Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dpblad
#784522
Lite dålig ordning på skisserna här men det verkar inte finnas så många varianter eller större skillnader mellan MY08-13 eller D5244-D5204. Yttre kamremskåpa verkar bara sitta med en(!) skruv i mitten. Ser även att det finns hål, men tror inte det spelar roll. En så lång drivrem med anläggning runt större delen av vevaxelremskivans omkrets sätter sig nog lätt runt denna och slår/bränner sönder det mesta av plast/gummi i närheten.
EDIT: Kollade just på min egen D4 och ser att ac-kompressorn har helt egen liten drivrem som jag bedömer kan gå av utan att påverka något annat. Bra Volvo!

Kamrem:
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321

Drivrem:
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321 (2st - om utan AC?!?)
Senast redigerad av 1 Dpblad, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Anders E
#784552
AndS skrev:
Hightower203 skrev:Om man nu vill kontrollera om bilen man köpt/ska köpa har ac-kompressorn bytad eller vidgjord var vänder man sig då? Sorry om OT..
Det är lite lurigt detta. Utifrån tidigare trådar verkar det kunna vara så att tidigare utbytta kompressorer kan ha ersätts med samma modell.
Finns någon tråd om att det skulle komma en ny kompressor under 2012, men detta är bara vad jag läst här på forumet.
Men det bör någon Volvomek här på forumet kunna besvara.

Frågade Volvo-verkstan detta men det är tydligen bara uppskrivet hos dom som gjorde jobbet, finns inte i nån central databas etc.
Så har man inget kvitto eller vet om det är gjort så är det nog lite jobbigt att hitta.
Användarvisningsbild
av Anders E
#784553
Dpblad skrev:Lite dålig ordning på skisserna här men det verkar inte finnas så många varianter eller större skillnader mellan MY08-13 eller D5244-D5204. Yttre kamremskåpa verkar bara sitta med en(!) skruv i mitten. Ser även att det finns hål, men tror inte det spelar roll. En så lång drivrem med anläggning runt större delen av vevaxelremskivans omkrets sätter sig nog lätt runt denna och slår/bränner sönder det mesta av plast/gummi i närheten.
EDIT: Kollade just på min egen D4 och ser att ac-kompressorn har helt egen liten drivrem som jag bedömer kan gå av utan att påverka något annat. Bra Volvo!

Kamrem:
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321

Drivrem:
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321
http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11321 (2st - om utan AC?!?)
Bensin har ju en annan konstruktion med dubbla kamaxlar, här saknas dock hålet i mitten av yttre kåpan men nederdelen verkar lika klen ...

http://www.volvopartswebstore.com/showA ... Line=11324
av Hightower203
#784558
"Tror garanterat att Volvo skickat ut en kampanj på de felet! Oavsett går de att kolla om de är utfört på ex den bilen du väljer att titta på/köpa! Allt som är utfört hos en Volvo verkstad kan jag ta fram."

Detta fick jag som svar från polaren som jobbar hos en Volvohandlare så svårt att kolla upp borde det inte vara?
Användarvisningsbild
av Anders E
#784560
Hightower203 skrev:"Tror garanterat att Volvo skickat ut en kampanj på de felet! Oavsett går de att kolla om de är utfört på ex den bilen du väljer att titta på/köpa! Allt som är utfört hos en Volvo verkstad kan jag ta fram."

Detta fick jag som svar från polaren som jobbar hos en Volvohandlare så svårt att kolla upp borde det inte vara?

Han får gärna motbevisa mig men det finns ingen kampanj på detta, bara en förlängd goodwill-garanti.
av Hightower203
#784602
Anders E skrev:
Hightower203 skrev:

Han får gärna motbevisa mig men det finns ingen kampanj på detta, bara en förlängd goodwill-garanti.

Ska prata mer med honom och ta reda på så mycket jag kan.

Har för mig det var i denna tråd jag läste att någon fått ett brev om att den skulle bytas med en tidsfrist in någonstans i år 2012.. Om det är att anse som en kampanj eller någon form av goodwill kanske kan tolkas olika..men ska kolla!
Användarvisningsbild
av Anders E
#784632
Hightower203 skrev:
Anders E skrev:
Hightower203 skrev:

Han får gärna motbevisa mig men det finns ingen kampanj på detta, bara en förlängd goodwill-garanti.

Ska prata mer med honom och ta reda på så mycket jag kan.

Har för mig det var i denna tråd jag läste att någon fått ett brev om att den skulle bytas med en tidsfrist in någonstans i år 2012.. Om det är att anse som en kampanj eller någon form av goodwill kanske kan tolkas olika..men ska kolla!
Det var nog om dåliga remspännare, inte ac-kompressorn.
Rem+remspännare på min bil kostar 2200:- bytat och klart så det är inga jättepengar.
Användarvisningsbild
av StringerBell
#784672
Någon som vet hur det ser ut på D5:orna i s40/V50/C70 och andra modeller med den motorn?
Användarvisningsbild
av Anders E
#784761
StringerBell skrev:Någon som vet hur det ser ut på D5:orna i s40/V50/C70 och andra modeller med den motorn?

Tror inte dom har samma ac-kompressor.
av AndS
#784790
Anders E skrev:
AndS skrev:
Hightower203 skrev:Om man nu vill kontrollera om bilen man köpt/ska köpa har ac-kompressorn bytad eller vidgjord var vänder man sig då? Sorry om OT..
Det är lite lurigt detta. Utifrån tidigare trådar verkar det kunna vara så att tidigare utbytta kompressorer kan ha ersätts med samma modell.
Finns någon tråd om att det skulle komma en ny kompressor under 2012, men detta är bara vad jag läst här på forumet.
Men det bör någon Volvomek här på forumet kunna besvara.

Frågade Volvo-verkstan detta men det är tydligen bara uppskrivet hos dom som gjorde jobbet, finns inte i nån central databas etc.
Så har man inget kvitto eller vet om det är gjort så är det nog lite jobbigt att hitta.
Jag var nog lite otydlig. Det jag avsåg var att man vid byte av kompressor pga av skuret lager eller oljud monterade en ny kompressor men av samma modell där man inte hade löst felet med dåliga lager, dvs den nya kompressorn kan även den skära i lagerdelen. Så även om den är bytt kan samma problem uppstå igen. Och det som skrevs här i forumet var att det skulle komma en ny modell under 2012 (om jag minns rätt) och då var problemet löst och det var det som jag hoppades få verifierat av någon Volvomek.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 11

Tjosan! Gammal tråd med aktuellt problem[…]

Jag tror att möjligheten att dutta el är[…]

Jag har fått byta två ABS-givare p&ari[…]

God afton, gott folk! Har enligt bilbesiktningen […]