Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Skulle tro att något ryker av. Det var inte så att det gradvis ibland behövdes två tag i handtaget, ibland ett, utan tvärt så ville den att jag skulle dra två gånger, och så har det varit sedan dess.
Det stör inte mig mer än att jag låter det vara tills det inte går att låsa upp alls genom att dra i handtaget.
Användarvisningsbild
av apersson850
I samband med byte av dörren efter en rådjurskollision har vi forskat lite i det här. Nu när ändå allt var urplockat ur dörren. Byte av själva dörrlåset gör ingen skillnad. Teorin nu är att det är en kabel som är av, så CEM får inte information om att någon drar i handtaget. Därför fungerar det som när man öppnar inifrån. Först låses dörren upp, och då ser CEM detta och släpper därför den "deadlock" som hindrar öppning både utifrån och inifrån, när bilen är låst och nyckel saknas.
Normalt ska CEM få en signal redan när handtaget rör sig, så den hinner koppla ur deadlock samtidigt som upplåsning sker. Då låses dörren upp och öppnas i samma moment.

Felsökning pågår. Jag återkommer med resultatet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Kan nu bekräfta att teorin ovan var korrekt. En kabel i bunten som går mellan dörren och bilen var av. Där kablaget viks varje gång man öppnar och stänger dörren, förstås. Efter reparation räcker det nu att dra en gång i handtaget igen.
Användarvisningsbild
av Micce1980
apersson850 skrev:Kan nu bekräfta att teorin ovan var korrekt. En kabel i bunten som går mellan dörren och bilen var av. Där kablaget viks varje gång man öppnar och stänger dörren, förstås. Efter reparation räcker det nu att dra en gång i handtaget igen.
Var detta på din 2012:a? Verkar nämligen som att dörrfel på grund av kabelbrott är väl värt att undersöka när bilen börjar bli en 8 år om något krånglar.

Hur lagade du det?
Användarvisningsbild
av apersson850
På 2012:an, ja. Det har varit trasigt ett tag, men när nu dörren ändå skulle bytas passade vi på att fixa detta också.
Skarvade om kabeln, så gick det igen.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Radio pausad

I landsproblem men varje gång jag kör i[…]

Bakaxelutväxling V70II

AWD.

Multirem & glykolfråga