Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

jo större bromsar är där 17tums som dom kallas på volvo språk
fjädring stötdämpare krängningshämmare och bromsar det är det som skiljer en standard xc70 d5 åt i drivlina
Tycker att det är helt okey om polisen åker fet-mercedes (om den nu kan kallas det) på -bland annat- min bekostnad..

Dom har ett yrke jag inte skulle vilja byta bort mitt mot någon dag i veckan..

Något kul ska väl dom också ha! =)
andreas_lofgren skrev:
Steff 99 skrev: Min erfarenhet av LOU är inte alltid att det är så konkurrensneutralt som det kan verka. Om du som köpande myndighet bestämmer dig för att du vill ha en viss vara så hittar du helt enkelt en egenskap i den som inte finns hos konkurrenterna och så sätter du det som absolut krav i upphandlingen. (Så gjordes inom IT sidan iaf där jag var aktiv) Mercedes är säkert unik i nån slags öppningsvinkel i baksätet eller nåt sånt...
Det är inte så LOU skall tillämpas, gör man det och det blir utsatt för en granskning av kammarätten torskar man. Men det är väl som med allt, det fuskar på alla håll och kanter. Det har hänt ganska mycket inom tillämpningen av LOU de senaste fem åren, främst pga EU direktiv. Om du jämför med hur det fungerade för säg 10 år sedan så är vi väldigt långt därifrån idag.

Däremot vore det väl inte så konstigt om man ställer samma krav på t.ex. bakre dörröppningsvinklar (för att ta ditt exempel) i linje med volvos vinklar då man kört mycket volvo och vet att det fungerar!?

/Martin
Ush och fy för E-Klass mercedes. Om den engelska Polisen kan nöja sig med V70 borde väl även den svenska polisen klara sig.

Att just Polisen skulle vara ett föredöme när det gäller att följa lagar och regler kan vi ju direkt utesluta. Det är ju bara att notera hur in i bänken dåligt de flesta kör bil.
Det går nog att få in en "utvärdering" av polisbil nu när Saab är borta ur bilden och något nytt skall in istället. Det må vara givet att det blir Passat pga kostnadsskäl, men om Mercedes finns som polisbil är det inte orimligt att den leverantören sett till att låta polisen köra runt i en sådan.
hollan skrev: skodan och audin går bort dom behöver ett kantigt och stort bagage för där e fullt med prylar bla en stor lådhurts
även 170hk och audi 2,0 diesel klarar inte polisens senaste krav dom vill ha 200hk
Det var ju inte länge sedan polisen körde XC70N med 185hk diesel. En bil som inte på nåt sätt är raskare än exempelvis en A6 2.0TDI. Innan dess gällde 940 med 165hk. Jäklar vad polisen måste fått bråttom på sista tiden mellan korvkioskerna i innerstaden. ;)
MartinS skrev:[
Det är inte så LOU skall tillämpas, gör man det och det blir utsatt för en granskning av kammarätten torskar man. Men det är väl som med allt, det fuskar på alla håll och kanter. Det har hänt ganska mycket inom tillämpningen av LOU de senaste fem åren, främst pga EU direktiv. Om du jämför med hur det fungerade för säg 10 år sedan så är vi väldigt långt därifrån idag.
Inte riktigt tio år sedan men 5-6 år är det sen jag sist var inblandad i offentliga upphandlingar.
hollan skrev: by the way så kör polisen me preniumsound i sina nya 12or så nästa gång du hör att det poppas musik så är det inte säkert det är 740 gänget det kan lika bra vara harry haffa som är ute och luftar xc70in 8)
Helt otroligt.... Nu vet jag varför det blir så lite kvar på lönen då skatten är dragen.
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 13

Gjorde precis som du skrev. Sen monterade jag sp&a[…]

Sen kan man fundera om kylvattentemp-givaren m&a[…]

Serviceintervall v90 D4

Är i valet och kvalet att byta till min tredj[…]

Missljud -22 V60 T6