Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
"Håller bättre" kanske blir en fråga beroende på hur det servas. Men etanol brinner med lägre temperatur än bensin så på det viset borde dom mest utsatta delarna i förbränningsrummet klara sig lite längre i teorin. Men även bilindustrin vill tjäna pengar, därför anpassar dom ibland stålkvaliteter efter förväntat slitagekrav. Och i det kan det bli mer förtjänst, kanske?
Dessutom sotar etanol avsevärt mindre än bensin. Och på det viset blir ju slitaget lindrigare.
Dagens FFV-motorer är ju bensinmotorer som har anpassats för att även kunna köras på etanol. Den dagen vi får motorer som är optimerade och byggda för etanol blir det nog annorlunda. SAAB var ju lite inne på den vägen, men det "lades krokben" för dom, så dom kom inte längre.
Tävlingen Indiana 500 körs på E85. Jag kan tänka mig att dom motorerna inte har byggts efter reklammakares trender och politikers mest populistiska infall. (Möjligen då dom politiker som stödjer majsodlingsbönderna?) Där gäller den mest effektiva motorn på E85.
Jag läste för övrigt senast i går att Volvo har haft planer på att bygga en fabrik i Brasilien:
http://www.svd.se/naringsliv/branscher/ ... 447920.svd
Men det gick lite trögt just nu och inga klara besked ges. Om det blir verklighet så blir dom ju tvungna att göra en motor som från början är avsedd för etanol.
av MattiasD
Ser vi enbart till jagrullar kan inte problemet med spridare vara speciellt stort. Som rådlös skriver borde etanol ge högre hållbarhet på motorer än bensin. Skulle det vara motsatt så måste en oberoende stor studie och analys till för att jag ska tro på det. Finns det någon problem, ska tillverkaren parera för det. Etanol och andra biobränslen tillhör ändå framtiden och vi ska kräva bilar som håller för dessa bränslen.

Att bilhandlare avråder från etanolbilar är ju känt. De lobbar för dieselbilar med högre förtjänst. Det var även så när jag valde min T4F. Framtida andrahandsvärde vet de inte ett dugg om. Men det var lättare att punktera en bilförsäljarens argument än när jehova knackar på dörren. Det är inte många här som har problem med etanolbilarna. Det är betydligt fler som TROR att det kan vara problem som inte själva kör etanolbil. Det cirkulerar så många myter. Då finns det betydligt fler som har problem med sina dieselbilar.
av perhall
I grunden verkar ju numera bensinmotorer hålla bäst. Dieslar gjorde det förr. En snabb sökning på bmw-treff.de visar att det är ung 10 gånger fler diskussioner om problem med dieselbilar än med bensin (för ca 10 år sen var väl 40-50% av nya BMW i TYskland diesel, innan lägre, nu 70% så 10 ggr fler problem speglar nog beståndet).

Samtidigt vet vi inte än hur bra de nya bensin- och etanolbilarna som är direktinsprutade håller. Skulle det visa sig att en T4 t ex får motorproblem blir det enorm dyrt för Ford & Co. De första DI Audi, BMW och Merca hade dyra fel...

För konsumenten är det kanske billigast i längden emd en gammal hederlig bensinmotor som aldrig går sönder, typ en 2,5T....
PH
av MattiasD
Ja, dagens ottormotorn verkar driftsäkrare än dagens dieselmotorer. Men variationera är troligen stora beroende på olika tekniska innovationer (som DI). Jag ser större risk i att välja T4 som motor, än det faktum att det finns en variant som går att tanka på etanol. Men vi får hoppas både Ford och Volvo provat ut allt ordentligt. DI systemet står Bosch för vilket borde borga för hög kvalitet (hoppas jag). Ska man välja en driftsäkermotor är det inte dumt att välja en gammal motor. Men är det inte lite tråkigt? Det är ju som att alltid köpa en Volvo Classic. Säkert köp, men kanske inte det roligaste.
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev:/.../finns det någon del i motorn som håller bättre om bilen går på etanol?? Det vore en intressant sak att veta.
PH
Min 2,5FT går mycket bra och harmoniskt på etanol särskilt om den pressas hårt i varmt väder och hög fart samtidigt som den är lastad. På Autobahn där bilens prestanda kommer mer till sin rätt kräver den 102 oktan bensin (etanol är svårt att få tag på) för att gå bra (dvs. prestera enligt spec). Om man tankar lägre oktan känns det tydligt hur knackningssensorerna regagerar och bl.a. ställer om parametrar med fullt märkbar effektförlust som följd. Knackningar är mycket påfrestande för en ottomotor och kan orsaka stora motorskador.

Värt att notera är att även om en modern motor har knackningsreglering så hinner knackningar uppstå innan nedreglering sker. Knackningar måste ju detekteras innan nedregleringen även om detta sker snabbt. Nedreglering sker genom uppfetning med bränsle för ökad kylning, sänkning av laddningstryck och tändpunktsomställning. Styrsystemet kollar sedan genom att justera tillbaka parametrar om knackning uppstår igen. Då sker nedreglering igen, osv. Etanol (som har motsvarande 104 oktan) ger högre marginal innnan knackningar uppstår även om motorn pressas hårt. Detta är en viktig fördel och om man har för vana att köra hårt så blir detta en fördel för motorns livslängd i långa loppet jämfört med bensin.

Den procentuella merförbrukningen av etanol jämfört med bensin minskar också när motorn pressas hårt (högfartskörning i varmt väder längre tid) vilket tyder på att uppfetning med bränsle som krävs för kylning och motverka knackning om man kör på bensin inte behövs i samma utsträckning med etanol.

Rent motortekniskt är etanol ett bättre bränsle på många sätt. Men för själva motorn gäller att den ska tåla det ökade förbränningstrycket som etanolen medger (framförallt på överladdade motorer) jämfört med bensin. Etanolen har även några kemiska egenskaper som påverkar val av material och även medför att motoroljans additiv nedbryts snabbare än om bensin används. Men flexifuelmotorer har andra material på utsatta komponenter och om oljebyten sköts som det ska bör inte detta vara ett stort problem.

Jag tror mer att själva etanolbränslets tillsatser (färgämne) ihop med vissa additiv i bensin orsakar de flesta problem som rapporteras med etanolbilar. Etanol i sig är ett mycket rent bränsle som inte ens sotar vid förbränning och är knackningsbeständigare än bensin. Så hade man kunnat tanka etanol utan färgämne i en motor anpassad helt för etanol så hade sannolikt bättre förutsättningar funnits för ökad livslängd på motorn.
av perhall
Man vill ju inte bli som de här som skrev in till Volvo Ratten förr... "varför slutade ni tillverka B18? Den höll ju så bra".

Fr a min MY12 T4 går så otroligt jämnt och mjukt utom vid kraftiga gaspådrag. Inte mer vibrationer än 2,5T men mycket fulare motorljud. Och smalare register (1300-6000 istf 900-7000).
PH
Användarvisningsbild
av Camel
perhall skrev: Man vill ju inte bli som de här som skrev in till Volvo Ratten förr... "varför slutade ni tillverka B18? Den höll ju så bra".
De gamla motorerna hade ju sina fördelar. Men jag vill inte tillbaka till den tiden när motorerna ibland glödtände så att de inte stannade när tändningen slagits ifrån. Man fick ibland döda dem med att släppa upp kopplingen med växel i. :wink: Problemet var bara att vissa bilar hade automat... ??:-/
Användarvisningsbild
av Bilnörden
Camel skrev:
perhall skrev: Man vill ju inte bli som de här som skrev in till Volvo Ratten förr... "varför slutade ni tillverka B18? Den höll ju så bra".
De gamla motorerna hade ju sina fördelar. Men jag vill inte tillbaka till den tiden när motorerna ibland glödtände så att de inte stannade när tändningen slagits ifrån. Man fick ibland döda dem med att släppa upp kopplingen med växel i. :wink: Problemet var bara att vissa bilar hade automat... ??:-/
Ja då upstår ju vissa problem, kommer inte på något bra sätt att lösa detta så här för tillfället.
av perhall
Camel skrev:
Ja, t ex alla amazoner och 240 från min uppväxt. Haha, hade nästan glömt detta. Motorn liksom hostade i 10 sek efter att man stängt av den...

Om en el två generationer kommer säkert en 1,4-liters fyra på 200 hk fungera utmärkt. Men sakna ljudet, för man vill väl inte ha en sån där ljudgenerator... eller?/PH
Användarvisningsbild
av VolvoB20
perhall skrev: Om en el två generationer kommer säkert en 1,4-liters fyra på 200 hk fungera utmärkt. Men sakna ljudet, för man vill väl inte ha en sån där ljudgenerator... eller?/PH
Min motorcykel är åt det häradet, men man behöver inte sakna något ljud där :-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]