvinkeln och hamnar under spoilern. Helt fantastiskt.
Det är lätt att inbilla sig att andra lever i en drömvärld om man själv de facto gör det. Vad du uppenbarligen underlåtit att observera är att spoilern på bakluckan på en V70 är öppen för såväl luft som vattenflöde i rutans ovankant samt att ingen av de omständigheter du i övrigt nämner är av någon direkt relevans för den torkarautomatik vi diskuterar.
MurreR skrev:Och att man fick ytterligare en redogörelse för vart sveriges mittpunkt ligger, fantastiskt. Anders verkar vara duktig på det här med vedertaget språkbruk och det är skönt att någon på ett forum kan, likt en domare, avgöra vad som är allmänt vedertaget och inte. Fantastiskt. Ha en fortsatt trevlig kväll, ska gå ut och tvätta min bakruta.
Här ger du ytterligare ett par exempel på din benägenhet att drömma ihop saker och ting. Jag talade om Mellansverige. Du drömmer ihop att jag istället pratade om Sveriges geografiska mittpunkt. Uppenbarligen drömmer du också ihop att jag själv agerar domare ifråga om vad som är vedertaget språkbruk. Vad som avgör den saken är förstås inte jag utan närmsta någotsånär tillförlitliga uppslagsbok/lexikon. Wikipedia har visserligen inte alltid rätt men det här fallet är lite för enkelt för att det skall klicka:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Mellansverige

Om man har minnet i behåll behöver man förstås inte konsultera någon uppslagsbok eller något lexikon heller. Skillnaden mellan Mellansverige å ena sidan och Sveriges geografiska mittpunkt å den andra får man lära sig allra senast på mellanstadiet.
Mellansverige är ett tämligen luddigt begrepp och bör därmed undvikas. Det finns vedertagna begrepp för de olika områdena som bättre förklarar exakt vad som avses. T.ex. västsverige och östra sverige. Då undviker vi Alla former av missförstånd över var vi är någonstans. Smidigt va?
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

Får du ngn form av selektgaranti el liknande[…]

Går man in på https://accessories.volv[…]

Dörrlås under vintern.

Hej har en v60 2019 t5 som rullat 9000 mil och int[…]

Har du bytt till en "annan" stol så[…]