Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av umekille
På min 745 har jag direktström till husvagnen via släpvagnskontakten
så när jag har den inkopplad o husvagnen på 220v ström laddas bilen
också med husvagnens c tec
av Pnjk
Imorse blinka dioden grönt när jag kom till bilen.
Men så fort jag låste upp öppna dörren samt motorhuv så började den blinka rött.

Men om jag fattar rätt så ska batteriet inte behövas laddad än ?
Användarvisningsbild
av bem
Pnjk,

Ja när du kom till bilen utan att ha öppnat dörr eller motorhuv så visar indikatorn korrekt (i ditt fall grönt och då behöver du ej ladda).
Det är precis som de skriver i CTEK FAQ, som jag citera tidigare dvs:

Så fort man öppnar en bildörr eller vrider på tändningen kommer COMFORT INDICATOR att visa aktuell status vilket gör att spänningsnivån tillfälligt visar gult eller till och med rött. Det här är inget att oroa sig för.

Du får alltså hägga ut indikatorn utanför motorhuven, vid vindrutetorkardiket, lite då och då när du vill ha reda på batteriets laddstatus, t ex på kvällen och så kollar du indikatorns lampor på morgonen.

Blir nog bra det där men fixa till bricka till jordskruven och gärna en klick vaselin eller s k polpasta där så du inte får korrosion och dålig kontakt med tiden vid jordskruven.

/Bo
av Pnjk
Tack för hjälpen Bem :)
Ska fixa det där med brickan så blir det nog bra.

Skönt att batteriet är ok även fast jag kört korta sträckor med bilen och kört en hel del med värmaren.
av Rådlös
Om du vill "övertyga dig själv" med det här montaget och jordskruven, kan du ju kontrollmäta med en multimeter. Montera allt som du har fått beskrivit här. Mät spänningen över batteripolerna. Notera den i minnet. Mät sedan spänningen över pluspolen på batteriet och direkt på den aktuella jordskruvens skalle. Om det är samma spänning, så har du ingen spänningsförlust eller glappkotakt. Då är allt väl. (Någon hundradels volt kanske det blir i förlust, men det är så obetydligt att det inte spelar någon roll. Det kan ju vara multimetern också som inte är alldeles exakt.)
Du behöver alltså inte lossa något eller ändra på det du har monterat. Mät på plats bara.
Användarvisningsbild
av SvenB
bem skrev:
Du får alltså hägga ut indikatorn utanför motorhuven, vid vindrutetorkardiket, lite då och då när du vill ha reda på batteriets laddstatus, t ex på kvällen och så kollar du indikatorns lampor på morgonen.
Vore det inte bra med att få till en indikator på vindrutestolpen innanför rutan som gammaldags lysdioder för larm. För egen del har jag ingen indikator, utan när jag misstänker att jag har haft sådant körmönster så tar jag det säkra före det osäkra och ansluter laddaren när jag ställer bilen i garaget. Det kan ju aldrig skada batteriet.
av Bilen001
Varför alla dessa installationer av laddare? Batterier är en slitdel som skall bytas ibland. Jag byter var tredje år och har därmed aldrig problem. Kör ibland korta sträckor, plågar batteriet med kylväskor, dvd, telefoner som jag kör på el från cigguttaget i backluckan dvs även när bilen är av. Har aldrig varit stående med tomt batteri
av matte75
Bilen001 skrev:Varför alla dessa installationer av laddare? Batterier är en slitdel som skall bytas ibland. Jag byter var tredje år och har därmed aldrig problem. Kör ibland korta sträckor, plågar batteriet med kylväskor, dvd, telefoner som jag kör på el från cigguttaget i backluckan dvs även när bilen är av. Har aldrig varit stående med tomt batteri
Du kanske inte har någon dieselvärmare som sliter på batteriet?
av agh39
En anledning så god som någon annan är om du orkar läsa detta förstås att man använder värmare var dag och bara kör korta sträckor.
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10
  • 13

Det gick fint att få dit allt igen. S&Arin[…]

Min har varnar för samma sak (xc60 - 11) Samt[…]

V50 2,4 bensin, konstigt fel

Jag får se om jag orkar börja brå[…]

Tror Volvo har tagit bort möjligheten att sl&[…]