Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
stefan.li skrev:Vad menar du med "rätt jordskruv"? Och är det m6 man ska använda?
Det finns en speciell jordskruv hos Volvo som är avsedd för ändamålet. Kan ej artikelnummret. Gängan får kontakt med chassi och undersida skruvskalle får kontakt med ringkabelskon.
(Klicka för större bild)
Bild
akterspegel skrev:en grov plåtskruv är nog bättre i såpass tunn plåt.
Plåten är förstärkt där jordskruven ska monteras.
Användarvisningsbild
av Camel
akterspegel skrev:Men det borde bli lika illa oavsett vilken sida strömavkännaren man kopplar in sig på då den ändå inte registrerar något..
Ja, under förutsättning att BMS inte registrerar något så är det så. Men BMS är nog aktiv för det mesta då bilen inte är helt i "sleep mode". Särskilt om dieselvärmaren går, huven är öppnad, etc. Men det finns liksom ingen anledning att krångla till något. Laddarens minus till chassi och laddarens plus till plusplinten. Busenkelt och fungerar i alla lägen utan att man behöver fundera på BMS eller liknande.
av stefan.li
Camel skrev:
akterspegel skrev:Men det borde bli lika illa oavsett vilken sida strömavkännaren man kopplar in sig på då den ändå inte registrerar något..
Ja, under förutsättning att BMS inte registrerar något så är det så. Men BMS är nog aktiv för det mesta då bilen inte är helt i "sleep mode". Särskilt om dieselvärmaren går, huven är öppnad, etc. Men det finns liksom ingen anledning att krångla till något. Laddarens minus till chassi och laddarens plus till plusplinten. Busenkelt och fungerar i alla lägen utan att man behöver fundera på BMS eller liknande.
Suck, går kopplade jag in med klämmorna i väntan på att installera comfort adaptern. Så jag kopplade enligt rekommendation från volvo verkstad plus direkt på polen och minus på den tjocka jordkabeln som kommer till batteriet alltså efter övervakningsmodulen. Plockade bort laddaren i går kväll då den visade 100% laddning. Men när jag kommer ut till bilen idag så har värmaren gått men inte hela "programmet" för jag har meddelandet "Värmaren avstängd pga låg batteri spänning". Så jag misstänker att batteriet är laddat men bilen tror att spänningen är för låg, så min fråga är hur återställer man BMSen? Räcker det att koppla bort batteriet och ansluta det igen?
  • 1
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
B200ft svårstartad

Har kollat och jag hittar bara en temp givare som […]

Vilken packbox ?

Tack så mycket för svaret. Glömde […]

Tror det kan vara svårt att komma åt a[…]

Rost vid gångjärn baklucka V60 2021