Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V60D5AWDPolestar skrev:Happ, då var det dags att återuppliva tråden igen.....:)

Volvos "reklamare" kör fortfarande med Instant Traktion..... och ljustets hastighet :P !!

http://www.pavag.volvocars.se/innovatio ... nostormen/

Nu kan det ju i och för sig vara så att just den testade modellen var av den äldre typen med Gen 4,
om så var fallet så borde man inte göra reklam för något som inte finns att få tag på längre?!

Det är en "The 2013 Volvo S60". Så denna lär inte vara Gen 4. Har dem uppdaterat Gen 5 med Instant Traction?

"2013-01-16
Tidningens test av Volvo S60 T5 sammanföll med en av de värsta snöstormarna någonsin. Tack vare Volvons smarta AWD-system kunde Montreal Gazettes testförare ta sig till jobbet genom rekordsnön.
45,6 centimeter snö på en dag var ett nytt rekord för för den kanadensiska staden. Montreal Gazettes testförare är säker på att alla läsare som tvingades ta sig till jobbet genom snökaoset har sin egen mardrömshistoria att berätta. Själv är han tacksam för att testbilen var utrustad med Volvos AWD-system med Instant Traction.
”Utan det är jag övertygad om att jag inte hade tagit mig ut ur mitt kvarter eftersom gatorna ännu inte fått besök av kommunens snöröjning när jag åkte till kontoret vid lunchtid. AWD-systemet i kombination med en mjuk och kraftfull 2,5-liters rak femma innebar att det inte var några större problem att ploga bilen genom snön. Jag använde till och med S60:n för att ploga fram en parkeringsplats åt mig själv vid pendelstationen”, skriver Montreal Gazette.
"

Montreal Auto Show: Volvo S60 AWD a match for record snowstorm
http://www.montrealgazette.com/cars/Mon ... story.html
Det är sådant där megadravel som gör mig irriterad.......

Man sparar in pengar och stoppar in en billigare och sämre AWD och lägger pengarna på reklam istället.

Nu har jag kört med Gen 5 några månader i snö och på is, både med och utan släp. Visst tar den sig fram den också, det säger jag inte imot, det ska väldigt mycket till innan man kör fast. Även när man har ett tungt släp bakom.

Det gäller dock att köra så som man körde med tidiga generationernas AWD, man får ta det lungt och fint och vänta på att systemet ska hinna med i svängarna och kopplas in. Man får inte göra några snabba saker för då hänger Gen 5 inte med. Man kan inte göra som med Gen 3 och 4 tex där det bara var att gasa iväg. Efter lite övning så märker man när Gen 5 har hunnit få upp trycket gå in och så kan man gasa på sedan.

Volvo hade ju någon ny mjukvara på G som skulle släppt innan årsskiftet men den har jag inte sett röken av....
Tar sig fram gör man enkelt, men det känns ganska B med ett så tydligt ryck när bakhjulen vaknar till liv. Jag märker det som tydligast i t.ex. en mindre vägkorsning där man får lägga om ratten ordentligt för att runda hörnet. Ett litet tryck på gasen så blir det väldigt uppenbart, kanske inte whiplashrisk men alldeles för tydligt. Tror inte heller det är optimalt med en tung båtsläp uppför rampen.. Men som vanligt får man vad man betalar för. När mitt intresse väcktes för Volvon så fick jag bara veta att nu hade minsann även Volvo gett med sig och erbjuder AWD billigt(som Passaten), inte att det var ett nytt billigare system. Men jag frågade inte heller så jag klankar inte på något sätt på handlaren.
Jag snackade med "insatta" personer om haldex och fick infon om att det jobbades på denna fördröjning
Men om det var en åtg på åm 2013 eller att man satsade på 2014 inte skulle ha detta problem det kom aldrig till ytan
Men jag fick intrycket av att dom vart väl medvetna om situationen problemet var nog mer hur man löser det nu

Men det är ju självklart så att dom kan inte säga för mycket allt kan tolkas olika och vips så är det något helt annat

Så positivt tänkande nu VolvoB20 så kanske lösningen kommer eller som comviks reklamen "Kärleken kommer till dig" ;-//

//Gooose
Alla biltilverkare har ju byggt förlorade generationer där något gick åt pipan och det blev skräp. Kollegan hade tex en Mercedes E350 av de årgångarna med ny lack som fick bilen att rosta snabbare än Gevalia Snabbrost. Han hade rost ända upp på taket. Mercedes gjorde ju snabbt om processen och problemet försvann men de årgångarna skyr man ju som pesten på begmarknaden.

Det känns som XC modeller med Gen 5 kommer att gå samma möte till ödes.

Volvo / Haldex kommer säkert att förbättra systemet i kommande versioner och återigen kunna leverera bilar med suverän AWD som man ju har gjort genom åren med sina Gen 3 och 4 bilar med äkta Instant Tracktion.

Dessa bilarna är nog körda verkar det som, ingen mjukvara verkar kunna kompensera för att hårdvaran under är så långsam.
2013. Gen 5. En tapt årgang? Det er rart volvo og haldex slipper et halvferdig system ut på markedet, de er jo nødt til å vite om svakheten med dette? Kankje de bytter pumpen med en raskere? Når det gjelder bruktprisen på disse vil jo det avhenge av om folk flest blir klar over dette. De svar som kommer fra volvo på facebook norge er at gen 5 er bedre og har flere muligheter. De kan da ikke lyve??
Senast redigerad av 1 2013xc70, redigerad totalt 0 gånger.
Ock där försvann mina funderingar på att köpa ny bil! Har provat både xc60 och xc70 2013 och upptäckte också att
haldex systemet var lattjo! Har kört pickuper i många år så jag är van att köra med 4 hjulsdrift på vintern. xc60 höll jag på att köra i diket med innan drivet kom i en kurva lite läskigt trodde det var nåt fel på systemet. Men körde en xc70 senast idag och upptäckte att den var på samma sätt. Så nyköpet får vänta till volvo fixar till det. Som det är nu anser jag nästan att det är värdelöst att lägga pengarna på.
Trist det här, Jag skall byta bil i februari nästa år. Hoppas att MY2014 har fått bättre AWD annars så kommer jag nog att byta märke och sneglar lite på VW Touareg just nu då den har bra AWD och fin Automat... 8)
  • 1
  • 63
  • 64
  • 65
  • 66
  • 67
  • 130

Här kan du köpa ny kontakt, egentligen b[…]

Mottagare sitter i innerspegeln om jag minns.

XC60 2026 pureläge

Modeller fram till ~22 med 11,6kWh batteri har b[…]

Vet inte vad det sitter för glödlampor m[…]