Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av andersuw
oldtimersmc skrev:Det där sista sa alltid min mamma, hon jobbade som undersköterska på Sabbatsberg och hade sett det mesta.
Ja uttrycket har gamla anor och det kanske med rätta. ;-)
oldtimersmc skrev:Ps Anders Vad kostade den behandlingen?
12800. Inte billigt med 24 k guld undertill. ;-) Allvarligt talat förklaras priset av att det är ett riktigt rejält jobb det handlar om, åtminstone så vitt jag kan bedöma. Det ingår en hel del demontering och återmontering för att komma åt överallt och som troligen inte görs på annat håll eller som man får betala extra för även där. Mer info om saken här och i senare delar av den tråd jag länkar till:

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 0#p1130292
av oldtimersmc
Snyggt som fan i a f
Skulle kunna tänka mig det till Mustangen om jag skall ha den som andrabil.
av MarkusB
Åter till bussningarna... Hur inspekterar och belastar jag bakvagnen för att upptäcka dåliga bussningar? Har snedslitna däck utan annan förklaring.
av oldtimersmc
MarkusB skrev:Åter till bussningarna... Hur inspekterar och belastar jag bakvagnen för att upptäcka dåliga bussningar? Har snedslitna däck utan annan förklaring.

Bara att kolla på dem för det är självmarkerande m a o det syns om de är dåliga.
av Marcusjj1
Gammal tråd, jag vet, men är det någon som köpt ett verktyg för att pressa bussningen? Tips på vad man ska köpa eller undvika?

Om någon vill sälja ett begagnat är det också aktuellt :-)
av dannesk
Skulle inte ens försöka göra detta själv eller köpa verktyg för typ 2000kr. Min Volvo ÅF bytte bussningarna på min XC60 för drygt 3000kr och kunde hämta bilen efter 1,5tim.
Användarvisningsbild
av TommyP86
Ska man byta flera, så visst. Annars är det 100% bättre att lämna in. Smutsigt, tråkigt i kvadrat och dålig arbetsställning. Sen måste du ändå iväg och göra hjulmätning.
av berrabus
Jag har ett verktyg som jag köpte för några år sedan för 1300 SEK eller så. Verkar vara ungefär samma priser nu.
Tycker det gick förhållande vis enkelt att byta och då var jag utomhus på en grusparkering.

Dannesk, nu vet inte jag hur det ser ut på XC60 men dessa 3000 SEK, vad ingår? Båda sidor, ena sidan, endast arbete, bussningar, hjulinställning...?
Dvs vad var totalkostnaden?
av Marcusjj1
berrabus skrev: mån 03 apr 2023, 07:37 Jag har ett verktyg som jag köpte för några år sedan för 1300 SEK eller så. Verkar vara ungefär samma priser nu.
Tycker det gick förhållande vis enkelt att byta och då var jag utomhus på en grusparkering.

Dannesk, nu vet inte jag hur det ser ut på XC60 men dessa 3000 SEK, vad ingår? Båda sidor, ena sidan, endast arbete, bussningar, hjulinställning...?
Dvs vad var totalkostnaden?
Låter som ett verktyg i den prisklassen jag också tittat på!

Jag fick en offert av Volvo ÅF på 3900kr för byte +material. Ingen hjulinställning behövdes enligt personlig tekniker.

Jag planerar att köpa Lemförder bussningar från Tyskland och byte själv :-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Fixat går utan problem nu. Felet var spricka[…]

Nästa elbil från Volvo?

Den känns väldigt avskalad icke-Volvo, m[…]

Testa, ha på den automatiska bromsen (den gr[…]

Har stött på det på annat fordon […]