Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Yaniz skrev:
TommyP86 skrev:Spelar inte någon roll, det är frihjulslagret som skär så är motorn igång rullar lagret. (Så länge inte kompressorn går)
Remskivan och därmed lagret rullar väl även om ac-kompressorn går. När du slår på kompressorn ansluter magnetkopplingen till remskivan som får kompressorn att snurra ... rätta mig om jag har fel.
Ja så är det mannen :mrgreen: När det gäller 08-09 så är det inte bara problemet med spännare utan också lagret på frihjulet på ac-kompressorn som skär med samma taskiga utgång om man har otur och det har ju tyvärr en del haft. Tänker på detta varje gång jag färdas i min bil men och andra sidan så är det en enormt skön motor D5 tycker jag så det är synd att tillverkarna missat detta.

En fläktrem ska inte få så svåra konsekvenser om den går av pg a ett skuret frihjul på ac-kompressor lr spännare, så är det bara, för jävla dåligt av Volvo att klanta till det så. Sen så tycker jag att de borde ta in alla bilar som det berör oavsett ålder för att åtgärda, förhindra detta så vi ägare ska slippa sitta som nervknippen bakom ratten för rädslan att det kanske lr kommer att förr lr senare drabba han/hon. Det tycker jag iallafall (har tagit lite rötjut ikväll och lite go mat, är lite lullig) men menar vad jag skrev/sade :-)-) :mrgreen:
Hej!!!! Har själv en v70-08 2.4d som har gått 9700 mil men har varit återkallad för att byta spännaren för multiremmen.Anledningen att jag skriver är att jag har en kompis som har en precis likadan bil han har bytt spännaren och multiremmen.vid 10000mil och 19000 mil den har nu gått 23000mil inga missljud eller nått sånt ac kopmressorn är en valeo och den kan ju oxå skära ihop oxå har jag fattat för men den han har har hållit nu i 23000 mil och funkar än utan missljud, låter mer som att allt handlar om ett rent jävla lotteri antingen håller den eller oxå inte.
Är ju lördags kväll och en del mjöd har runnit ner i min strupe så en del stavfel o sånt ber jag om ursäkt för... (BE)
pjaar skrev:Men på min 2011 2.5FT sitter det hydraulisk spännare? Har kvittrat lite om remmen vid kallstart och det ser ut som den klättrat över till remmen intill för att sedan tuggats sönder.
Hydraulisk spännare gäller endast vissa D3/D4 motorer (ej VEA).
Jag har bytt spännare och multirem (ej till acn) på min V70 2.5FT 2011. Den har inte gått 6000 mil ännu. Remmen och spännaren byttes september 2014 efter att jag börjat höra kvittrande ljud vid belastning på motorn. T.ex om jag slirade iväg på kopplingen så motorn fick lite att arbeta mot. Gjorde då en egen tråd om detta: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 87#p898887

Här är filmklippet där man hör detta kvittrande ljud:

Känns som det var tur att detta byttes för när verkstadskillen bytte delarna så sa han att remmen låg snett på spännaren. Det var alltså spännaren som var böjd.
Ska lämna in vår FT-11 på 6000-milaservice senare i vår och då får jag väl be att de tittar på remmar och spännare. Om de är slut efter 6000 mil måste något vara rejält fel då de ju ska hålla 18000.
pjaar skrev:
valln skrev:
pjaar skrev:En annan mekaniker på en annan verkstad hade hört om min bil på omvägar, han sa att det var ett känt problem på årsmodeller 2008 och framåt. Han tyckte att Volvo skulle ta sitt ansvar när dessa problem kom. Han jobbar mycket med Volvo och vet förmodligen vad han pratar om.
Jag tror det mest är årsmodellerna 08,09,10 kanske.
Tycker man hör en del om 2011?
Jag har en MY11, tillverkad och uttagen sent (slutet av oktober) 2010. Så det är nog runt där gränsen går kanske? Bilar tillverkade mellan 07 och årsslutet 2010, alltså t.o.m. tidiga MY11, men ej sena MY11...

och min blev alltså inkallad (december -13) och jag fick remspännaren utbytt av Volvo (januari -14). Sen byttes själva remmen vid 6000-milsservicen i somras (det var en ord. servicepunkt).
daSea skrev:
pjaar skrev: Tycker man hör en del om 2011?
Jag har en MY11, tillverkad och uttagen sent (slutet av oktober) 2010. Så det är nog runt där gränsen går kanske? Bilar tillverkade mellan 07 och årsslutet 2010, alltså t.o.m. tidiga MY11, men ej sena MY11...

och min blev alltså inkallad (december -13) och jag fick remspännaren utbytt av Volvo (januari -14). Sen byttes själva remmen vid 6000-milsservicen i somras (det var en ord. servicepunkt).
Då kanske min 11:a klarar sig då den är uttagen april 11. Kommer hursomhelst att vara på min vakt vad gäller kvittrande ljud men så här på vårkanten kan man ju i sådana fall hoppas på att det rör sig om fågelkvitter :wink:
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11

Det var ju det jag sa. Vissa ser bara problem. D[…]

Det har läckt i nån vecka bara lite sm&[…]

Uppdatering! Bilen är återigen ihopmon[…]

Bytte ut batteriet 2023. Hur är det med remme[…]