Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Arese skrev:En av mina kollegor har en V60 Black R och han har svårt att hänga med trots övertag i effekt. Misstänker att GT och awd tar mycket musten ur den motorn. Volvo borde verkligen ta fram en trevlig manuell låda till T6:an i de mindre modellerna om man vill erbjuda någon "sport-känsla".
Oj, det trodde jag inte. Kollar man på den filmen ovan t.ex så är ju en V60 T6 P snabbare än så! Jag har testat mot en 335i (manuell) och den hängde inte med mig!
av Arese
Filmade mätare är ju extremt svårt att använda för jämförelser av den här karaktären. För många okända variabler.

Tillverkarnas uppgifter 0-100 km/h är ju bättre:

V60 T6 Polestar 5,9 sek
335i 5,4 sek
535i 5,8 sek

Speglar bra mina erfarenheter av bilarna också. 535i och T6 Polestar är hyfsat jämnsnabba. 335i är/känns snabbare.
av Lövet
Alltid svårt att testa sådant i vanlig körning. Det kan sitta en amatör i ena bilen och en fullfjädrad dragracingförare i den andra som kan ge kontiga resultat. Rekommenderar http://www.einszweidrei.de/ som har sammanställda riktiga accelerationstester för i stort sett alla bilar som finns.

edit: Inser själv att jag kanske inte skulle postat den länken då vi hamnar en bra bit bort från bästa motor till V70 o XC70.
av perhall
XC90_Executive skrev:
Arese skrev:En av mina kollegor har en V60 Black R och han har svårt att hänga med trots övertag i effekt. Misstänker att GT och awd tar mycket musten ur den motorn. Volvo borde verkligen ta fram en trevlig manuell låda till T6:an i de mindre modellerna om man vill erbjuda någon "sport-känsla".
Oj, det trodde jag inte. Kollar man på den filmen ovan t.ex så är ju en V60 T6 P snabbare än så! Jag har testat mot en 335i (manuell) och den hängde inte med mig!
var det en e90? Den gjorde 0-100 på 5,0 i ams test, så snabb tror jag inte att en V60 T6 med eller utan P är.../PH
av Amli
XC90_Executive skrev:
Bilen på den tidigare filmen är en 535i F10. Här är den snabbare 335i F30

Jag kan inte se att en V60 T6 Polestar skulle dra den...
Arese skrev:Håller inte alls med! Tex när man tittar på grafer/tabeller för senaste D5 AWD resp D4 AWD inses lätt att bilarna kommer att kännas likadana på lägre varv och att sedan D5 kommer att vara mycket piggare när du behöver ordentlig fartökning tex vid en omkörning. Kör man sedan bilen känns D4 som om den står still om du ska köra om en långtradare medans D5 åtminstonde känns rimligt pigg.

Men om man aldrig kör över 3000 varv så borde man kanske nöja sig med en D4 istället för D5.
Fartdåre skrev:Och vad säger det dig om vilken motor som PASSAR BÄST? Du pratar högst prestanda.
Som sagt, en subjektiv bedömning.... :wink:
Arese skrev:Jag svarade på ditt påstående där du skrev att en vridmomentstabell inte säger något om hur bilen upplevs. Det är ju rent fel som jag beskrev ovan. Sen vad som är "bäst". Ja, någon kanske tycker att det är "bäst" med en tvärdöd motor på höga varv. Inte jag....
Nej, men då tycker DU inte att den motorn passar bäst. Att bestämma vilken motor som passar bäst till vilken bil kan
du inte se på ett diagram eller tabell. Att sitta och titta på ett diagram och sen veta hur motorn praktiskt beter sig är svårt.
Visst kan det ge en fingervisning för normalanvändaren men jag har aldrig varit med om en kund som frågar efter en vridmomenttabell
och sedan bestämt sig för att köpa bilen. En provkörning fungerar bättre.
En motorkonstruktör kan få ut mycket mer.
Subjektivt som sagt...

En tabell säger mycket mer om egenskaperna på en maskin som står i en fabrik då den skall utföra bestämda uppgifter. Eller rättare sagt,
tabellerna betyder då allt.

Kanske ska påminna om att tråden handlar om vilken av volvos motorer som man tycker är den bästa till XC/V70.
Kul att hålla igång en diskussion iaf... :wink: :)
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag TROR att den som är intresserad av djupgående motorfakta har tagit reda på det innan han/hon visar sig hos blhandlaren. Bilhandlaren är antagligen bättre på skattetabeller och förmånsbeslattnngar än detaljuppgifter om bilarna han säljer, det är iallafall min erfarenhet.

/Martin
perhall skrev:var det en e90? Den gjorde 0-100 på 5,0 i ams test, så snabb tror jag inte att en V60 T6 med eller utan P är.../PH
E92 335 med manuell låda.

För bästa tid 0-100 med min bil så är det S-läget på lådan och DSTC-sport som gäller. Foten på bromsen, gasa och sen släppa bromsen.

Nu är vi lite utanför ämnet, men det har ändå med motorer att göra :wink:

Är helt säker att jag skulle hänga på den F30 335 till iallafall 120.
av Arese
Övertygad om att du skulle åka ifrån en Aventador med en rem-Johan.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]