Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hur blev bilen att köra med större bromsar?

Väghållningen blir ju lite sämre eftersom de är större o tyngre och hamnar dessutom som ofjädrad massa.

Känner ni att det kompenseras av bättre bett, mindre pedaltryck, bättre uthållighet, osv?
Användarvisningsbild
av ThomasT
Hur många procent förändras bromsbalansen när ni byter ok?

Hur regleras balansen på moderna bilar, som förr med reglerventil eller på något annat sätt?

.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Elektroniskt via ABS systemet.
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag tror inte man märker någon skillnad alls på bromskraften vid normal körning. Bromsarna på min bil räcker till för att låsa hjulen i alla situationer som uppstår i trafiken. Det är en annan sak om man tror att en sån här bil passar bra för att nöta varv efter varv på en racerbana. Men då ska man inte ha standardbelägg överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av ThomasT
apersson850 skrev:Jag tror inte man märker någon skillnad alls på bromskraften vid normal körning. Bromsarna på min bil räcker till för att låsa hjulen i alla situationer som uppstår i trafiken.
Vid normal körning är det givetvis inte intressant, men när det uppkommer nödsituationer så kan obalans försämra prestandan eller förvärra situationen.
VolvoB20 skrev:Elektroniskt via ABS systemet.
Så det finns ingen traditionell bromskraftsfördelningsventil?

.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nä, den gamla lastkännande mekaniska ventilen är sedan rätt många år ersatt av EBD, Electronic Brake Distribution.
Användarvisningsbild
av ThomasT
apersson850 skrev:Nä, den gamla lastkännande mekaniska ventilen är sedan rätt många år ersatt av EBD, Electronic Brake Distribution.
Ok, den verkar bland annat med hjälp av ABS'en mäta andelen slip och därefter individuellt reglera bromskraften:

"The ECU is a small computer embedded in the antilock braking system. It receives input from the speed sensors, calculates the slip ratio of the wheels, and uses the brake force modulators to apply an appropriate amount of force to keep the slip ratio of each wheel within a reasonable range."

Men den räknar även in bla. sensorer som acceleration/retardation, yaw rotation och rattvinkel.

.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 12

BMW 550 xD ... 4.4 sek 0-100 och kan toppa 300 k[…]

Det har väldigt stor betydelse om det är[…]

Selekt garantin gäller ej hyrbil

Hej allihopa, Jag ska köpa en Volvo xc40 mil[…]