Struve skrev:Nu kör jag ingen av nämnda bilar, har förövrigt inte heller någon tanke på detta heller.
En sak är säker att om det hade påverkat trafiksäkerheten så hade Ni inte haft bilarna eller blivit rådda till att låta dem stå.
Bromsar fungerar även om ABS inte är med o hjälper till, dock får Ni ta i lite mera men Ni har faktiskt full bromskraft men mer muskelkraft måste till.
Styrningen slutar inte att fungera men Ni har ingen servoassistans alls utan styrningen blir trögare.
Javisst, sjukt otrevligt om man ligger i 130Km/h (vart man nu får köra det lagligt i Sverige vet jag inte) på motorvägen men tänk på att Ni skall vara aktiva förare, det är Ni som kör (än så länge) Ni är inte passagerare bakom ratten, jag blir mörkrädd av den inlägg här i denna tråden.
Det här handlar till största delen om förtroende för Volvo och därför vet jag att dom tar detta på allra högsta allvar, hade dom gjort bedömningen att det är trafikfarligt så hade Era bilar blivit hämtade, Ni hade inte blivit rådda till att vänta. Och nej, jag jobbar inte på Volvo :lol:
Ett inte oväsentligt skäl till att jag nu kör min sjätte Volvo på raken är att jag har stor tilltro till företagets ambitioner och förmåga när det gäller trafiksäkerhet. Inte desto mindre är min tillit inte fullt lika gränslös som din.
För det första är det rätt uppenbart att det problem tråden handlar om är ett ganska allvarligt trafiksäkerhetsproblem som under olyckliga omständigheter mycket väl kan orsaka en allvarlig trafikolycka. Sjävklart räcker det inte alltid att man fortfarande kan styra och bromsa (i bästa fall, alla förare har kanske inte tillräcklig muskelstyrka eller sinnesnärvaro). Man måste också kunna se (även i mörker) och accelera eller åtminstone hålla farten uppe (t.ex. vid en omkörning).
För det andra erkänner Volvo, enligt dagens DN (s. 22) att de har kännedom om saken: "Vi känner till problemet och arbetar på en lösning säger Annika Bjerstaf, presschef på Volvo Car Sverige." Den fråga Jacques Wallner avslutningsvis reser i sin notis, och egentligen borde ha ställt direkt till Bjerstaf, är: "ska vi parkera Volvobilarna tills det finns en lösning?"
Det är samtidigt lätt att inse att problemet i nuläget inte är särskilt lätt för Volvo att hantera. En möjlighet vore naturligtvis att man gick ut till alla de Volvoägare man tror är berörda med ett erbjudande om parkeringsplats plus hyrbil under den tid som behövs för att tillhandahålla en lösning. Det kan dock uppenbarligen bli väldigt dyrt, särskilt om problemet inte är begränsat till den svenska marknaden eller visar sig knepigt att identifiera/lösa. En annan möjlighet vore att man ändå gick ut med information till alla berörda om vad som just nu kan inträffa om de kör sin bil men utan något erbjudande av ovan nämnt slag. Ett sådant meddelande skulle dock självfallet resa berättigade krav på kompensation från bilägarnas sida för att de tvingas ta en oberättigad risk eller ser sig tvingade att låta bilen stå tills problemet är löst.
Samtidigt tar Volvo just nu en allvarlig risk genom att inte kommunicera direkt med de berörda ägarna om saken. Skulle det hända en allvarlig olycka innan alla ägare fått någon information från Volvos sida kan Volvo med rätta anklagas för att man med berått mod låtit bli att gå ut med den information varigenom olyckan hade kunnat undvikas.