Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Gammelsmurfen skrev:Har med intresse följd denna långa tråd och har en liten fundering - hur kommer det sig att Volvo vinner ett antal tester med 'bäst 4-hjulsdrift' senaste månaderna om gen 5 skulle vara så hopplös som görs gällande här?

Vilka tester refererar du till?
2444ever skrev:En icke förbättring är också en förbättring som Lundell skulle sagt.

Tror gen5 är för de som mest har AWD som leksak, och då är det en förbättring (billigare, lättare). Tror även att det är ett medvetet val av Volvo, har väldigt svårt att tänka mig att dom nu sitter och säger "oj". Möjligt att några tekniker på lägre nivå varnat för detta, men att det drivits genom ändå.
Eller "lurade" av Haldex? Nja...

Att försämra Gen 4 till Gen 5 är ingen förbättring oavsett vem som köper.

Detta ÄR ett medvetet val från Volvo`s sida. Det handlar om att minska kostnaderna men behålla samma (dyra)pris till konsumenterna. Sedan att Volvo har försämrat Gen 5 vs Gen 4 är verkligen inget Volvo kommer att gå ut med. Gen 5 är det bästa AWD systemet Volvo har kommit med, enligt dem själva.
Gammelsmurfen skrev:Har med intresse följd denna långa tråd och har en liten fundering - hur kommer det sig att Volvo vinner ett antal tester med 'bäst 4-hjulsdrift' senaste månaderna om gen 5 skulle vara så hopplös som görs gällande här?
Veldig, veldig interessert i hvilke tester du har sett!! Følger med på det meste av bilstoff og har ikke sett noe slikt! :-O)
2013xc70 skrev:
Veldig, veldig interessert i hvilke tester du har sett!! Følger med på det meste av bilstoff og har ikke sett noe slikt! :-O)
Undrar även hur dessa "tester" har gjorts som han syftar på.. :roll:
Har man kört sakta och stillsamt på löst underlag, eller har man gjort tester med att dra upp ett båtsläp eller husvagn på löst underlag alt. blött gräs. då tror jag det hade blivit intressant. att köra bilen stilla och lugnt har ju visat sig att det går fint med Gen5. :???:
Jorglund skrev:
2013xc70 skrev:
Gammelsmurfen skrev:....
....
... att köra bilen stilla och lugnt har ju visat sig att det går fint med Gen5. :???:
Det går även alldeles utmärkt med min Gen1 S60 AWD så det är ju inte så mycket för Volvo att skryta med. Det finns en backe i Sundsvall som heter Pilgränd som är en utmärkt testbacke och förra veckan vid mitt test var det så halt att bilen kanade sakta bakåt med handbromsen i och ändå gick det finfint att ta sig upp trots att jag har 10 år gamla däck med utdragna dubbar. Så Haldex var ju helt OK redan från start men visst har jag kört fast på ställen en gen 3 eller 4 skulle ha klarat sig pga direktstart med alla fyra. Jag kommer troligen att exkludera Gen5 bilarna nästa gång det vankas bilköp. Kanske det blir en av de sista Saab:arna med Gen 4 och eLSD istället :-O) .

/John
Gammelsmurfen skrev:Senast denna veckan i Aftonbladet Bil's test av stadsjeepar - "fyrhjulsdriften från Haldex gör att XC60 tar sig fram bäst på den oplogade vägen"! Men dom kanske inte visste att det var gen 5...
...eller så fungerade Haldex generation 5 utmärkt under de omständigheterna.
llesrof skrev:
Gammelsmurfen skrev:Senast denna veckan i Aftonbladet Bil's test av stadsjeepar - "fyrhjulsdriften från Haldex gör att XC60 tar sig fram bäst på den oplogade vägen"! Men dom kanske inte visste att det var gen 5...
...eller så fungerade Haldex generation 5 utmärkt under de omständigheterna.
Flere tester?
Värt att notera är att V60 D5 AWD för ett par år sen (när V60 var ny) vann ett utförligt test i tyska ams med ca 10 bilar, jag tror samma test fanns även i svenska ams. Att vinna över alla tyskar i ett tyskt test är inte illa. Gen 4 då antar jag.
PH
Intressant tråd. Inte första gången en biltillverkare inför något som är billigare och enklare på bekostnad av funktion. Tyvärr inte sista gången heller. Hur sedan de olika bilköparna lägger märke till skillnader beror på många faktorer. Åtminstone de som utnyttjar 4-hjulsdriften ordentligt lägger sannolikt märke till skillnaderna. Men Volvo räknar kanske med att de inte är så många? Men egentligen är det ointressant. Som TS påtalar finns det skillnader mellan gen 5 mot gen 4 som faktiskt påverkar negativt även vid normal körning utan att man specifikt tänkt sig att utnyttja 4-hjulsdriften till max. Synd att besparingsivern med gen 5 väger tyngre än funktionsfördelarna med gen 4.

Såg att denna tråd uppmärksammats på andra forum:
teefive på forums.swedespeed.com skrev:
Hi all,

I've been following a thread on a Swedish board (thanks Google Translate) and it appears that some owners of 2013 XC70s are having issues with their Haldex GenV. The GenV is going to be replacing GenIV in S60s (as well as XC60) in 2013.

Anyone have any input?

thread: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
http://forums.swedespeed.com/showthread ... a9406c92df
  • 1
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 70
  • 130

Lätt att jämföra med awd drar v&aum[…]

Nu har bilen vart in på säkning med H[…]