Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av SvenB
#792986
bem skrev: Ingen som köpt en bil med 24 mån garanti hos nån handlare långt från där ni bor och vet hur det brukar vara med de här typerna av garantier på nyare Volvobilar?
Har sett såna garantier går under namn som MaxiTrygg, Plusgaranti, Extra Trygg osv.
Jodå. Jag köpte min bil på Bilia Segeltorp och kan lämna in den hos Skobes i Flen, eller annnan av Volvo auktoriserad verkstad om jag vill. Den har en Bilia MaxiTrygg-garanti.
Användarvisningsbild
av bem
#793010
SvenB,
Tack, tack - det verkar som det kan bli smidigt då att utvidga inköp från i stort sett hela landet vad gäller Volvohandlare.
Det var ingen specialöverenskommelse i just ditt fall antar jag?

Bo
#793135
bem skrev:Hej oldtimersmc,

Här kommer länken till V70 2012 Volvobroschyren på svenska:
http://www.upplandsmotor.se/upload/Doku ... MY12-4.pdf Hmm handlade min MY12 på UP-Motor
Har ett tipps till dig på en manlig V70 MY12.
Pelle Kr-h...

TACK!!! för länken Bo

/Bo
Användarvisningsbild
av SvenB
#793169
bem skrev: Det var ingen specialöverenskommelse i just ditt fall antar jag?
Nej då. Det är Volvia som är försäkringsgivare i de flesta av sådana garantier fick jag reda på.
Användarvisningsbild
av bem
#793225
OK, då vet jag hur det hänger ihop med garantier.

Så har jag gjort iordning min nuvarande (gamla) V70 så den är nybesiktigad, nyservad (40000 mila - serviceboken full...), nya bromsskivor+belägg+backar och inte ett fel på den nu så nästa ägare kommer nog få bekymmerslös körning. Säljer den så fort jag fått tag i en ny.

Inga nya intressanta V70 DRIVe Momentum 2012 objekt har dykt upp de senaste dagarna. Fortsätter spana.

/Bo
av perhall
#793346
Gourmand skrev:Jag vill nog hålla med om att många dessa bilar är rejält överprissatta. Om du utgår från de lägst prissatta av jämförbara bilar och prutar på det priset, då börjar du närma dig det verkliga marknadspriset. S.k. "utrustning" är det få som betalar mer än marginellt extra för. Undantaget är xenonstrålkastare och dragkrok, som ger en aning högre pris. Ha is i magen och begränsa dig inte till närområdet, då får du garanterat betala alldelses för mycket för den tilltänkta bilen, om du inte har väldig tur.
Det där tycker jag är en ganska ogrundad generalisering. xenon höjer värdet. dragkrok? beror nog på biltyp. många andra saker mer: skinnklädsel, GPS, automat, 4C, HGV-paket. Det som inte höjer värdet mycket är sportchassi, sollucka, stora hjul etc. Många vill inte ha de grejerna. Finns en del artiklar jag har läst genom åren + kolla kvd.se
PH
#793356
perhall skrev:
Gourmand skrev:Jag vill nog hålla med om att många dessa bilar är rejält överprissatta. Om du utgår från de lägst prissatta av jämförbara bilar och prutar på det priset, då börjar du närma dig det verkliga marknadspriset. S.k. "utrustning" är det få som betalar mer än marginellt extra för. Undantaget är xenonstrålkastare och dragkrok, som ger en aning högre pris. Ha is i magen och begränsa dig inte till närområdet, då får du garanterat betala alldelses för mycket för den tilltänkta bilen, om du inte har väldig tur.
Det där tycker jag är en ganska ogrundad generalisering. xenon höjer värdet. dragkrok? beror nog på biltyp. många andra saker mer: skinnklädsel, GPS, automat, 4C, HGV-paket. Det som inte höjer värdet mycket är sportchassi, sollucka, stora hjul etc. Många vill inte ha de grejerna. Finns en del artiklar jag har läst genom åren + kolla kvd.se
PH
Ja, vilka tillval behåller sitt värde bäst?
Man måste ju skilja på vad man själva uppskattar och vad en presumtiv medelsvenssonköpare är villig att betala för.
Min personliga uppfattning är att väldigt många är villiga att betala lite mer för Automatlåda, Skinnklädsel och dragkrok. Jag tror att skinnklädsel och automatlåda finns det lite av en "antingen/eller-mentalitet" kring. Antingen Vill man ha det och är villig att betala mer för det. Eller så vill man Inte ha det, och då köper man en annan bil. Hur ofta har man inte hört från folk att skinnklädsel bara är "varmt och svettigt på sommaren och kallt på vintern - tackar vet jag skulpterad velour/alcantara" (jag kan tillägga att jag personligen avskyr velour och alcantara), eller att "automatlådan växlar aldrig som Jag vill, och drar bara upp förbrukningen. Då spakar jag hellre själv, för att kunna planera min växlingsstrategi inför morgondagens resa till jobbet, redan dagen innan".

Själv har jag uppskattat vissa saker, och vissa har fallit ifrån. Xenon var en sån sak som jag tyckte var viktig när jag köpte nuvarande bil, men nu ser som fullkomligt oviktig. Det ger inte märkbart bättre ljus, jag får hela tiden känslan av att jag bländar mötande och framförvarande bilar och det kommer att bli dyrt att serva/underhålla/byta den dag det ger upp (något som jag inte heller kan göra själv). Nästa bil blir troligen utan Xenon - om det finns halogen då.
GPS finns numera i var mans telefon. En inbyggd måste uppdateras med specifik (troligen kostsam) programvara från En källa (volvo) varför det blir dyrt och omständigt. Vad jag sett av beg volvo så är de med GPS inte särskilt mycket högre prissatta, om man rensar för att de oftast har en högre grundutrustning, typ Summum etc.
Panelinlägg, ädelträrattar och designelement som små lister etc, verkar vara pengar rätt ner i sjön.
Användarvisningsbild
av bem
#793404
Hej,
Så här såg prislistan ut 2012 (Volvos listpriser) för V70 nedan så man kan se vad saker och ting kostade när bilen var ny. Hur mycket som behåller värde senare för en ny köpare är förstås delvis subjektivt då det beror på vad man personligen har nytta av eller bara tycker är kul att ha i bilen.

En högre utrustningsnivå t ex Momentum istället för Kinetic kan rimligtvis vara värt lite mer i senare led när bilen säljs begagnad, åtminstone i början när bilen är hyfsat ny eftersom det skiljer en del i pris (15000 kr) mellan t ex Kinetic och Momentum och Momentum har en del vettig utrustning.

För mig personligen, som jag kan se att jag behöver och har nytta av och skulle vara villig att betala aningens mer för en bil som har det är:
- Dragkrok (eftersom jag drar båttrailer emellanåt), delbart något mer eftertraktat för mig eftersom jag jag har det på nuvarande V70 och det har fungerat bra. Dock prisskillnaden mellan monterat nytt fast (8000 kr) och delbart drag (10500 kr) är bara ca 2500 kr tusen kr så delbart drag skall man nog inte betala extra för på ens en nyare beg bil.
- Tidur till värmaren (men jag antar alla dieselbilar har det eftersom det inte ens går att eftermontera enligt katalogen)
- Fjärrstyrd värmare via nyckeln (dvs mjukvara inladdad i bilen) helst i kombination med PCC nyckel för längre räckvidd, alternativt via app i Volvo On Call.
- Teknikpaket med High Performance Multimedia sound system med 7 tum display och PCC.
- Hyfsat nya vinterdäck på Volvo original alufälg (samma som sommarhjulen), v-däck måste jag ha ändå hur man än vrider och vänder på det. Nya 16 tum Volvo alu+bra vinterdäck på går lös på ca 11 tusen kr till en V70 med 205/60/R16 däck.

Enda jag kan se som inte är nån nyttogrej jag skulle vilja ha är metalliclack men tveksam om man skall betala nåt litet extra för det som begköpare ens på en nästan ny beg (men väger det mellan två likadana till ung samma pris där ena har metallic kan det få vågskålen att väga över till metallicbilens fördel för mig).

Saker som jag ser är dyrt att köpa till när bilen är ny som taklucka (10000 kr), Rear seat entertainment (15000 kr), Digital TV (5500 kr), RTI navigationssystem (9000 kr) är sånt jag inte ens skulle bry mig om för det har jag personligen noll intresse av att använda. Men för nån annan som är intresserad av detta kan det kanske höja värdet på en beg bil när den är ganska ny.

/Bo

Bil, motor
T4 180 hk 249 900
T4F 180 hk 255 900
T5 240 hk 302 000
AFV Bi-Fuel 231 hk (inkl.konverteringskostnad 60,000) 309 900
T6 AWD aut 304 hk (Summuminnehåll) 424 000
DRIVe 115 hk 284 000
D3 163 hk 308 000
D5 215 hk (Kineticinnehåll) 343 000
D5 AWD aut 215 hk (Kineticinnehåll) 380 900

Utrustningsnivå
Kinetic, aktivitetspris SV11 10 000
Kinetic, ordinarie pris SV11 15 000
Momentum, ordinarie pris SV12, (utöver Kinetic) 15 000
Summum SV13, (utöver Momentum) 15 000
R-Design V70 (baserad på Momentum) SVR2 24 500
VOR Ocean Race Edition (baserad på Momentum) SV82 20 000

Paket
- Driver Support paket (Summum alt. tillkommer elinfällbara backspeglar ) 18 000
(adaptiv farthållare, kollissionsvarnare med autobroms, köassistent, broms fotgängare, avståndskontroll, driver alert control, lane departure warning, dödavinkelnkamera)
- Herrgårdsvagnspaket 11 000
(12 v uttag latsutrymme, elmanövread baklucka. eluppvärmad spolarmunstycken, mörkt tonade rutor runt lastutrymme, privat låsning utrymme under lastrumsgolvet, sidodörrar+lastutrymme laminerat glas, vattenavvisande glas framdörarna)
- Teknikpaket med High Performance Multimedia (utöver Momentum) 8 000
(7 tum display navigationsförberedd, DVD spelare, PCC nyckellöst lås- och startsystem)
Teknikpaket med Premium Sound Multimedia (utöver Momentum) 17 500
(7 tum display navigationsförberedd, DVD spelare, Dolby Pro Logic souroundljud, 12 högtalare+5x130W förstärkare, möjlighet till subwoofer, PCC nyckellöst lås- och startsystem)
Taxipaket 9 000

Tillval
ABL - aktiva Xenonljus som följer rattens rörelser 7 000
Adaptiv konstantfarthållare, kollisionsvarning med Autobroms 19 000
Aktivt Chassi - Four-C 16 000
Alu.hjul, Argus, 245/40 R18, Diamond Cut (enbart Ocean Race Edition) 6 000
Alu.hjul, Balder 225/50 R17 8 500/2 600*
Alu.hjul, Fortuna, 245/40 R18, Diamond Cut 18 000/13 000*
Alu.hjul, Fortuna, 245/40 R18, Diamond Cut, Summum 8 000
Alu.hjul, Ixion, 245/40 R18, (enbart valbar för V70 DRIVe R-Design) 6 000
Alu.hjul, Magni, 245/40 R18 15 000/9 100*
Alu.hjul, Magni, 245/40 R18, Summum 6 000
Alu.hjul, Njord, 225/50 R17 10000/4100*
Alu.hjul, Oden, 205/60, 225/55 R16 bilar m std 16" plåtfälg 6 000/0*
Alu.hjul, Saga 225/50 R17 8 500/2 600*
Alu.hjul, Sleipner, 245/40 R18, 15 000/9 100*
Alu.hjul, Sleipner, 245/40 R18, Summum 6 000
Alu.hjul, Valder, 235/55 R17 (XC70) 2 600
Alu.hjul, Zephyrus, 235/50 R18 (XC70) 9 100/6 000*
Automatisk växellåda med Geartronic 17 900
Barnsäkerhetslås bakdörrar, elektriskt 700
BLIS - Kamera för döda vinkeln 5 800
Borttag av emblem på bakluckan 0
Borttag av rails (V70) 0
Bälteskuddar, 2-läges- integrerade på baksätets ytterplatser Med elektriskt barnsäkerhetslås 3 300
Bälteskuddar, 2-läges- integrerade på baksätets ytterplatser V70/XC70 (ger ej baksätesvärme) 2 900
Bärkassehållare i bagageutrymmet 900
Digital TV funktion (enbart i kombination med High Performance Multimedia eller Premium Sound Multimedia) 5 500
Digitalradio DAB (enbart i kombination med High Performance eller Premium Sound) 5 500
Driver Alert system - Driver Alert och Lane Departure warning 7 000
Elfällbara nackskydd på ytterplatser bak 1 000
Elinfällbara backspeglar med markbelysning 2 300
Elman. passagerarstol (kompl av förarstol) 5 500
Elmanövrerad baklucka (V70, XC70) 5 900
Elmanövrerad förarstol med minne 8 000
Eluppvärmda spolarmunstycken 600
Eluppvärmt baksäte 2 500
Eluttag 12 volt i last-/bagageutrymmet (V70/S80) 500
Fjärrkontroll för HP/PS Multimediaanläggningar Kod 830/831 1 500
Fuktsensor (enbart i komb m luftkvalitetssystem och aut avbl.backspegel) 850
HomeLink EU 2 600
Hörlursuttag bak 1 900
Innerbackspegel med automatisk avbländning och kompass 1 600/600*
Insynsskydd över lastutrymmet (V70) 1 800
IR-ruta värmereflekterande vindruta- icke tonad 3 100
Keyless Drive- Nyckellöst system m Personal Communicator 7 000
Klädsel: LÄDER (XC70) 6 500
Klädsel: LÄDER - Ventilerat (XC70) 12 100/6 500*
Klädsel: LÄDER - Ventilerat (V70, S80) 16 000/6 500*
Klädsel: LÄDER- Inscription softläder 25 000/18000*
Klädsel: LÄDER- Inscription softläder, ventilerat 31 000/24000*
Klädsel: LÄDER Prestige/Dynamic (V70, S80) 10 000
Klädsel: VITTINGE Textil/läderklädsel 7 000
Konstantfarthållare 3 900
Ljudanläggning High Performance,/1-CD/4*40W+ 8 högt, BT, 5" färgskärm 4 000
Ljudanläggning High Performance, Multimedia/1-DVD/4*40W+ 8 högt, BT, 7" färgskärm 8500/4500*
Ljudanläggning Premium Sound, Multimedia/ 1-DVD/5*130W+12högt, BT, 7" färgskärm 18000/14000*
Luftkvalitetssystem med Multifilter, till ECC 1 700
Lågt sportchassi, V70/S80 3 900
Låsbara hjulbultar 675
Läderklädd instrumentpanelöverdel 9 900
Läderklädd ratt, färganpassad 1 650
Läderklädd treekrad ratt, Dual- tone (Momentum) 2 900
Läderklädd treekrad ratt, mörkgrå (Momentum) 1 000
Läderklädd växelspaksknopp 500
Läderklädd växelväljarspaksknopp med valnötsinlägg, aut 900/700*
Metalliclack 7 000
Metalliclack Special: Electric silver 10 000
Mörkt tonade bakre rutor, bakdörrar samt runt lastutrymmet (V70,XC70) 3 500
Mörkt tonade rutor runt lastutrymmet (V70,XC70) 2 900
Nivåreglering, automatisk 5 000
Panelinlägg i Modern wood 4 600/1 600*
Panelinlägg i valnöt -Classic Wood 4 600/1 600*
Panelinlägg Milled Amber (från Momentum) 1 600
Panelinlägg Sanded Silver (från Momentum) 1 600
Panelinlägg, Cross Avenue Aluminium 2 800/0*
Panelinlägg, Feather line aluminium 2 800/0*
Parkeringshjälp bak 5 000
Parkeringshjälp fram och bak 8 000/3 500*
Parkeringsvärmare med tidur, batteri 700A 13 000
Privatlåsning av utrymmet under lastgolvet (V70/XC70) 750
Progressiv hastighetsberoende servo 3 000
PTC snabbuppvärmning av defrosterluft 1 500
Rails i Silver Metal (enbart för V70 R-Design) 3 000
Rattknappar för ljudanläggning/telefon 900
Regnsensor för vindrutetorkare 1 300
RSE Rear Seat Entertainment till Sensus 15 000
RTI -navigationssystem 9 000
Sidodörrar med laminerat glas och WRG (S80) 4 300
Sidodörrar och bakre lastutrymmet med laminerat glas och WRG (V70, XC70) 4 300
Solgardin bakruta (S80) 1 300
Solglasögonhållare vid förarplatsens kurvhandtag 350
Spoilerljus, dimljus fram (V70) 2 300
Subwoofer 2x 130w (enbart i komb med Premium Sound) 3 900
Taklucka i glas, elmanövrerad 10 000
Textilmattor 4 st för kupén 900
Tidursfunktion för tillsatsvärmare, Diesel 3 500
Trä/läderratt i valnöt - Classic Wood 4 000/2 800*
Volvo On Call - telefon med fjärrstart av parkeringsvärmare 7 500
av Lövet
#793428
Tänkte flika in angående dragkrok. Visst är det värt extra begagnat men så värst mycket behöver det inte nödvändigtvis vara. Du kan få en helt ny dragkrok inklusive elsats för 2800:-. Visst det kanske tar dig en helg att montera men det är definitivt ett GDS jobb. http://dragkrokskungen.se/volvo/v70/200 ... westfalia/
#793430
När det gäller detta forum så är nog många kåta på mycket utrustning precis som många här vill ha en för stor motor i bilen. Men för 99% av befolkningen duger en V70 med Kinetic/Momentum paketen med D2/D3 motor! :)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 28

I mitt fall är datamängden inget bekymme[…]

Bränsletryck B230fb.

Det brukar vara c:a 2,5 kg på tomgång […]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Har också en fundering kring motor/kup&eacut[…]

Jag har fortfarande 3.4.4 som jag fick den 16 juli[…]