Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Jamen där sa du ju det!
Din bil är en bra dragbil till det du behöver och naturligtvis är det en bättre dragbil än min D2 även till mina släp/vagn. När jag drar min husvagn och släp så upplever jag min D2 som en BRA dragbil. Stabil och trygg. Det finns andra bilar som får dra mer som inte fixar min husvagn lika galant som min V70.
Passaten med 170hk diesel var naturligtvis snabbare med vagnen efter, MEN den drog mer soppa.
Avensisen jag hade med bensin och 140hk var rent värdelös eftersom där inte fanns vrid och Fabia TDI med 90 hk fungerade också bra.

Sen har jag också ganska bra koll på vad som krävs utanför vägen tack vare min hobby och fyrhjulsdrift är nödvändigt...
Bild
Användarvisningsbild
av gooose
Får man överhuvudtaget regga om en reggad vagn med avseende på totalvikt? (eller något annat heller)[/quote]

Husvagnar reggade from 2005-08 - där finns det ofta vid ny köp valbar totalvikt Min hade 1500/1700 total tj vikt 1420
Jag kontaktade säljaren av min vagn som i sin tur kontaktade importören som skickade allt nödvändigt hem till mej (mot betalning)
Detta inkl ny typskylt med dom nya vikterna
Efter detta vart det bara och reg besiktiga så gjorde jag när jag fick upp min vagn

En del nya jag sett har tom 3 st olika totalvikter där den lägsta totalvikten ger dig 40kg lastvikt (löjligt)
Kanske varierar mellan olika tillverkare hur dom ställer sig till detta för eftermarknaden

Vad det gäller häst transporter så vill vissa inte ge intyg för transport äldre än 10 år då dom inte kunde garantera att chassiet inte var ok enl dom
Har provat och blivit nekad på Thule/kylingekärran dom har 10 års gräns Tänkvärt då många skriver att den går att regga upp igen i annonsen ner vägning är oftast inga prob som ni säger

Släpkärror kan nog däremot vara lite klurigare men detta har jag ingen erfarenhet av

//Goose
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är korrekt att nyare vagnar oftast har minst tre olika totalvikter att välja på. Mycket mer om det här finns att hitta på diverse husvagnsforum, så det är kanske bättre att hänvisa till dem nu, och låta det här handla om Volvobilar.
Användarvisningsbild
av PaNi
Angående olovlig körning till (och från) uppkörning så vill jag starkt avråda från detta. Jag körde upp för BE för ett par år sedan. För mig gick det bra, jag anlitade en körskola som ordnade allt praktiskt för mig så jag cyklade till uppkörningen. Men killen innan mig var väldigt upprörd eftersom inspektören hade underkänt honom innan han ens satt sig i bilen pga att det var uppenbart att han själv kört ekipaget han saknade behörighet för till uppkörningen. Var länge sedan jag hörde så många fula ord komma ur en och samma mun :-)

Så be en kompis med BE att köra er till uppkörningen om ni inte går via en körskola!
Användarvisningsbild
av VolvoB20
gooose skrev:Får man överhuvudtaget regga om en reggad vagn med avseende på totalvikt? (eller något annat heller)
Husvagnar reggade from 2005-08 - där finns det ofta vid ny köp valbar totalvikt Min hade 1500/1700 total tj vikt 1420
Jag kontaktade säljaren av min vagn som i sin tur kontaktade importören som skickade allt nödvändigt hem till mej (mot betalning)
Detta inkl ny typskylt med dom nya vikterna
Efter detta vart det bara och reg besiktiga så gjorde jag när jag fick upp min vagn

En del nya jag sett har tom 3 st olika totalvikter där den lägsta totalvikten ger dig 40kg lastvikt (löjligt)
Kanske varierar mellan olika tillverkare hur dom ställer sig till detta för eftermarknaden

Vad det gäller häst transporter så vill vissa inte ge intyg för transport äldre än 10 år då dom inte kunde garantera att chassiet inte var ok enl dom
Har provat och blivit nekad på Thule/kylingekärran dom har 10 års gräns Tänkvärt då många skriver att den går att regga upp igen i annonsen ner vägning är oftast inga prob som ni säger

Släpkärror kan nog däremot vara lite klurigare men detta har jag ingen erfarenhet av

//Goose[/quote]

Precis, det är min erfarenhet också. Det går bra att väga upp släpet till det som en gång i tiden var släpets maximala regvikt.

Det kluriga är att övertyga tillverkaren att utfärda intyg om att släpet verkligen är original. Det är inte alltid helt enkelt.
Användarvisningsbild
av joel80
PaNi skrev:Angående olovlig körning till (och från) uppkörning så vill jag starkt avråda från detta. Jag körde upp för BE för ett par år sedan. För mig gick det bra, jag anlitade en körskola som ordnade allt praktiskt för mig så jag cyklade till uppkörningen. Men killen innan mig var väldigt upprörd eftersom inspektören hade underkänt honom innan han ens satt sig i bilen pga att det var uppenbart att han själv kört ekipaget han saknade behörighet för till uppkörningen. Var länge sedan jag hörde så många fula ord komma ur en och samma mun :-)

Så be en kompis med BE att köra er till uppkörningen om ni inte går via en körskola!

Det verkar klokt att inte köra olagligt till uppkörningen..
Jag kan lösa det genom att köra dit släpen i förväg med vår andra bil som väger mindre och får dra ett tyngre släp utan att torska på totalvikt.. Så får ta med sambon som får köra hem den lilla bilen när jag kör upp.. Och så får vi hoppas på att jag inte torskar och måste krångla med lillbilen för att få iväg släpet!!!
Användarvisningsbild
av Variosboy
Körde upp för BE igår. Och kan bara säga att varför krångla med egen bil och släp och last osv osv när man för en rätt billig peng kan ta bilskolans bil med släp?
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE