Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#795059
Man tar sig för pannan. Naturligtvis så handlar det som B20 skriver om att man försöker slå vakt om sin monopolställning + att man vaktar sin produktkonfigurations strategi. Man vill tex inte att det skall gå att ladda en my10 2.4d så den blir lika stark som en D5:a eller klämma upp en D3 så att den närmar sig d5 för mycket.
Stryka myndigheterna medhårs LOL nej MONOPOL STÄLLNING handlar det som vanligt om.

Att sedan en del Volvoanställda/ polestar ägare på forumet försöker framföra andra orsaker är förståeligt men inte trovärdigt.
#795068
Det vore ju bra om BSR eller RICA t.ex vore tvingade att uppfylla avgaskraven i Euro5/6 på trimmen de säljer som Volvo/polestar måste göra men det gör dom ju inte o att certifiera en bil med ny effekt o bibehållet Co2 utsläpp så fordonsskatten blir samma med trimmet så det är ju bra att Volvo låser bilarna ur den aspekten
#795118
s6025t skrev:Det vore ju bra om BSR eller RICA t.ex vore tvingade att uppfylla avgaskraven i Euro5/6 på trimmen de säljer som Volvo/polestar måste göra men det gör dom ju inte o att certifiera en bil med ny effekt o bibehållet Co2 utsläpp så fordonsskatten blir samma med trimmet så det är ju bra att Volvo låser bilarna ur den aspekten
Certifieringen görs bara i EU-körcyckel, Där går aldrig motorn med hög last och alla... Volvo, Polestar Rica och BSR mappar bara om de delar av mappen som används vid hög last och lämnar resten original. Därför påverkas inte certifieringen. Även en Volvo/polestar får ju så klart mycket högre värden än original om du trampar gasen i botten men det certifieras ju inte ............
#795123
tunnis skrev:Rica har ingen motorgaranti, men frågan är vad BSR:s garanti är värd om det blirnett motorras ...
Inte ens pappret det är skrivet på, jag har iaf inte sett en "garanti" som är ovillkorad, dvs gäller om motorn rasar. Garantin gäller om trimmet orsakar skada som inte täcks av ordinarie motorgaranti. Ordinarie kommer inte gälla oavsett eftersom bilen är manipulerad - volvo slår ifrån sig. Och ägaren kan ju sen lycka till med att bevisa att felet beror på trimmet... ingen kommer intyga det och ägare kommer inte kunna bevisa det.

Inga problem med garantier och försäkringar som man aldrig kommer behöva stå för...
#795127
VolvoB20 skrev:
s6025t skrev:Det vore ju bra om BSR eller RICA t.ex vore tvingade att uppfylla avgaskraven i Euro5/6 på trimmen de säljer som Volvo/polestar måste göra men det gör dom ju inte o att certifiera en bil med ny effekt o bibehållet Co2 utsläpp så fordonsskatten blir samma med trimmet så det är ju bra att Volvo låser bilarna ur den aspekten
Certifieringen görs bara i EU-körcyckel, Där går aldrig motorn med hög last och alla... Volvo, Polestar Rica och BSR mappar bara om de delar av mappen som används vid hög last och lämnar resten original. Därför påverkas inte certifieringen. Även en Volvo/polestar får ju så klart mycket högre värden än original om du trampar gasen i botten men det certifieras ju inte ............
Då kan ju BSR eller RICA certifiera sina trim oxå då om de har rent mjöl i påsen polestar är iaf det ända som är godkänt att reg.besiktiga bilen med nya effekten o bibehållna Co2 o avgasvärden
#795131
Glöm inte att du har bibehållna garantier med Polestar, inget tjafs som det kan bli med typ BSR.
Som det bevisligen har uppsått om man följt tråden gällande BSR. Bonn firma som bara vill sko sig på dåligt skrivna mappningar. Men tar inget ansvar för skitkoden dom lämnar i bilar.
#795287
Det är väl Volvo som lämnar certifikatet, Volvo kommer aldrig någonsin lämna ut ett certifikat åt vare sig Rica eller Bsr. För det är ju trots allt Volvo som står för programmeringen och inte Polestar, då är det lätt att lämna ut en certifiering som man själv står bakom.
#795298
Det vore ju bra om BSR o RICA kunde visa upp att deras trim klarar Euro5/6 det tvivlar jag på det är väldigt komplext att få alla parametrar att hålla sin inom gränsvärdena som Volvos/polestar trimmet måste göra
Så här står det i Eu-direktivet som gäller nu på bilar som uppfyller Euro5/6 så Volvo o andra tillverkare ska se till att det inte går att ändra o trimma bilarna
BILAGA I

Ändringar av vissa bilagor till förordning (EG) nr 692/2008

1. Bilaga I ska ändras på följande sätt:

a) Punkt 2.3.1 ska ersättas med följande:

"2.3.1. Varje fordon med en utsläppsbegränsande dator ska innehålla anordningar som förhindrar ändringar som inte är tillåtna av tillverkaren. Tillverkaren ska tillåta ändringar om dessa krävs för diagnos, underhåll, kontroll, återmontering eller reparation av fordonet. Alla omprogrammerbara datorkoder eller driftsparametrar ska vara motståndskraftiga mot manipulation och ge ett minst lika gott skydd som bestämmelserna i ISO 15031-7 av den 15 mars 2001 (SAE J2186 från oktober 1996). Alla utbytbara minneschip för kalibrering ska sitta i socklar, vara inneslutna i ett förslutet hölje eller skyddas av elektroniska algoritmer och får inte kunna ändras utom med speciella verktyg och förfaranden. Bara egenskaper som är direkt knutna till utsläppskalibrering eller förebyggande av fordonsstöld får skyddas på det viset."
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 566:SV:NOT
#795315
Sent svar på frågan B20 ställde:
Så du menar att myndigheterna ligger bakom att man har tvingat tillverkarna att införa blockeringar så att slutanvändaren inte kan bryta helbilsgodkännandet.
Japp så lär det vara, och det nämns också i svaret från KKV..

/Thomas
#795358
s6025t skrev:Det vore ju bra om BSR o RICA kunde visa upp att deras trim klarar Euro5/6 det tvivlar jag på det är väldigt komplext att få alla parametrar att hålla sin inom gränsvärdena som Volvos/polestar trimmet måste göra
Så här står det i Eu-direktivet som gäller nu på bilar som uppfyller Euro5/6 så Volvo o andra tillverkare ska se till att det inte går att ändra o trimma bilarna
BILAGA I

Ändringar av vissa bilagor till förordning (EG) nr 692/2008

1. Bilaga I ska ändras på följande sätt:

a) Punkt 2.3.1 ska ersättas med följande:

"2.3.1. Varje fordon med en utsläppsbegränsande dator ska innehålla anordningar som förhindrar ändringar som inte är tillåtna av tillverkaren. Tillverkaren ska tillåta ändringar om dessa krävs för diagnos, underhåll, kontroll, återmontering eller reparation av fordonet. Alla omprogrammerbara datorkoder eller driftsparametrar ska vara motståndskraftiga mot manipulation och ge ett minst lika gott skydd som bestämmelserna i ISO 15031-7 av den 15 mars 2001 (SAE J2186 från oktober 1996). Alla utbytbara minneschip för kalibrering ska sitta i socklar, vara inneslutna i ett förslutet hölje eller skyddas av elektroniska algoritmer och får inte kunna ändras utom med speciella verktyg och förfaranden. Bara egenskaper som är direkt knutna till utsläppskalibrering eller förebyggande av fordonsstöld får skyddas på det viset."
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 566:SV:NOT
Där ser man, men jag tycker forfarande att det är konstigt att det bara gäller mjukvara, samma borde ju gälla luftfilter, ljudämpare, katalysator, partikelfilter, däck och fälgdimentioner osv som på samma sätt borde vara fastsvetsade på bilen på samma sätt som kretsarna måste vara fastgjutna så att man inte kan manipulera dessa då de ju kan skapa lika stora, om inte större utsläppsökningar om man fipplar med dem.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Hejsan. Plötsligt utan någon tydlig f&[…]

Strömsparläge

Hej! För visade VOC appen "strömspa[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Bra att du fattat det nu Over and out.

Han hade ingen lösning . Jag skrotade bilen.