Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

VolvoB20 skrev:Jag har gjort väldens enklaste prov.

Start på grusväg, Full gas iväg.......

Gen 4 -> 15 - 20 cm exakt lika stora slirspår vid alla 4 däcken och bilen accar iväg som en raket,

Gen 5 -> Flera meter långa grävspår i marken innan bakhjulen kommer in i matchen .... accet är väldigt mediokert under grävandet.

Den tiden det tar för för Gen 5 att vakna gör att framhjulen hinner tappa greppet totalt. det tar sedan lång tid att hämta hem.

Märks rejält nu under vintern.

Mycket bullshit i den videon, Som att det skulle vara snabbare än en blinkning och ingen förare hinner märka det...
Exquattro skrev:Tar sig fram gör man enkelt, men det känns ganska B med ett så tydligt ryck när bakhjulen vaknar till liv. Jag märker det som tydligast i t.ex. en mindre vägkorsning där man får lägga om ratten ordentligt för att runda hörnet. Ett litet tryck på gasen så blir det väldigt uppenbart, kanske inte whiplashrisk men alldeles för tydligt.

:-)-) :-)-) :-)-) :-)-) :-)-)
Camel skrev:Intressant tråd. Inte första gången en biltillverkare inför något som är billigare och enklare på bekostnad av funktion. Tyvärr inte sista gången heller. Hur sedan de olika bilköparna lägger märke till skillnader beror på många faktorer. Åtminstone de som utnyttjar 4-hjulsdriften ordentligt lägger sannolikt märke till skillnaderna. Men Volvo räknar kanske med att de inte är så många? Men egentligen är det ointressant. Som TS påtalar finns det skillnader mellan gen 5 mot gen 4 som faktiskt påverkar negativt även vid normal körning utan att man specifikt tänkt sig att utnyttja 4-hjulsdriften till max. Synd att besparingsivern med gen 5 väger tyngre än funktionsfördelarna med gen 4.

Såg att denna tråd uppmärksammats på andra forum:
teefive på forums.swedespeed.com skrev:
Hi all,

I've been following a thread on a Swedish board (thanks Google Translate) and it appears that some owners of 2013 XC70s are having issues with their Haldex GenV. The GenV is going to be replacing GenIV in S60s (as well as XC60) in 2013.

Anyone have any input?

thread: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://forums.swedespeed.com/showthread ... a9406c92df

Det konstig är att denna tråd är ca 35 sidor lång och det finns fortfarande människor som ifrågasätter om det verkligen är någon skillnad på Gen 4 vs Gen 5. Jag tycker att det är konstaterat sedan länge i denna tråd ändå så fortsätter det...
Att det är skillnad på själva mekaniken är konstaterat, men frågan är om skillnaden har någon betydelse för XC föraren i allmänhet? Den absolut största massan av XC bilar körs av en 50 årig tjänstebilsbilist på asfalt i en storstadsförort...
andreas_lofgren skrev:Att det är skillnad på själva mekaniken är konstaterat, men frågan är om skillnaden har någon betydelse för XC föraren i allmänhet? Den absolut största massan av XC bilar körs av en 50 årig tjänstebilsbilist på asfalt i en storstadsförort...
Och då är det ok att mörka en prestandaförsämring eller vad menar du?

/Martin
andreas_lofgren skrev:Att det är skillnad på själva mekaniken är konstaterat, men frågan är om skillnaden har någon betydelse för XC föraren i allmänhet? Den absolut största massan av XC bilar körs av en 50 årig tjänstebilsbilist på asfalt i en storstadsförort...
Mekaniken ÄR det skillnad på.

Gen 5 ÄR sämre än Gen 4.

Utvecklingen skall gå framåt, inte bakåt som med Gen 5. Detta skall fram i det offentliga. Just som VolvoB20 har gjort med denna tråd.

Det handlar om att Volvo har gjort ett medvetet val att köpa in ett sämre system vilket resulterar i billigare inköp för Volvo men lika dyrt för konsumenten. Med det billigare systemet kommer ännu en biverkning att Gen 5 är sämre än tidigare Gen 4. Konsumenten förlora två gånger om.

Till och med Volvo verkstaden trodde att det var ngt fel på VolvoB20 XC70 AWD men det visade sig att "så skall" Gen 5 vara.

I Volvo`s egna reklam så gör man sken av att Gen 5 är lika bra som Gen 4 om inte ännu bättre. Men det kan vi säga nu att det är bara bullshit !!

Jag får väl vara glad över att jag äger en Volvo med Gen 4.
MartinS skrev:
Och då är det ok att mörka en prestandaförsämring eller vad menar du?

/Martin
Eftersom Volvo aldrig har marknadsfört kapaciteten i absoluta tal hos Gen4 så vet jag inte hur mycket det kan anses "mörkas"? Det görs mängder av förändringar under modellcykel som Volvo inte berättar om. Alla är inte till det bättre tyvärr.

Jag vidhåller dock att detta verkligen är en storm i ett vattenglas. 99% av XC förarna lär inte märka någonting och Gen5 är billigare och ska dra mindre drivmedel något som är väl så viktigt, om inte viktigare, för den gruppen.
Men man bör väl ändå inte framhäva Gen5 som bättre än Gen4, för det gör ju Volvo i den video jag länkade till för några inlägg sedan.

Det är dock intressanta skillnader på hur man beskriver AWD /Instant traction på XC70 MY12 och MY13 om man läser på volvos newsroom.

-citat MY12-
Med hjälp av en elektroniskt styrd hydraulisk koppling fördelar AWD-systemet drivkraften mellan fram- och bakhjulen för att garantera bästa tänkbara väggrepp i alla situationer. I systemet ingår funktionen Instant Traction som med ljusets hastighet flyttar drivkraften från fram- till bakhjulen när man startar på halt eller löst underlag.
-slut citat-

-citat MY13-
Med hjälp av en elektroniskt styrd hydraulisk koppling fördelar AWD-systemet drivkraften mellan fram- och bakhjulen för att garantera bästa tänkbara väggrepp i alla situationer.

Systemet bygger på den senaste tekniken från Haldex. Det nya systemet har en nu sexkolvs radialpump, direktdriven av en kraftfull elmotor. Den minskade vikten bidrar till en bättre bränsleekonomi.

Senaste AWD-generationen bjuder på utmärkta och kraftfulla köregenskaper, vilket uppskattas av Volvos prestandainriktade kunder.
-slut citat-

Man kan ju absolut tolka det som att MY12 är snabbare än MY13 om man läser texten. Vilket ju också är fallet. Det är ju skillnad på ljusets hastighet (kanske väl optimistiskt dock) och "utmärkta och kraftfulla köregenskaper"

/Martin
andreas_lofgren skrev:Jag vidhåller dock att detta verkligen är en storm i ett vattenglas. 99% av XC förarna lär inte märka någonting och Gen5 är billigare och ska dra mindre drivmedel något som är väl så viktigt, om inte viktigare, för den gruppen.
Gen 5 är ju kass om man byter fil i 90 km/h och det finns en moddsträng. Det vinglar till innan Gen 5 hinner fördela om kraften.

Du menar alltså att 99 % av alla Volvoförare aldrig byter fil annat än i prefekt sommarväglag.
Jag skulle säga att det där är corporate-språk för "stor skillnad" :wink:
  • 1
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 72
  • 130

Skroten som finns här har inget självplo[…]

Fel centerhögtalare?

Har du loggan på din centerhögtalare?

Carplay trådlöst?