Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#685023
Fartdåre skrev:Från Skoda Octavias manual. My 12.

"Motorn ska köras in under de första 1 500 km.
Upp till 1 000 kilometer
› Kör inte fortare än 3/4 av topphastigheten för ilagd växel, dvs. upp till 3/4 av
högsta tillåtna varvtalet.
› Ge inte fullgas.
› Undvik höga motorvarvtal.
› Kör inte med släp.
Från 1 000 till 1 500 kilometer
› Höj belastningen på motorn gradvis till högsta hastigheten på respektive växel,
dvs. högsta tillåtna varvtal.
Under de första drifttimmarna har motorn en högre inre friktion än senare, när
alla rörliga delar nött in sig mot varandra. Körsättet under de första ca. 1 500 km
bestämmer resultatet av inkörningsförloppet.
Även efter inkörningstiden ska man inte onödigtvis köra med höga motorvarvtal.
Maximalt tillåtet motorvarvtal markeras av början på det röda skalområdet på
varvräknaren. På fordon med manuell växellåda skall allra senast nästa högre
växel läggas i vid det röda området. Osedvanligt höga motorvarvtal vid acceleration
(gasgivning) begränsas automatiskt, men motorn är inte skyddad mot höga
motorvarvtal, som orsakas av felaktig nerväxling, vilket kan leda till en plötslig
höjning av motorvarvtalet över det högsta tillåtna varvtalet och därmed medföra
skador på motorn.
För bilar med manuell växellåda gäller å andra sidan också: Kör inte med för lågt
varvtal. Växla ner när motorn inte längre går jämnt. Följ växlingsrekommendationen"

Bara ett exempel...
Typexempel på gammal text som fått leva kvar av anledningen att den i sig inte gör någon skada, snarare kan det vara en sak som tillverkaren kan peka på och säga att du nog inte följt när du hävdar garanti på någon del som pajat...
#685181
Variosboy skrev:Svaret jag får av en kollega som förut jobbade med motorutveckling på både SAAB och Volvo är att moderna motorer har såpass hög tillverkningskvalitet och byggda med såna toleranser och sådan finnish att det inte längre finns något som "slits bort" inom några hundra mil som förr i tiden.
Motorerna körs dessutom innan dom lämnar fabriken, så händer det något så händer det där.

Man kan ju fråga sig varför inget extra oljebyta görs efter några hundra mil som det gjordes förr.

I instruktionsboken till min Samsung galaxy S3 står inte en enda rad om att batteriet måste laddas x antal gånger innan det funkar som det ska, ej heller står det något om att det måste laddas ur helt ibland..
Det står det i manualen till både min iPhone 4 och 5. Inte måste, men man bör...

Att man inte gör extra oljebyten beror på samma sak som att man införde longlife service...Men visst är motorerna bättre
än förr. Det är väl därför de tål normalkörning direkt från start. Kör man hårt med en sprillans motor brukar förbrukningen
inte förändras nämnvärt. Varför borde din kollega veta...
#685184
Batteriet når högre kapacitet efter ett visst antal laddningar. Det är inget som står i någon bok utan det är så det fungerar. Märks ganska ordentligt. Kolla bara alla recensioner där detta står. Dålig batteritid som blir bättre från början.

Skitsamma, det är inte det tråden handlar om!
#685514
Tyckte min bil gick snålare de första några hundra milen när jag hade mjukvaran utan instant traction.

När jag sedan fick instant traction verkade förbrukningen hoppa upp.

Jag är dock inte 100% säker. men jag är helt säker på att denna bilen drar mer än min förra XC70 2010 som den är nu. Om det är Continentaldäcken som är rejält trögrullade mot Pirelli i samma dimention eller det är instant traction mjukvaran som gör bilen trög vet i sjutton.
#689148
Hei, mandag hentet jeg min nye xc70, awd, automat!, jeg har testet litt på awd. Stoppet midt i en bratt bakke på grusvei. Denne veien er ikke åpen for trafikk og jeg vil påstå den er veldig bratt. Jeg dro på handbrekket og kjørte forsiktig i gang med automaten på d. Den gikk pent og stødig i gang uten å spinne. Jeg prøvde flere ganger og en gang fikk jeg forhjulene til å spinne litt før bakhjula tok, det ble 2 små grushauger etter forhjula. Dette er en liten praktisk prøve, men imponerte stort. Jeg skjønner ikke helt hva som er så ille galt med haldex 5. Jeg har ikke kjørt haldex 4 , men kan ikke helt skjønne hvordan dette kunne virket bedre.
#689258
torkild skrev: Jeg skjønner ikke helt hva som er så ille galt med haldex 5. Jeg har ikke kjørt haldex 4 , men kan ikke helt skjønne hvordan dette kunne virket bedre.
Enkelt- Gen 4 är blixtsnabb och kopplas in ögonblickligen innan du märker att det spinner, Gen 5 är långsammare och det hinner spinna i ca 0.5 sekunder innan AWDn koppas in.
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64
  • 130

Vad som är intressant är att du inte p&a[…]

Rätt storlek på glödlamporna?

Är det bara att såga där dosans tv[…]

Kan du klippa loss en provbit på något[…]