Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
En bil som lagas efter tillverkarens rekommendationer har samma krockskydd som en okrockad bil. Annars skrotas den. Det är ingen amatörverksamhet vi pratar om utan det är fabriken som styr hur och vilka skador som ska lagas. Försäkringsbolag skulle aldrig tillåta något annat eftersom de får betala multimiljonbelopp i ersättningar vid invaliditet efter olyckor. Man riktar överhuvudtaget inte plåt i den utsträckning som man försöker framskina här utan den byts ut. Bilen är ihopsvetsad när den lagar fabriken, inte gjuten i ett stycke. Det går att återskapa igen.

Detta gäller allmänt och är ingen kommentar om hur den aktuella bilen är lagad. Det har jag inte satt mig in i tillräckligt. Det gäller naturligtvis inte heller baltlagning.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Med billackerare i familjen kan jag säga att de bilar som lagats på auktoriserade bilverkstäder av Sveriges största försäkringsbolag inte blir 100% exakt som en ny bil.

Rost har en en förmåga att komma snabbare i de riktade delarna eller i svetsarna till de utbytta panelerna då karosserna inte galvaniseras om vid krocklagningar.

Ibland märks det också vid huv-skarvar, dörrar, och övriga spalter att det finns snedhet kvar i karossen även om man har fått tillbaka hjulupphängningen i riktbänken så att alla hjulvinklar är ok.

Det blir dock allt ovanligare med att man lagar bilar då kostnaderna skenat i höjden för reparation så att det helt enkelt inte finns något business-case. Har tex airbagsen skjutits på passagerarsidan blir ofta inredningen förstörd och balkarna där bakom deformerade så det kostar hysteriskt att fixa.
av Mwi
Om man tittar på bilderna på bilen så är det mest plastbitar som är borta, jag tror inte det är speciellt dyrt eller svårt att laga upp den bilen, jag har följt historien från starten på KVD. Att nuvarande ägare verkar vara en väldigt otrevlig människa när man läser inläggen här är en annan sak, och en väldigt bra anledning att inte köpa bilen. Vem orkar att ha att göra med en dryg och otrevlig bilsäljare, det finns hur många trevliga människor som helst som säljer bilar.
av Cox
Men hallo !
Har inte orkat kommentera i denna tråden förens nu. Vad är problemet med att köpa en krockad bil och sedan fixa den, för att sedan sälja den vidare ? Har själv köpt krockade Mersor från Tysklad och repat dessa och sålt vidare. Kan upplysa herrskapet i detta forum att en krockad Mercedes i Tyskland inte kostade många kronor när jag roade mig med att importera dessa bilar på 90 talet. En bil med bucklig fram eller bakskärm ansåg tyskarna som skrot på den tiden.
Kan någon moderator låsa denna tråd så den knappast tillför något alls, mer än att jaga en stackare som köpt lagat och säljer vidare. Tror inte detta forum är till för det ändamålet.
Användarvisningsbild
av Nexus
Jag tycker man ska kunna diskutera med högt till tak innan saker låses och raderas. Än ser jag inget som bryter mot lagen genom en diskution på ett forum........Folk kan tex maila mig genom forumet. Sen kan jag själv avgöra om jag svarar eller inte. Folk är tuffare bakom ett skrivbord en i verkligheten :|
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Cox skrev:Men hallo !
Har inte orkat kommentera i denna tråden förens nu. Vad är problemet med att köpa en krockad bil och sedan fixa den, för att sedan sälja den vidare ? Har själv köpt krockade Mersor från Tysklad och repat dessa och sålt vidare. Kan upplysa herrskapet i detta forum att en krockad Mercedes i Tyskland inte kostade många kronor när jag roade mig med att importera dessa bilar på 90 talet. En bil med bucklig fram eller bakskärm ansåg tyskarna som skrot på den tiden.
Kan någon moderator låsa denna tråd så den knappast tillför något alls, mer än att jaga en stackare som köpt lagat och säljer vidare. Tror inte detta forum är till för det ändamålet.
Att tyskarna anser krockade bilar som näst intill värdelösa hänger ju ihop med deras pippi på säkerhet. Har bilen vissa skador är det olagligt att laga och sätta bilen i trafik igen i tyskland, på samma sätt man inte får laga punkterade däck eller montera icke certifierad extrautrustning. Då var ju enda möjligheten att exportera krockbilarna till sverige eftersom vi inte bryr oss.
Användarvisningsbild
av Guligan
VolvoB20 skrev:
Försäkringsbolag går 100% på ekonomin i varje ärende, vad är billigast, laga eller lösa in och sälja som skrot.
Och det är kanske här grundproblemet uppstår: Försäkringsbolagets beräkningsmodeller grundar sig på kostnadsbilden man får från märkesverkstäderna. Arbetskostnader på 600-800 kr per timme, originaldelar etc. Följden blir att bilar som löses in fortfarande är intressanta objekt att reparera för "hobbyreparatören".
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
Extremt svårstartad s70 2.4T

Om där är felkoder på motorn s&ari[…]

Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]

Körde den genom biltvätten. Blev vä[…]

Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]