Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Du kanske har rätt men alternativen du pratar om kommer inte dom närmaste 10-20 åren eller hur, då är det helt ointressant i min plånbok för då har jag redan sålt den tänkta bilen och det är den tråden handlar om

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
wan79 skrev:http://dieselskatt.se/lonsamt-med-diesel/

fyll i uppgifter så är det klart.
Problemet är väl att dom inte tar hänsyn till inköpspriset/värdeminskningen. Om en diesel är 40000 kr dyrare i inköp så sätter det ju djupa spår
i milkostnaden om du inte får ut 40000 kr mer när du säljer. På en ny bil är ju värdeminskningen den största utgiftsposten så den borde ju vara med i en kalkyl.
av AndS
Eller om det inte är så stor skillnad när man försöker göra en ekonomisk kalkyl och man tidigare inte kört diesel, prova det, välj en dieselbil.
Kör en del med kärra och ville denna gången testa en diesel. Har nu rullat vår -08 i ca 3,5år och 9000mil (2,4D och 205Hk).
Om det blir billigare, vet ej, men jag trivs utan gjort några speciella djupanalyser kring ekonomin. Man måste lära sig köra en diesel då motorkaraktären är annorlunda, så nu för tiden går varvräknaren sällan över 2500varv. Hamnar man under 1200-1300varv och gasar utan nedväxling är det som Bosse bildoktor uttrycker det "som en död häst". Men du kan tuffa runt på låga varv, fungerar utmärkt avslappnande. Eller är det "gubben" i mig som tagit över :wink:
Och att slippa tanka så ofta är fantastiskt skönt....
Valde mellan D3 och 2.5 FT.... Kör c:a 2000 mil om året. Valde D3 då inköpspriset var ungefär samma. (D3 business active vs 2,5 FT R-design).
Får dock betala vägskatt i 5 år vilket jag sluppit med andra kärran. Där skiljer väl c:a 10000.

Hittills är jag vrålnöjd med motorn. Den är stark i registret som jag använder mest. Men jag skulle tro att 2.5 FT eller bensinare generellt är roligare att köra aktivt med....

Men att sällan behöva åka till macken är riktigt skönt. Förra tanken (63l) körde jag 112 mil på. 75 procent landsväg och 25 procent stadstrafik....
Och då går det nog köra ännu snålare om man vill, för jag brukar ofta ha rätt bråttom när jag är ute och åker, inte så fort kanske men mycket omkörningar, accelerationer och inbromsningar.

Men provkör bägge alternativen noga och välj den du trivs bäst med utan att tänka för mycket på ekonomin... Du skall ju köra bilen i några år och kommer ångra dig om du inte väljer den bilen du allra helst vill ha. (Mellan relativt likvärdiga alternativ alltså är väl bäst att tillägga)

Lycka till
SverreK
av Lazy
Håller med AndS i mycket vad han säger, efter att antal bensinbilar och 42 år sen jag tog körkort har jag nu min första diesel och jag är helnöjd med både bil och motor,sen när jag byter bil om 2 år och har kört ca.9000mil så bryr jag mig inte ett shit om jag tjänat eller förlorat nån lusentapp dom här 3 åren, viktigast för mig är att jag gillar den motor jag har idag, sen att man inte behöver besöka macken så ofta är ganska skönt. :D
Ynot skrev:Håller med AndS i mycket vad han säger, efter att antal bensinbilar och 42 år sen jag tog körkort har jag nu min första diesel och jag är helnöjd med både bil och motor,sen när jag byter bil om 2 år och har kört ca.9000mil så bryr jag mig inte ett shit om jag tjänat eller förlorat nån lusentapp dom här 3 åren, viktigast för mig är att jag gillar den motor jag har idag, sen att man inte behöver besöka macken så ofta är ganska skönt. :D
Jag förstår att man vill hålla sig ifrån macken om man kör diesel, maken till kladdiga och illaluktande "tankpistoler" får man ju leta efter :-) Tacka vet jag bensin, det luktar gott och handtagen är alltid rena och fina då de rengörs av bensin som dunstar :)

:D

/Martin
av Lazy
MartinS skrev:
Ynot skrev:Håller med AndS i mycket vad han säger, efter att antal bensinbilar och 42 år sen jag tog körkort har jag nu min första diesel och jag är helnöjd med både bil och motor,sen när jag byter bil om 2 år och har kört ca.9000mil så bryr jag mig inte ett shit om jag tjänat eller förlorat nån lusentapp dom här 3 åren, viktigast för mig är att jag gillar den motor jag har idag, sen att man inte behöver besöka macken så ofta är ganska skönt. :D
Jag förstår att man vill hålla sig ifrån macken om man kör diesel, maken till kladdiga och illaluktande "tankpistoler" får man ju leta efter :-) Tacka vet jag bensin, det luktar gott och handtagen är alltid rena och fina då de rengörs av bensin som dunstar :)

:D

/Martin
:-)-)
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC