Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Sharkbait
VolvoB20 skrev:
perhall skrev:Klart bra erbjudande på MY16 som nu finns komplett (ganska...) i betaversionen... Men tycker inte priserna är så bra egentligen med tanke på att det är en väldigt gammal modell. Kom ju sommaren 06 som S80, alltså nio år sedan. Men visst är det en mycket bekväm och välbyggd bil. Jag tror dock att modellen snart börjar kännas gammal...
Per
Allt beror på vad V90 kommer kosta. När V70II ersatte V70N kostade de ju ungefär samma och man var tvungna att dumpa gamla modellen som classic med lägre pris.

Om allt stämmer och V90 kommer med premiumstämpel och skyhögt högre pris så behöver inte dumpa classic lika mycket denna gången.

Ja, det är väl uppenbart med tanke på prissättningen på V70 Classic att V90 kommer att få ett skyhögt pris ...
av Linqid
Skyhögt och skyhögt.. Ska man se på hur man valt att prissätta XC90 lär den hamna strax under 5-serie/A6/E-klass. Idag är ju en välutrustad V70 100k billigare än motsvarande utrustad tysk. Jag tror att Volvo kommer fortsätta med prisvärda paket, vilket man ju tydligt kan se att de tre stora börjat apa efter de sensate åren.
Användarvisningsbild
av Jahaja
Linqid skrev:Skyhögt och skyhögt.. Ska man se på hur man valt att prissätta XC90 lär den hamna strax under 5-serie/A6/E-klass. Idag är ju en välutrustad V70 100k billigare än motsvarande utrustad tysk. Jag tror att Volvo kommer fortsätta med prisvärda paket, vilket man ju tydligt kan se att de tre stora börjat apa efter de sensate åren.
Fast..jag skulle säga att passat är V70s största konkurrent. Och den är ändå ganska billig idag.
av Sharkbait
Linqid skrev:Skyhögt och skyhögt.. Ska man se på hur man valt att prissätta XC90 lär den hamna strax under 5-serie/A6/E-klass. Idag är ju en välutrustad V70 100k billigare än motsvarande utrustad tysk. Jag tror att Volvo kommer fortsätta med prisvärda paket, vilket man ju tydligt kan se att de tre stora börjat apa efter de sensate åren.

Om jag inte minns helt fel, rätta mig om jag minns fel, så kostade väl en ny XC90 -14 D5 AWD fullutrustad ca 450 000 kr. Idag börjar en XC90 D5 AWD ca 555 000 kr. När jag plockade ihop en XC90 -15 D5 AWD så hamnade den på 702 000 kr, vet ej vad priset skulle bli idag.
Jag tycker inte att XC90 har blivit prisvärd. Men det verkar helt ok att höja priset så att den ligger just under tyskarna för då kan man använda det svepskälet att Volvo är "billigare" än tyskarna.

Om detta mönster skall fortsätta med V90 att Volvo vill spela i samma liga som tyskarna då kan man fråga sig varför man inte väljer en tysk istället eller en mycket billigare Passat.

Idag är V70 billigare än tyskarna men det lär inte vara så med V90.
av Sharkbait
Jahaja skrev:
Fast..jag skulle säga att passat är V70s största konkurrent. Och den är ändå ganska billig idag.
Ja, den nya Passat en är väl lockande om V90 skall sticka iväg pris som XC90.
av Sharkbait
Anders E skrev:En sån här får det bli, oprutat 360tkr, bör kunna få ner den till 334tkr.

Bild

Snygg! Motor/utrustning?
av Linqid
Jahaja skrev:
Ja, och det håller jag fullständigt med om. Men jag förstår inte vad det har med min kommentar att göra. Passat och V70 ligger snarlikt i pris, premiumtyskarna är betydligt dyrare med likvärdig utrustning.

När man prissätter V90 kan man med andra ord höja priset ett ganska bra hack utan att bli dyrare än dessa. Jag kan inte tänka mig att Volvo ser Passat, rent produktmässigt, som en konkurrent till V90. Den kommer givetvis att vara det ändå men siktet är garanterat inställt på MB/BMW/Audi. Min gissning är att nästa gen V60 (och V60 XC) kommer växa invändigt och ta över rollen som V/XC70 har idag på den svenska marknaden.

Sharkbait skrev:När jag plockade ihop en XC90 -15 D5 AWD så hamnade den på 702 000 kr, vet ej vad priset skulle bli idag.
Jag tycker inte att XC90 har blivit prisvärd.
Baserat på vad? Har du provkört den? Gjort en jämförelse? Journalister över hela världen har unisont hyllat bilen efter de första provkörningarna och du hävdar att den inte är prisvärd trots att den fortfarande är billigare än premiumtyskarna. Som referens kostar VW Touareg ungefär lika mycket som XC90, lite beroende på vilka motorer man jämför.
Sharkbait skrev:Om detta mönster skall fortsätta med V90 att Volvo vill spela i samma liga som tyskarna då kan man fråga sig varför man inte väljer en tysk istället..
Kanske för att man vill? Om bilen nu är på samma nivå, varför skulle det då vara något konstigt?
Användarvisningsbild
av Anders E
Sharkbait skrev:
Anders E skrev:En sån här får det bli, oprutat 360tkr, bör kunna få ner den till 334tkr.

Bild

Snygg! Motor/utrustning?

T4 Classic Sport inkl mörka rutor.
Är fortfarande lite sur att dom tog bort T5 Bensin.
av Mccartney
Anders E skrev:
Sharkbait skrev:

Bild

Snygg! Motor/utrustning?

T4 Classic Sport inkl mörka rutor.
Är fortfarande lite sur att dom tog bort T5 Bensin.
Och det går inte att få T6 AWD på den heller?
Användarvisningsbild
av Jahaja
Linqid skrev:
Jahaja skrev:
Ja, och det håller jag fullständigt med om. Men jag förstår inte vad det har med min kommentar att göra. Passat och V70 ligger snarlikt i pris, premiumtyskarna är betydligt dyrare med likvärdig utrustning.

När man prissätter V90 kan man med andra ord höja priset ett ganska bra hack utan att bli dyrare än dessa. Jag kan inte tänka mig att Volvo ser Passat, rent produktmässigt, som en konkurrent till V90. Den kommer givetvis att vara det ändå men siktet är garanterat inställt på MB/BMW/Audi. Min gissning är att nästa gen V60 (och V60 XC) kommer växa invändigt och ta över rollen som V/XC70 har idag på den svenska marknaden.
Du skriver "Idag är ju en välutrustad V70 100k billigare än motsvarande utrustad tysk" och syftar då på MB/BMW/Audi, men om VW Passat är "huvudkonkurrent" så kanske det är en bättre jämförelse prismässigt och där skiljer det ju i princip ingenting. Men det kanske är som du säger, V60 tar över V70-rollen och V90 ska konkurrera mer seriöst med 5-serie, E-klass, A6.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 14
Relä bränslepump

Då väcker jag liv i denna tråd. G[…]

Jag skulle börjat med att kolla/byta batt.

Det sitter bara en vanlig MAP-sensor (3-stift) p[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil an[…]