Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Provkörde en ny S60 med AWD igår för att själv utröna om gen V är OK
för mej. Provbilen var dock en T6 med Polestar med 329HK, isiga gator
och vägar gav dock inget som hellst besked om hur gen V är. Det spann
oavbrutet med alla 4:a...Fel dag att prova, men jösses vad bilen gick bra!! :P

Får testa igen senare, tror jag skall be om samma provbil 8)
Jorglund skrev:
2013xc70 skrev:
Gammelsmurfen skrev:Har med intresse följd denna långa tråd och har en liten fundering - hur kommer det sig att Volvo vinner ett antal tester med 'bäst 4-hjulsdrift' senaste månaderna om gen 5 skulle vara så hopplös som görs gällande här?
Veldig, veldig interessert i hvilke tester du har sett!! Følger med på det meste av bilstoff og har ikke sett noe slikt! :-O)
Undrar även hur dessa "tester" har gjorts som han syftar på.. :roll:
Har man kört sakta och stillsamt på löst underlag, eller har man gjort tester med att dra upp ett båtsläp eller husvagn på löst underlag alt. blött gräs. då tror jag det hade blivit intressant. att köra bilen stilla och lugnt har ju visat sig att det går fint med Gen5. :???:
Filbyten med gaspådrag och moddsträngar på 90 väg och motorväg.

Gen 5 är inte alls lika stabil som Gen 4. Fördröjningen innan Gen 5 får upp driver gör att bilen sladdar till obehagligt ett ögonblick.

Gen 4 går ju superstabilt i de lägena.
Att gen 5 inte är lika bra som gen 4 börjar kännas självklart, åtminstone då det gäller absolut prestanda(bortsätt
från lägre vikt/pris), men hur är den jämfört med Haldex gen 1-3? Någon som vet?
Jag har också kört Gen 3 i 10.000 mil. Den hade också tryckaccumulator och snabba elektroventiler.

Den utklassar min nuvarande Gen 5 på alla punkter.
Aj då,

Var nöjd med min S60 -03 som jag tror hade 3-an(?) Men om5:an är sämre
så blir det ingen ny Volvo med 5:an då jag drar både båt och husvagn samt
hatar Torque steering.....
Jag körde 70mil i går kväll/i natt på is/moddvägar och min bil med Gen4 beter sig helt sjukligt bra måste jag bara få sagt. Jag kan ju inte jämföra mot Gen5 men det är som att köra på asfalt, det bara skjuter på dit man styr över moddsträngar, snömodd och på is. Inte tillstymmelse till släpp någonstans ens när man släpper loss alla 285 på grönbete.
Ett tag låg jag bakom en vad jag starkt misstänker var en XC60 AWD -13 (full med Bilia reklam) och han fick betänkligt framhjulsläpp när han svängde ut i en korsning innan det sköt iväg.

Under 20mil hakade jag åå en karavan med fyra tyskreggade Porsche Panameras och två följebilar. Tempot ner längs med E45:an från Sveg var rätt högt, men skoj :)

/Martin
Senast redigerad av 1 MartinS, redigerad totalt 0 gånger.
2013xc70 skrev:
Ett tag låg jag bakom en vad jag starkt misstänker var en XC60 AWD -13 (full med Bilia reklam) och han fick betänkligt framhjulsläpp när han svängde ut i en korsning innan det sköt iväg. :twisted: :twisted: :twisted:
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
VolvoB20 skrev:Gen 3 kom MY-06, det var den första som hade Instant Traction med accumulator.
Tack B20, jag får då omformulera frågan:
- Hur är Gen 5 jämfört med gen 2 som jag tydligen hade
i min -03? När jag skaffade -03an så kom jag från en
Passat med Torsen och upplevde då att Torsen var mer
förutsägbar och att 4-hjulsingreppet inte kändes alls i
Passaten. Dock var jag ändå nöjd med -03 i stort, men
drog då varken båt eller husvagn.
Gammelsmurfen skrev:Har med intresse följd denna långa tråd och har en liten fundering - hur kommer det sig att Volvo vinner ett antal tester med 'bäst 4-hjulsdrift' senaste månaderna om gen 5 skulle vara så hopplös som görs gällande här?
Gammelsmurfen skrev:Senast denna veckan i Aftonbladet Bil's test av stadsjeepar - "fyrhjulsdriften från Haldex gör att XC60 tar sig fram bäst på den oplogade vägen"! Men dom kanske inte visste att det var gen 5...
1 test. Har du flera från de senaste månaderna att hänvisa till?
  • 1
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 71
  • 130

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]

Ny stereo i min s40 2004

Jag har en liknande i min v40 -2004.. fungerar gry[…]

Min slutsats än så länge, hittade […]