Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
Kan vi inte bara komma överens om att tråden kommit fram till detta:

AWD är trevligt och bra. Det kostar liter mer att köpa och köra en AWD än 2WD.

Använder man en AWD förnuftigt och INTE använder det extra greppet för att öka hastigheten så har man en säkrare bil(!?).
av mojja
Awd är guld värt vid vissa tillfällen.

Tex vid upptagning av 3 tons båt och brant ramp. Vid parkering på dåligt plågade vägar på vintern. När man drar till sälen ett par 3 ggr per år. o.s.v

Hade jag velat vara utan awd ? Svar nej. Är så underbart att dra ifrån alla muppar med fwd vid rödljusena så bara det hade varit dom extra slantarna awd kostar...
Användarvisningsbild
av apersson850
Nyss hemkommen från en orienteringstävling. Backig parkeringsåker och varierande regnintensitet, från nästan inget till störtregn.

Behöver inte säga mer, va? Jag behöver i alla fall inte vänta tills det blir vinter för att utvärdera funktionen.
Användarvisningsbild
av Variosboy
Lugna å fina nu!

Alla som överskattar sin eller bilens förmåga är inte dumma i huvudet!
Man är helt enkelt inte tillräckligt utbildad och tränad för att läsa av bilens beteende, och till slut skiter det sig för vissa..
av PTV
AWD är säkert bra även om man inte får glömma att det medför en kostnadsökning i inköp, reparationer och bränslekostnader.Ingen bil är heller bättre än den förare som framför fordonet i kritiska situationer.Men som dragbil i dålig terräng borde ju de flesta ha fördel av denna AWD. :D
av acr32
mojja skrev:Awd är guld värt vid vissa tillfällen.

Tex vid upptagning av 3 tons båt och brant ramp. Vid parkering på dåligt plågade vägar på vintern. När man drar till sälen ett par 3 ggr per år. o.s.v

Hade jag velat vara utan awd ? Svar nej. Är så underbart att dra ifrån alla muppar med fwd vid rödljusena så bara det hade varit dom extra slantarna awd kostar...
:-)-)
av Lövet
Nu har jag varit tvungen att ta bort ett par tämligen otrevliga inlägg. Kan vi ta och hålla oss borta från förolämpningar och annat dumt ett tag?
Användarvisningsbild
av kave
Om vi snackar onödigheter så torde ju automatlåda ta högsta priset. Automatlåda tar betydligt mer bränsle än awd och väger mer samt ger mindre effekt på drivhjulen samt lägre toppfart.
av Enzo
kave skrev:Om vi snackar onödigheter så torde ju automatlåda ta högsta priset. Automatlåda tar betydligt mer bränsle än awd och väger mer samt ger mindre effekt på drivhjulen samt lägre toppfart.
För att inte tala om servostyrning, luftkonditionering, elhissar, läderklädsel, stora hjul etc etc...

Det finns ju nåt som kallas komfort också. En stor anledning till att man köper bil är väl ofta komforten, att slippa gå/springa/skida eller vilket färdsätt man annars skulle stå till buds med.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
Underkänd på avgasrening

Bra tips!

Cupefläkten.

Det är så att jag har en v60 D3 2012. […]

Jag skulle gissa att mångledaren med en dsub[…]

Ojämn gång.