- fre 13 dec 2013, 18:16
Men nu vet ju alla vad som hände i förra tråden ! Och vad vi alla reagerade på !
Moderator: Moderatorer
Cox skrev:mer än att jaga en stackare som köpt lagat och säljer vidare.Nu diskuteras ju dock inte detta så hårt i denna tråden utan mer om hur man ställer sig till att köpa krockat eller inte.
Cox skrev:Men hallo !Att tyskarna anser krockade bilar som näst intill värdelösa hänger ju ihop med deras pippi på säkerhet. Har bilen vissa skador är det olagligt att laga och sätta bilen i trafik igen i tyskland, på samma sätt man inte får laga punkterade däck eller montera icke certifierad extrautrustning. Då var ju enda möjligheten att exportera krockbilarna till sverige eftersom vi inte bryr oss.
Har inte orkat kommentera i denna tråden förens nu. Vad är problemet med att köpa en krockad bil och sedan fixa den, för att sedan sälja den vidare ? Har själv köpt krockade Mersor från Tysklad och repat dessa och sålt vidare. Kan upplysa herrskapet i detta forum att en krockad Mercedes i Tyskland inte kostade många kronor när jag roade mig med att importera dessa bilar på 90 talet. En bil med bucklig fram eller bakskärm ansåg tyskarna som skrot på den tiden.
Kan någon moderator låsa denna tråd så den knappast tillför något alls, mer än att jaga en stackare som köpt lagat och säljer vidare. Tror inte detta forum är till för det ändamålet.
VolvoB20 skrev:Och det är kanske här grundproblemet uppstår: Försäkringsbolagets beräkningsmodeller grundar sig på kostnadsbilden man får från märkesverkstäderna. Arbetskostnader på 600-800 kr per timme, originaldelar etc. Följden blir att bilar som löses in fortfarande är intressanta objekt att reparera för "hobbyreparatören".
Försäkringsbolag går 100% på ekonomin i varje ärende, vad är billigast, laga eller lösa in och sälja som skrot.
Jag provsatt också Mazdan, 180cm lång […]
Hej jag har en 444-53 med B18 o M40 låda - g[…]